0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Problemet här är att det är övervåning, träbjälklag, alltså kan du inte gjuta, möjligen använda fiberspackel, men det har andra nackdelar. Plåtar och rör med 300cc är en beprövad och bra metod som är nästan lika effektivt som att använda gjutning.
Var och hälsade på en bekant i finland för några år sen där var det vanligt med slangen ca cc 300 och sen fyllde man ut mellanrummet med spillbitar av gips skivor och därefter flyt spacklades golvet har inte hört den modellen i Sverige.
Det funkar toppen men det var på övre plan på nedre är golvvärmen ingjuten i betongen sen ligger det nån typ av laminat golv ovanpå på både planen och allt värms med vedpanna via en kulvert
Låter bra det Smurfen! Är ju på övre plan jag håller på nu! Ska räkna ut mera exakt hur mycket flytspackel det behövs hos mig. Borde inte inte bli så fasligt mycket eller tungt tack vare utfyllnaden med gipsremsorna.
?? väger inte gips ungefär som spacklet?Varför duger inte en normalt läggning på träbjälklag med glespanel med slangar mellan och Al-plåtar under ytgolvet (t.ex klickgolv)?
Förlåt en fråga från en okunnig.Om vi har ett mellanbjälklag, lägger ett värmegolv på det (tillför energi) och har ett golvmaterial överst som "leder värme dåligt", vart menar ni då att energin som tillförts tar vägen om det inte överförs till golvet? Nedåt till isoleringen?Utåt sidorna till husväggarna?Absorberas i tomma intet?Om vi antar att golvbeläggningarna har ett högre lambda tal än isoleringen i bjälklaget så tillförs väl ändå energin (temperaturen) till golvytan, även om det beroende på vilka material som ligger i golvet kan gå olika fort Jag har ett relativt(2005) nybyggt hus med golvvärme både uppe & nere samt blandat parkett(150m2) och klinkers(85m2). I de delar som har parkett så har jag plåtar för värmespridning så att parkettgolvet blir jämnvarmt, i annat fall så hade man kunnat urskilja varmare stråk precis där slangen ligger! Detta behövs inte på klinkersdelarna där flytspacklet hjälper till med värmespridningen.Jag tillför samma framledningstemp. till alla golv (en shunt), däremot så har jag lite olika strypning på olika slingor så att jag får i stort sett samma på alla slingor (mest beroende på att slingorna är olika långa). Idag vid -4°C så är framledning 26°C och retur 23°C.Det vi kan konstatera är att de flytspacklade delarna (klinker) reagerar långsammare på ändringar (mer inlagrad energi) än trägolven och att de även har en jämnare temp. än trägolven, men yttemperaturen på golven är i stort sett densamma vid samma rumstemperatur!
@Janne_OHur mycket bygghöjd kan du tillåta dig på det nya golvet?Hur stora ytorEtt eller flera rumÄr det en ovanvåning vi talar om eller bottenvåningTemperatur i rummen/utrymmena underKalla väggar eller tak?