Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vad kan detta bero på?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Vad kan detta bero på? (läst 2300 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ingo
Expert på värmepump
Stad/land: Svedala
Antal inlägg: 252
Karma +0/-0
Kön:
ingo
Vad kan detta bero på?
«
skrivet:
17 november 2005, 17:17:05 »
Citera
Installerade min Nibe 7:a för lite mer än ett år sen så jag har lite data att titta tillbaka på, därav denna fråga.
Förutsättningar Vintern 2004-2005:
Installerad Okt 2004, slangen (400m) blev bara nergrävd till c:a 50-60 cm djup pga utfyllnad av tomten skulle ske. Delta T Brine var konstant 3°C under hela vintern (läge 3) och tempen -4° som kallast ut. När det blev kallt (Skåne kallt) runt -5° så orkade pumpen bara att leverera 49° ut till rad..
Förutsättningar Nu:
Tomten är utfylld, slangen ligger på 1-1,1 m djup. Taket isolerat med 240mm (Hade 100 mm torv innan). Brine temp ng högre (och trögare) men Delta T Brine är bara 2°. I natt när det var -3° så orkade pumpen att leverera 54° fram till rad. VB-f har minskat med 3° mot förra vintern.
Kan det vara att tack vare bättre isolering i huset så orkar pumpen mer? Dvs huset "läcker" inte värme som innan.
Har värmen i somras gjort att slangen har urluftats ytterligare lite så jag har ännu bättre flöde, där av minde Delta T?
Är det så att kontaktytan i jorden/leran mot slangen är mindre pga att isen runt slangen i vintras pressat bort leran och skapat ett mellanrum runt slangen?
Ska jag minska till läge 2 för att höja Delta T lite i Brine?
Hilfe...
Loggat
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Vad kan detta bero på?
«
Svar #1 skrivet:
17 november 2005, 17:25:02 »
Citera
DeltaT på brinen minskar om framledningstempen är högre, det beror på att COP minskar.
På Nibes kolvkompressorer sker den försämrade verkningsgraden genom att dels ökar driveffekten och uteffekten minskar. Det innebär att mindre energi tas från kollektorn.
Om jag vore i dina kläder skulle jag prova sänka KB-cirkpumpen ett snäpp. Tror inte att det har någon större betydelse, men ändå...
Med lägre KB-flöde får du lite sämre COP men även lite mindre driveffekt för KB-pumpen, skulle tro det går på ett ut vilket du väljer.
Normalt så får man bättre anliggning av jordmassorna mot kollektorslangen år 2 och 3 än år 1. Det innebär att KB-tempen ligger lite högre, och deltaT blir något lägre.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
ingo
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
ingo
«
Svar #2 skrivet:
17 november 2005, 17:41:22 »
Citera
Jag är med dig.
Men varför orkar pumpen att leverera 54° VB-f nu medan den bara orkade leverera 49° förra året?
Loggat
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
17 november 2005, 17:44:24 »
Citera
Isoleringen gör lite, den högre brinetempen gör det lite (högre uteffekt) och den något högre utetempen gör det lite. Dessutom kanske de -5 grader du refererar till höll i sig lite längre än den köldknäpp du haft nu (-3 grader), golv, väggarna och tak hinner då kylas ur mer vilket ger en lägre systemtemperatur.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
ingo
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
ingo
«
Svar #4 skrivet:
17 november 2005, 17:46:23 »
Citera
Tack din klippa!!!
Loggat
8764kW första året.
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #5 skrivet:
18 november 2005, 01:08:38 »
Citera
Rumstempen har också stor betydelse
Har man en grad varmare inne då stiger tempen på rad.
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vad kan detta bero på?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 862
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
winny
Heat?
Nisse33
tbny
TS Comfort AB
gotis
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info