Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jag ifrÃ¥gasatte IVT/Bosch och deras prispolitik  (läst 58772 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #120 skrivet: 19 januari 2013, 06:05:04 »
Tågråttan sitter väl o småler lite nu? :)

280kr/h hade funkat för mig som egen, i början av 90-talet... :)
Nu ska jag inte lägga mig i sådant då jag inte har koll längre.
VÃ¥r kommun gav nyligen ett kontrakt, helt enligt reglerna och moraliskt oantastligt, till en helsvensk entreprenör pÃ¥ fyra bokstäver som slutar pÃ¥ AB... Sen lägger det bolaget i sin tur ut jobbet till lämpligt öststatsföretag som inte spelar med samma förutsättningar och dÃ¥ funkar det. Kortsiktigt iaf.  :-\

Som kund, är jag så korkad att jag gärna vill handla lokalt. När det gäller VVS går det inte. Om jag åker till en lokal röris för att köpa två stycken 22x20R och får betala ~240 spänn när ett ickelokalt företag tar ~80 finns det ingen anledning för mig att bibehålla moraliskt tänk alls.
F_n sa jag till tanten hemma, jag fick titta på skylten när jag gick ut för jag trodde jag lyckats gå in till juveleraren...

Omvandlar man priset hos den lokala rörisen mot vad jag betalat för alla rör och kopplingar hamnar man nog ganska nära av vad de skulle tagit för att göra hela jobbet själva.
Att de verkar ha lyckats bygga ett straffssystem för kunder som inte köper både arbete och delar är väl kul för dem.

Men det blir lite som ett barn som vill ha hela godispåsen själv eller inget alls...
Min egna barn har alltid blivit utan godis i de lägena.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #121 skrivet: 19 januari 2013, 07:26:44 »
Då tar vi en seriös firma, min fru (förlåt att jag tjatar om henne)

Hon har ett textiltryckeri.

En kund vill ha ett plagg med tryck, vi tar en vanlig t-shirt för det är lätt att räkna.

T-shirt 20kr, tryck 25kr, ställkostnad 15kr. det gör 60kr.
För ett sånt jobb tar hon 150kr. Med moms.

är det ett rån?

Förrutom att hon måste betala lokalhyra, el, hyra och lån på maskiner, kostnad för att betala med kort, kostnad för larm m.m och att köpa material för tryck och själva tröjan.

Och moms till staten.

Vad tror du blir kvar till hennes lön?

och hon har ingen anställd (som tur är)
Du tycks inte förstÃ¥ vad det är jag argumenterar för, trots att vi hÃ¥llit pÃ¥ ett tag nu?  Vad kag menar är att en seriös firma visst kan ge stora anbud pÃ¥ arbete med en timdebiteringar pÃ¥ 280:- utan att för den skull vara oseriösa och köra med svarta löner, vilket CC pÃ¥stod nödvändigtvis skulle vara fallet medd en sÃ¥ lÃ¥ga anbud.  DÃ¥ lÃ¥ga anbud kan man ge eftersom alternativet kanske skulle vara en anställd som inte debiterar alls.  SÃ¥ företaget väljer mellan 280:-/timme eller ingenting alls, men med samma kostnadsmassa i bÃ¥da fallen.

Om vi nu skall titta på din frus verksamhet (bara för att göra dig glad) och vi utgår ifrån att de siffror du redovisat är korrekta så ställer jag helt enkelt ett par enlla motfrågor (du var otydlig med huruvida kostnaderna inkluderade moms, så jag kör med siffrorna 60:- kostnad och utpris 120:- exkl. moms så blir det enkelt).

DÃ¥ frÃ¥gar jag. 

1.  Hur mÃ¥nga tröjor per arbetsdag kan hon maximalt behandla?  Ingen aning, men vi säger 100 st.

2.  Nu antar vi att det gÃ¥r lite knackigt för din fru, sÃ¥ hon klarar bara av att fÃ¥ kunder till 10 tröjor per dag och det hela är lite magert för henne.  För att firman skall gÃ¥ ihop och hon skall fÃ¥ nÃ¥gon som helst lön, sÃ¥ mÃ¥ste hon ta 120:- per tröja, dvs ha en marginal pÃ¥ 100%.

3.  Nu kommer kunden med stort K (kommunen?) och frÃ¥gar henne om ett anbud.  Kunden behöver 20,000 tröjor levererade över det kommande Ã¥ret med möjlighet till fler beställningar framöver om hon sköter det hela bra.

4.  Menar du dÃ¥ att din fru är oseriös för att hon väljer att ge kunden K det rabatterade priset 90:- per tröja? 

Hon behövde ju 60:- marginal för att fÃ¥ kostnadstäckning men till K tar hon bara ut en marginal pÃ¥ 30:-?  Är det prisdumpning och oseriöst?  Eller är det sÃ¥ att den där kunden K trots allt ger hennes företag en ökad bruttovinst med 600,000:-, trots den lÃ¥ga debiteringen och helt plötsligt kan hon ta ut en anständig lön ur företaget?




Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #122 skrivet: 19 januari 2013, 08:10:46 »
ååååh vem  har snackat om svarta löner ? om du inte förstÃ¥r sÃ¥ frÃ¥ga gärna  :)
Jag ska hjälpa dig att förstå,
Ett företag som lämnar ett pris på 280 kr 2013 när den summan behövdes i slutet på 80 talet för att täcka omkostnaderna är inte seriöst som Tågråttan skriver och jag med,,, Det blir "timm tjuvar" Blindgångare som skrivs på jobben för att få det att gå ihop.. Det är inte seriöst att bedriva verksamhet på det viset,,,

Har du jobbat mot AB 92 någon gång?
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #123 skrivet: 19 januari 2013, 08:25:36 »
vill man inte jobba 80 timmar i veckan överlever ingen på 280kr/tim.

Ett företag som tar 280kr/tim kan man utgå ifrån att dom är där för att fiska extrajobb, och vid extrajobben är det inte tal om några 280kr/tim.

Jag har själv varit anställd på ett sådant företag där vi gick på avtalservice mot ABB för självkostnadspris, chefen piskade oss som fan för att hitta extrajobb hela tiden.
Chefen hade ett yttryck " det gäller att åla sig in, när man väl är inne är det lätt att anfalla innifrån"
DET tycker jag är oseriöst företagande
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #124 skrivet: 19 januari 2013, 08:39:08 »
Jo dÃ¥ cougar freaket har räknat Ã¥t dig och mig ::) 


är detta din bransch freaket?
1303


Loggningsforum / SV: Rickards värmepumpslogger
« skrivet: 25 december 2008, 14:39:50 »
Jag har arbetat med bÃ¥de PICar och 1-wire i Ã¥ratal och det är väl inget speciellt med att arbeta ed 1-wireinterfacet jämfört med andra interface?  Varken mycket lättare eller svÃ¥rare.  En enda pinne att hÃ¥lla reda pÃ¥ med en viss timing.  Det är inte ett dugg svÃ¥rare att implementera en PIC pÃ¥ 1-wireinterface jämfört med att använda 1-wireinterfacet.

Att låta PICen arbeta direkt mot PC är ju ofta inget alternativ och speciellt inte något gångbart alternativ om man vill implementera någon egen enhet på 1-wireinterfacet.

cocacola *roflmao*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #125 skrivet: 19 januari 2013, 09:15:18 »
Det mest oseriösa är väl systemet med ramavtal? Kommunala myndigheter tvingar ner priserna till den milda grad att man slår undan benen på de lokala företag som skall bidra till skatteintäkter. Det gäller allt ifrån tjänster och prylar till skolmat som måste köpas från tyskland.

Visst är det, som DIY_freak säger, fullt möjligt att sälja tjänster för 280:-/timme om företaget vill få ut några 'bänknötare' på marknaden. I min branch har det till och med förekommit att man 'hyr ut' konsulter gratis under svåra tider bara för att dom skall hålla kompetensen uppe och ha en fot inne hos en kund 'när det vänder'. Problemet är att det blir ganska svårt att motivera 480:- i timmen när samma kompetens kostade 280:- tidigare... Jag har flera gånger, i min branch, hört resonemanget att man dumpar priset i en upphandling för att komma in hos en kund eller en ny marknad och när man väl har foten inne så skall man börja ta bra betalt. Tyvärr har jag aldrig hört nån som har lyckats med den bedriften i verkligheten... Ett seriöst företag måste tänka mer långsiktigt än så.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #126 skrivet: 19 januari 2013, 09:25:36 »
Det är väldigt vad du är nyfiken pÃ¥ vad jag hÃ¥ller pÃ¥ med CC.  Det är sÃ¥ löjligt barnsligt...  Tror du att jag skriver att det inte har nÃ¥gon betydelse för att det är hemligt eller just för att det inte har nÃ¥gon betydelse?  Du tycks tro att det är nÃ¥got jättespännande som helt plötsligt skulle fÃ¥ allt du säger att se vettigt ut?  Din diskussionssynvinkel ligger pÃ¥ en löjligt lÃ¥g nivÃ¥, dÃ¥ du mÃ¥ste försöka fÃ¥ reda pÃ¥ vad jag sysslar med för att försöka försvara ditt eget beteende med att kritisera mig?  Du tycks inte förstÃ¥ att det inte spelar nÃ¥gon som helst roll vad jag hÃ¥ller pÃ¥ med för att avgöra vilka debiteringsnivÃ¥er som krävs för att klara sig som elektriker.

Roligt att du är intresserad av PIC-programmering.  Du missade väl inte att det handlade om loggning av värmepumpar?  Använde en PIC som tar emot temperaturdata trÃ¥dlöst och sedan skickar in dem i Logger2020 via one-wire interfacet för att pÃ¥ det sättet fÃ¥ trÃ¥dlösa givare till loggern.

Intresserad?  Precis som VVSare sÃ¥ mÃ¥ste jag ha 580:-/timme för mitt arbete och det tog mig nog 40 timmar att fixa till, sÃ¥ för 23,000:- + moms + materialkostnad sÃ¥ är den din.

Tyvärr mÃ¥ste jag göra dig besviken.... Men du fÃ¥r gärna fortsätta att undersöka vad det kan vara jag hÃ¥ller pÃ¥ med, det är inte alls speciellt svÃ¥rt och om du varit bara lite skickligare sÃ¥ hade du lyckats för länge sedan.  Men tyvärr (för dig) sÃ¥ är det, precis som jag sagt, helt ovidkommande för diskussionen ifrÃ¥ga vad jag hÃ¥ller pÃ¥ med och enda anledningen till att du insisterar är att du misstänker att det ligger en hund begraven i att jag vill hÃ¥lla mitt privatliv för mig själv.

När det gäller vad ni menar med "oseriöst" sÃ¥ skrevs det faktiskt i första inlägget där anbud pÃ¥ 280:-/timme togs upp att de mÃ¥ste fiffla med skatter eller vara timtjuvar.  SÃ¥ att pÃ¥stÃ¥ att ni aldrig har talat om att fuska med skatten är ju lite historieomskrivning.

Men nu förstÃ¥r jag precis varför det hela är sÃ¥ känsligt för er.  Ni är helt enkelt rädda för att de glada dagarna skall ta slut och att ni själva skall bli tvungna att landa pÃ¥ marken till sist.  Ni är oroliga för att konjunkturen för byggbranschen vänder nedÃ¥t och ni inte längre kan välja och vraka bland kunder och köra med höga debiteringar.  Det finns ju ingen bransch som har varit oroligare för priskonkurrens än byggbranschen.

Jag nästan hoppas pÃ¥ att socialdemokraterna vinner valet och avskaffar ROT-avdraget.  Fast det kommer inte hända, för deras egna väljare är ju, och kommer att bli ännu mer, beroende av det.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #127 skrivet: 19 januari 2013, 09:30:40 »
Visst är det, som DIY_freak säger, fullt möjligt att sälja tjänster för 280:-/timme om företaget vill få ut några 'bänknötare' på marknaden. I min branch har det till och med förekommit att man 'hyr ut' konsulter gratis under svåra tider bara för att dom skall hålla kompetensen uppe och ha en fot inne hos en kund 'när det vänder'. Problemet är att det blir ganska svårt att motivera 480:- i timmen när samma kompetens kostade 280:- tidigare...
Äntligen nÃ¥gon som förstÃ¥r enkel företagsekonomi.  Jag vände mig helt enkelt mot pÃ¥stÃ¥endet att anbud pÃ¥ 280:-/timme skulle kräva att företaget fifflade med skatter.  Det är möjligt att ha en "bänknötare" uthyrd för 280:-/timmen och till och med mycket mindre än sÃ¥, men man kan dÃ¥ (som även jag pÃ¥pekade) rÃ¥ka ut för svÃ¥righeter i affärsverksamheten i övrigt, sÃ¥ det är en affärsmässig balansgÃ¥ng.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #128 skrivet: 19 januari 2013, 10:14:29 »
Så där ja,,
Va det svårt freaket. För att få din verksamhet att snurra behöver du debitera 580 kr i timmen ,, och matrial avans tummenupp
Varför överdebiterar du dina kunder med 300 kr i timmen ,
Du tycker ett VVS företag  är värt 280, hur tänker du dÃ¥?
Min mat kostar lika mycket , min overhead är % sett lika stort din
,


Nej Purjo, kommer nÃ¥gon och säger , du  fÃ¥r samma betalning för dina tjänster som för ca 25  Ã¥r sen,,,sÃ¥ fungerar inte det i min bransch.
Då är det bara stänga dörrn och börja panta burkar Tillsammans med ett bidrag från staten

Vad av inlägget förstog du inte när jag skrev vem har pratat om svarta pengar, Det blir pennan som skriver ihop tiden Timtjuvar och luft gubbar som inte gjort en timme på jobbet
Det är inte seriöst !!!!!
Du pratar om enkel företags ekonomi ,,,  help
Jag tycker du är helt ute och cyklar,
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #129 skrivet: 19 januari 2013, 10:18:03 »
Så där ja,,
Va det svårt freaket. För att få din verksamhet att snurra behöver du debitera 580 kr i timmen ,,
Haha...  a:gl  580:-/timme va ju frÃ¥n cougar som skrev att om man debiterar 280:-/timme sÃ¥ mÃ¥ste man arbeta 80 timmar/vecka...  SÃ¥ dÃ¥ räknade jag ut vad han ansÃ¥g vara en vettig timdebitering frÃ¥n det.

Fattade du inte att 580:-/timme inte hade nÃ¥got som helst med min verksamhet att göra?  Du kanske inte förstod att erbjudandet om att köpa PIC-grejerna ocksÃ¥ var ironi?  Jag säljer inte de grejerna...

 hahaha!
« Senast ändrad: 19 januari 2013, 10:32:29 av DIY_freak »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #130 skrivet: 19 januari 2013, 10:20:54 »
Vad av inlägget förstog du inte när jag skrev vem har pratat om svarta pengar, Det blir pennan som skriver ihop tiden Timtjuvar och luft gubbar som inte gjort en timme på jobbet
Hela talet om 280:-/timme kommer sig frÃ¥n nedanstÃ¥ende inlägg.  Ser du där att det talas om mygel med skatter?  8)

I den här komunen har dom tagit dom lägsta elekriker anbuden, tvingade enl lag.
Elfirman som vann budet hade ett pris på 280kr/tim + moms..
Det är faaaaan stört omöjligt..

Därför anser jag att lagen om offentlig upphandling gynnar skitfirmor som myglar med moms/skatter mm.. Eller sÃ¥ är dom timtjuvar...  fiR:

Åååå alla vet det!!!!!!!!
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #131 skrivet: 19 januari 2013, 11:04:05 »
Men hur får du det till mig?
Läs på nu vem som skrivit vad.

Jag tror freakshow VVS är ledigt regga firman nu så får du jobba åt mig
280 kr i timmen .och så ser vi hur länge du lever utan hjälp av någon med veckopeng
Lycka till
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #132 skrivet: 19 januari 2013, 11:14:18 »
Men hur får du det till mig?
Läs på nu vem som skrivit vad
Ja, men eftersom det är 280:- debiteringen vi pratar om och den har sitt ursprung i det inlägget, så är det självklart att det är innehållet i det inlägget som sätter diskussionesramen för min del.

För övrigt sÃ¥ frÃ¥gade du ju just i ditt senaste inlägg "vem har pratat om svarta pengar".  DÃ¥ informerar jag dig helt enkelt att ursprungsskribenten som tog upp 280:- talade om svarta pengar, eftersom det var det du frÃ¥gade.  Jag diskuterar pÃ¥stÃ¥endet att en firma som debiterar "enbart" 280:-/timme antingen mÃ¥ste mygla med skatter eller med debiteringsunderlaget och det torde ha varit uppenbart om du läser mina inlägg innan du slänger dig pÃ¥ reply-knappen.

Jag har inget som helst intresse sv att prata om dig egentligen.  Du är för mig en helt ointressant person/företag, pÃ¥ samma sätt som jag borde vara ointressant för dig.  Jag diskuterar pÃ¥stÃ¥endet som sÃ¥dant och inte dig eller ditt företag (förutom när jag driver med dig och dina kommentarer, men det torde vara uppenbart när sÃ¥ är fallet).
« Senast ändrad: 19 januari 2013, 11:16:51 av DIY_freak »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #133 skrivet: 19 januari 2013, 11:19:38 »
Eftersom jag vet ungefär var tågråttan bor så är det nog så att allt ingår i dom där 280kr/tim.
Med allt menar jag gubben och hans kostnader (skyddskläder, skor, utb osv.), bil och verktyg, det enda som tillkommer är kostnaden för material.
Sist det var en elfirma i dom trakterna som hade liknande pris på samma tjänst så gick det ett år ungefär och sedan åkte bolaget dit i en revision, eftersom kunderna var företag så fick dom vackert betala uteblivna skatteintäkter, det hette att dom borde förstå att det inte går att debitera den summan (jag har för mig att det var 260:-/tim) för en sådan tjänst.

Det finns något som heter omvänd byggmoms och det finns goda skäl till varför.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #134 skrivet: 19 januari 2013, 11:29:10 »
Det finns något som heter omvänd byggmoms och det finns goda skäl till varför.
Självklart är det så att det i just det fallet som Tågråttan hänvisade till KAN vara så att företaget var ett fifflarföretag (det hade för övrigt kunna varit fallit även om de debiterat 500:-/timme).

När det gäller att kunderna i det specifika fallet fick betala de uteblivna skatteintäkterna sÃ¥ skulle jag gärna vilja fÃ¥ referenser till detta.  Utesluter ingenting innan jag fÃ¥r läsa om fallet, men tycker det lÃ¥ter märkligt om företaget utÃ¥t har presenterat F-skattebevis.

Omvänd byggmoms finns ju för att många företag i den branschen har dålig moral.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!