Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Betalar sig merkostnaden för golvvärme på ovanvåning p.g.a. högre COP?  (läst 9797 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christian M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag ska bygga nytt hus med hjälp av en småhustillverkare. Det är ett 1,5-plans hus 174 m2 boarea med lättbetongstomme och mellanbjälklag i trä. Småhustillverkaren rekommenderar Nibe F750 frånluftsvärmepump, golvvärme i betongplattan och radiatorer på ovanvåningen.

Jag tänker att radiatorerna på ovanvåningen gör att värmepumpen måste leverera högre framledningstemperatur som sedan shuntas ner för golvvärmekretsen. Den högre framledningstemperaturen jämfört med om jag hade golvvärme i hela huset ger väl större delta T och därmed lägre COP?

Eller måste P750 ändå värma allt till 55 grader eftersom den integrerade varmvattenberedaren behöver ungefär denna temperatur.

Jag har inte riktigt fattat hur värmningen av vattnet i väremsystemet och värmningen av varmvattnet hänger ihop. I användarhandbokens förenklade skiss (sidan 10) så ser det ju ut som att kondensorn värmer vattnet som cirkulerar i värmesystemet och att detta i sin tur värmer vattnet i varmvattenberedaren.

Det jag försöker reda ut är om jag har något att vinna på att ersätta radiatorerna på ovanvåningen med golvvärme så att jag kan ha låg framledningstemperatur i hela huset eller om den integrerade varmvattenberedaren ändå gör att kompressorn måste jobba hårt för att värma upp till 55 grader.

M v h

En glad amatör som är tacksam för hjälp

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4997
  • Karma +3/-0
Jag tänker så här: Hus med mellanbjälklag. Övervåningen värms av undervåningen så behovet av värming på övervåningen är ungefär 50% av bottenvåningen räknat som watt/kvm. Alternativ till golvvärme är större radiatorer, då behöver dom inte så hög framledningstemperatur och du uppnår typ samma inverkan på COP som med golvvärme. Hur de två alternativen är investeringsekonomiskt relativt varandra vet jag inte.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Christian M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för tipset. Jag har själv varit funderat på större radiatorer för att få något bättre COP. Det blir billigare än golvvärme, men kan se märkligt ut och försvåra möblering.

Dock är jag fortfarande nyfiken på svar på mitt resonemang om att lägre framledningtemperatur kanske inte spelar någon roll för COP eftersom NIBE F750 ändå måste värma till 55 grader p.g.a. varmattenberedningen. Eller har jag missförstått hur värmepumpen fungerar?

Hade det bara varit en pump till värmesystemet hade jag varit med på noterna, men när den nu har integrerad varmvattenberedare så begriper jag inte om lägre framledningstemperatur i värmesystemet spelar någon roll.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19212
  • Karma +15/-14
750 har en ventil som växlar mellan att värma vv och att värma huset så låg framledning är bra du behöver antagligen inte jätte stora raddar för att klara dig med samma temp som golven vet flera som kör så och det funkar tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
golv nere och rad uppe är nog inga problem.

speciellt inte om det är 1 1/2 plans.

Sen är ju frågan om man ska ha en 750 i ett nybyggt hus....
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Christian M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
David, vad är det som gör dig osäker på om man ska ha F750 i ett nybyggt hus?

Menar du att den har för stor kapacitet om huset är välisolerat? Eller förespråkar du en helt annan värmelösning?

Jord/Bergvärme lämpar sig tyvärr inte så väl på den aktuella tomen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
jag ska inte bygga nytt.
jag är inte osäker. jag skulle inte ha flvp i nytt hus. 


jättemånga väljer flvp i nya hus. huruvida detta beror på egna önskemål eller huskonstruktörens rekommendationer vet jag inte. jag hoppas dom är nöjda. Det är dom säkert!

alla måste inte gilla lika
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Dens törsta anledningen att inte sätta in FLVP för mig hade varit friskluftsventilerna i väggarna. Att dra in isklall uft direkt utifrån år 2013  tycker inte jag är någon hit. alla jag känner som har FLVP klagar på kallras från ventilerna. Plus klen effekt från kompressorn. Gäller dock ej 750 som har bra kompressor. Men då ska den ha rejält med luft också. Kanske mer än vad ditt hus storlek egentligen behöver.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Jag håller med Rinnan här, energikalkylerna som måste lämnas in baseras på grova antaganden och ibland rena lögner för att få ihop det med en F750.
Ibland ser man nubyggen med stooora fönsterpartier, uppvärmd inglasad veranda och en Nibe F750, då vet man att det inte riktigt gått rätt till vid energikalkyleringen då en "riktig" energikalkyl skulle ge en meter tjocka väggar och skotthål till fönster för att klara max installerad effekt vid DUT.
Men de kanske använder nått super-duper-isoleringmaterial som inte jag känner till  ^-^
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10192
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ev kallras beror mycket på hur långt norrut i landet huset byggs. Vintrar med mest nollgradigt väder eller oftast -20 grader gör stor skillnad för hur ventilationen upplevs och för valet av värmesystem. FLVP eller FTX+BergVP. Radiatorer under friskluftsventiler kan t.o.m. vara bättre än golvvärme med avseende risken för kallras men ger inte samma golvkomfort framförallt på bottenvåningen. Aningen överdimensionerade radiatorer till övervåningen är ett bra val.

174 m2 ger ett luftflöde på 220m3 enligt norm, alltså fullt tillräckligt med luft för F750. Om det däremot finns ett garage eller bubbelpool etc som också ska värmas är det lämpligt med en annan typ av samt kraftigare värmepump.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tumpi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
En luft/vatten vp o ftx?? Skulle bli mera komfort. Sätter du gv uppe  så behöver du knappast shuntstyrningen o vinner lite där.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad pjoffen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
En luft/vatten vp o ftx?? Skulle bli mera komfort. Sätter du gv uppe  så behöver du knappast shuntstyrningen o vinner lite där.

Personligen skulle jag aldrig fundera på en luft/vatten vp vid nybygge. Nästan samma pengar som för en berg/jord-vp samt alla nackdelar en luft/vatten-vp för med sig:
 
 - Dålig effekt och verkningsgrad vid kall väderlek, fungerar som en ren elpanna när det är riktigt kallt.
 - Skridskobana på tomten av all is om man inte kan leda bort vattnet från avfrostningar m.m.
 - Utedel som brummar och riskerar störa grannar och en själv.

Finns ju även möjlighet att koppla frånluftsvärmepumpar till ett tilluftsaggregat som värmer tilluften om man är orolig för kallras.
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad sege

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
Jag hade valt berg/jordvärme och FTX, alla dagar i veckan, man ska inte snåla på komfort. Att ventilera är en sak och att värma upp är en annan. På vintern vill man ventilera lite och värma mycket och på sommaren gärna tvärtom, det är inte riktigt så en FLVP vill fungera.

Om man ändå har med alla frånluftsdon i grundbygget kan inte tilluft kosta så särskilt mycket att få till, vent-agget är inte heller särskilt stor utgift. Men visst, det blir ju några kronor till för att borra/lägga jordslang plus vent-agg/tilluft.

Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
I just TS fall var det så att borrning eller jordvärme inte var ett alternativ. Det är ju synd.
Jag hade tagit luft/vatten + ftx framför frånluft.
Men absolut. När markvärme inte är ett alternativ blir det ett svårare beslut. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ltfrebac

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
Problemet med luft-vatten är ju att dessa inte är förenliga med BBR19 (max installerad el-effekt)...
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!