0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När denna fråga diskuteras kan man ju även titta på företagens resultat.Om du t.ex. går in på allabolag.se och söker på det företag du köpte tjänsten av så lär du troligen se att de inte gör någon nämnvärd vinst.Vinsten på VVS-företag/återförsäljare av Värmepumpar brukar ligga på ca -5 till +5%De flesta aktiebolag har som mål att göra en vinst på minst 10%, för att det skall vara värt att riskera det kapital som krävs att driva företag.Ligger vinsten, som i mina exempel, på enstaka procent är det bättre att sätta in pengarna på ett sparkonto med bra ränta.Några exempel bland IVT:s ÅF:http://www.allabolag.se/5565664868/bokslut http://www.allabolag.se/5565305868/boksluthttp://www.allabolag.se/5561306076/boksluthttp://www.allabolag.se/5562328806/bokslutDet kan finnas företag som går bättre, men dessa var de 4 första som jag sökte upp via IVT:s hemsida, Återförsäljare.Sen kan man alltid förfasa sig över att det är dyrt att reparera en värmepump, men baserat på vad det kostar att lagerhålla varor, transporter, restid, felsökning, reparationsarbete, garantier + alla overheadkostnader så anser jag att prisbilden är rimlig.Värt att tänka på när man tittar på denna fråga är också att återförsäljarna blir allt mer pressande av konkurrensen av näthandlare som säljer själva värmepumparna med väldigt små marginaler - detta innebär i sin tur att mer eller mindre alla marginaler måste läggas på installation och reparationsarbeten, eller rättare sagt, alla overheadkostnader skall betalas med "arbetskostnader" från de som är ute i den "riktiga produktionen" + marginaler på reservdelar.Troligvis skulle det vara lite billigare, eller det skulle i vart fall vara möjligt att hitta billigare aktörer, om vi inte hade vårt system med hemförsäkringar som i normalfallet (tillsammans med tillverkarnas egna försäkringar) tar största delen av kostnaden i de fall man har otur och råkar ut för ett kompressorhaveri.Det är för övrigt samma utveckling i däcks-branschen, i takt med allt större konkurrens från näthandlare så måste verkstäderna ta mer betalt för att skifta däck på fälg.Själv fick jag betala 800 kr för att få min däckverkstad att skifta och balansera 4 vanliga bildäck (som jag köpt på nätet).800 kr för 20 minuters jobb är rätt saftigt, men vad kan jag som kund göra åt det?
När denna fråga diskuteras kan man ju även titta på företagens resultat...http://www.allabolag.se/5565664868/bokslut
Det är faktiskt ganska intetsägande att titta på ett företags resultat för att se lönsamheten, i alla fall om man inte gör en lite grundligare undersökning på t.ex. bruttovintmarginal (som för det första bolaget du länkade till låg på nästan 60%). Många av de mindre firmorna ägs av ett fåtal personer som tar ut mycket av vinsten i form av hög lön. Om man tittar på det första bolaget igen, så ser man att personalkostnaden är nästan 5 miljoner på 9 anställda. Snittlönen för en VVS-montör/kyltekniker ligger grovt avrundat till runt 26,000:-. Tar man då 9 * 26,000 * 1,32 *12 så blir det ca 3,7 miljoner, vilket gör att lönekostnaderna ligger på 1,3 miljoner "för mycket" (och för det här företaget så motsvarar 1,3 miljoner nästan 6% av omsättningen!). Så att företaget bara redovisar en ynka vinst på 8000:- är helt intetsägande.