Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nyinstallation av gammal Thermia!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Nyinstallation av gammal Thermia! (läst 15034 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
«
Svar #30 skrivet:
21 januari 2013, 19:47:30 »
Citera
aa vanlig inomhusfärg går bra att pensla på. så blir det fint också.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19375
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #31 skrivet:
21 januari 2013, 20:52:51 »
Citera
En stund ja vanlig färg gulnar med tiden i alla fall på riktigt varma rör men det finns så kallad elementfärg
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #32 skrivet:
21 januari 2013, 23:39:45 »
Citera
därför folk rökte inne - innan någon uppfann elementfärg.
Normalt 55/45 blir fint med väggfärg.
och är man orolig för att det gulnar kan man ju måla dom gula vettja
Tanken är att man använder samma färg som till väggen och därmed "målar in" rören.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #33 skrivet:
22 januari 2013, 14:59:29 »
Citera
Min färg i tvättstugan är gulaktig och jag brukar inte köra mer än 50 grader så jag väljer element färg.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Tobocop
HP-tech on da road
I branschen
Expert på värmepump
Antal inlägg: 519
Karma +2/-0
Kön:
Allt jag lägger händerna på blir bra...
Tobocop
«
Svar #34 skrivet:
24 januari 2013, 19:29:59 »
Citera
Eller så får du sluta smygröka feta colombianer i tvättstugan
Loggat
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #35 skrivet:
24 januari 2013, 22:03:13 »
Citera
att en notorisk vedeldare klagar på gula rör i pannrummet känns ju inte så underligt
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #36 skrivet:
25 januari 2013, 08:08:21 »
Citera
Klart finrummet ska vara vitt och fint men det var i tvättstugan rören är gula.
Loggat
Magnus.L
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Tärnaby
Antal inlägg: 21
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump Thermia Diplomat
Magnus.L
«
Svar #37 skrivet:
29 januari 2013, 18:59:55 »
Citera
Har nu pumpat runt vattnet i köldbärarslingan med större extern pump för att få bort ev luft.
Har nu -4 ut och +1 in! Blev alltså lite bättre! Kanske ska försöka med ännu större pump.
Hur räknar jag ut COP? Måste jag ha flödesmätare?
Har filat lite på Henriks excel mall för uppföljning av pumpen
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #38 skrivet:
29 januari 2013, 23:16:19 »
Citera
du måste mäta förbrukningen på VP
och du måste veta hur mycket energi värmepumpen genererat. Det kan du ta reda på med en flödesmätare alternativt en logger som loggar deltat på värmebäraren när kompressorn går. Detta kräver då att du vet flödet. Vilket förvisso är hyfsat enkelt att beräkna.
Loggat
Tobocop
HP-tech on da road
I branschen
Expert på värmepump
Antal inlägg: 519
Karma +2/-0
Kön:
Allt jag lägger händerna på blir bra...
Tobocop
«
Svar #39 skrivet:
30 januari 2013, 19:03:16 »
Citera
Eller så hänger du helt enkelt på en ClimaCheck
Loggat
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #40 skrivet:
30 januari 2013, 23:36:29 »
Citera
mm men det blir dyrt. även om man utvecklar den själv.
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #41 skrivet:
31 januari 2013, 20:38:20 »
Citera
Hur mäter en climacheck flödet måste man installera nån typ av flödesmätare
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #42 skrivet:
01 februari 2013, 07:52:01 »
Citera
climan mäter inte flödet i vanlig bemärkelse.
och där skiljer sig min egen lösning också.
inte för att min mäter flödet men den utgår från det utifrån ett effektperspektiv.
Försvinnande liten andel av anläggningarna där ute har möjlighet att mäta upp flödet och därför använder sig normalt sett en clima av andra parametrar för att komma fram till exempelvis COP. som jag har förstått det.
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13356
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #43 skrivet:
01 februari 2013, 10:27:52 »
Citera
Genom att mäta tryck och temperaturer och kombinerar det med det aktuella kylmediats fysikaliska egenskaper så kan man räkna ut hur mycket energi som tillförs och frigörs i de olika stegen i kylmaskinens driftcykel.
Flödesmätare är också bra eftersom man får veta hur mycket energi som kommer värmesystemet till godo. Dock är det (oftast) inte det en felsökande kyltekniker är intresserad av.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Magnus.L
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Tärnaby
Antal inlägg: 21
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump Thermia Diplomat
Magnus.L
«
Svar #44 skrivet:
04 februari 2013, 09:08:26 »
Citera
Jag har elmätare monterat så energiåtgången vet jag!
Flödet har jag förstått är denna formel: kw/ deltat vb/ 4,18
Borde vara bäst att kolla vid el drift då man vet effekten på elpatron.
När jag vet flödet och energiåtgången hur räknar jag sen?
Vad tror ni om Logger 2020? Inte så dyr och ca 1000 kr för flödesmätare till den!
Har tittat på Julas fläktkovektor! Någon som testat dom?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nyinstallation av gammal Thermia!
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 705
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
RobertG
svmh906
Raketost
Lawrenz
TS Comfort AB
Neomannen
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info