0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Det är länge sen jag frågat något av er nu men här är jag igen...Jag har fortfarande för många starter fastän en 300 liters volymtank är inkopplad. Det är ju så kallt nu så pumpen går hela tiden, men då det är varmare så stannar pumpen på hysteres. Värmepumpens cp är inställd på 100%, men jag tror den har för liten pumpeffekt, om jag inte minns fel så har värmepumpen en cp som är ca 60w. Förut då vi värmde huset med olja så hade vi en cp som var 90w. Då vi värmde med olja så hade vi max 55 graders framledningstemperatur, och då hade vi varmt i huset. Jag har inställd pumpen på max 60 graders framledningstemperatur, och nu då det varit ca 25 minusgrader så har börvärdet överstigit 60 grader så det har varit lite svalare i huset nu. Skulle det bli -40 så skulle börvärdet säkert bli 80 grader. Jag har haft alla slingor fullt öppna men det hjälpte inte att få ner antalet starter, så jag har justerat dom nu så att 2 slingor är fullt öppna och 3 slingor har jag strypt, så nu är returens temperatur från alla 5 slingor ganska lika. Framledning och retur mellan volymtank och radiatorer har en skillnad på ca 13 grader. Nu undrar jag om man skulle kunna tänka sig att sätta en extra cp som skulle hjälpa värmepumpens cp att trycka ut vattnet till radiatorerna? Var skulle den i så fall vara bästa att installera och vilken typ av cp skulle vara bäst, en som reglerar varven enligt behov eller en traditionell? Eller finns det andra bättre alternativ att få ner antalet starter?MvhAnders