Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?  (läst 12879 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Varmt om foten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Värmepump eller värmepumpar?
Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« skrivet: 01 januari 2013, 23:26:48 »
Hej

Vi har på jobbet några Prius som är ombyggda för mycket dyra pengar, till ren eldrift av ett företag, sen när batteriet är slut så startar bensinmotorn.

Undrar hur detta är gjort för att "lura" styrsystemet? Skulle vara nyfiken på att handla en Prius, 2006'a tex, lite fler batterier samt en laddare, bor i Norrland så Motorvärmare på jobbet, som kan ladda hela dagen 9timmar.

Har 1.6mil enkel väg till jobbet, men på vintern har väl Priusen ingen värme utan bensinmotorn?

Bara en kul grej, men är klart intresserad..

Gärna några inputs..


Utloggad rgx107

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2013, 11:38:33 »
Det enklaste, billigaste och snabbaste är att köpa en ny Prius laddhybrid och åtnjuta miljöpremien. Jag har själv länge velat göra nåt liknande men kommit fram till att det är omöjligt. Huvudproblemet är att Priusen är typgodkänd i EU och inte får modifieras alls. Man kan typgodkänna en ny produkt men det kräver krocktester, emissionstester, m.m., det är antagligen därför bilarna som byggdes om av firman blev så dyra. Om de inte fått dispens, det kan man tyvärr inte räkna med som privatperson.

De alternativ som finns och inte är helt blockerade är
- Ombyggd bil, förutsätter en bil som är nationellt godkänd, dvs modeller som lanserats före 1996.
- Hembyggd bil, att du bygger hela bilen själv.
- Flytta till ett land med liberalare syn på modifiering och konvertering. Kanada har till exempel en regel att man kan konvertera vilken bil som helst till eldrift så länge som totalvikten inte ändras. England är också mycket generösare. (Det är till exempel därför alla WRC-bilar är registrerade där, de hade varit svåra att få igenom i Sverige. Men de får köras på svenska vägar.)

Observera att de två första alternativen innebär att man är helt utlämnad till tjänstemäns godtycke, det kan gå bra men det kan också sluta i oändliga diskussioner om oväsentligheter. Bara sök på ombyggd bil så hittar du många historier.

Om du vill läsa om hur man konverterar en Prius så sök på amerikanska siter, det är många som har gjort detta men nu när Toyota säljer en färdig så är det lite överspelat. Och jag tror att alla nyare Prius har elvärme som stöttar när motorn inte går, men inte årsmodell 2006. Det hade dock gått lätt att montera en genomströmningsvärmare på slangen till värmepaketet.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4877
  • Kön: Man
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2013, 15:48:08 »
Hej

Vi har på jobbet några Prius som är ombyggda för mycket dyra pengar, till ren eldrift av ett företag, sen när batteriet är slut så startar bensinmotorn.

Undrar hur detta är gjort för att "lura" styrsystemet? Skulle vara nyfiken på att handla en Prius, 2006'a tex, lite fler batterier samt en laddare, bor i Norrland så Motorvärmare på jobbet, som kan ladda hela dagen 9timmar.

Har 1.6mil enkel väg till jobbet, men på vintern har väl Priusen ingen värme utan bensinmotorn?

Bara en kul grej, men är klart intresserad..

Gärna några inputs..
Jag har en son som jobbar på Volvo med batterier till elbilar. Han har berättat för mig att Prius alltid går på eldrift och bränslemotorn enbart går för laddning av batterierna och då på ett varvtal som ger maximalt utnyttjande av bränset. Det ger minimal energiförlust och det är alltså effektivare totalt att köra på eldrift. Det är alltså inte en hybridbil utan en elbil som lyckas ladda batterierna så snålt som möjligt.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år

Utloggad rgx107

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2013, 16:41:00 »
Jag har en son som jobbar på Volvo med batterier till elbilar. Han har berättat för mig att Prius alltid går på eldrift och bränslemotorn enbart går för laddning av batterierna och då på ett varvtal som ger maximalt utnyttjande av bränset. Det ger minimal energiförlust och det är alltså effektivare totalt att köra på eldrift. Det är alltså inte en hybridbil utan en elbil som lyckas ladda batterierna så snålt som möjligt.
Din son menade nog Chevrolet Volt/Opel Ampera, den fungerar så och det finns alltså ingen mekanisk koppling mellan bensinmotorn och drivaxeln. På en Prius är det lite mer komplicerat, det beskrivs ofta som en CVT men i själva verket är bensinmotorn kopplad till drivaxeln via en planetväxel som dessutom har två elmaskiner på de andra axlarna. Elmaskinerna fungerar vardera ömsom som generator eller elmotor, beroende på driftfallet och bilens hastighet. Eleffekt kommer gå från, till eller mellan maskinerna och batteriet när man kör. Det vanligaste är att det går effekt mellan maskinerna, när man håller jämn fart på plan väg. Då går heller ingen effekt till batteriet.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4877
  • Kön: Man
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2013, 16:43:09 »
Du har säkert rätt, jag lyssnade inte så noga på vad han sa om bilmärke.
Men poängen var att köra bensin/dieselmotorn mot generator-batteri istället för mot drivhjulen skulle vara energieffektivast eftersom man då utnyttjar ett varvtal som är effektivare än de som kan användas i genomsnitt vid mekanisk bensindrift. 
« Senast ändrad: 02 januari 2013, 16:50:27 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4179
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2013, 18:07:44 »
Hej

Vi har på jobbet några Prius som är ombyggda för mycket dyra pengar, till ren eldrift av ett företag, sen när batteriet är slut så startar bensinmotorn.



Vad är "mycket dyra pengar"? Kan du nämna ett pris?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 27071
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2013, 19:41:50 »
Men poängen var att köra bensin/dieselmotorn mot generator-batteri istället för mot drivhjulen skulle vara energieffektivast eftersom man då utnyttjar ett varvtal som är effektivare än de som kan användas i genomsnitt vid mekanisk bensindrift.

Uppnår man inte samma effekt med de nya steglösa växellådorna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4877
  • Kön: Man
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2013, 20:23:35 »
borde hänga på förlusten i motor-växellådan-kardaner mm relativt den i överföringen motor-generator-batteri-elhjulmotorer. Nån som vet?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år

Utloggad sege

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 641
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2013, 21:46:37 »
Priusen har ju ett motorvarv som inte är relaterat till något annat än hur långt ner pedalen är tryckt, helt steglöst. Uppnår nog också relativt vettigt förbränning tror jag.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad Varmt om foten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #9 skrivet: 02 januari 2013, 22:30:36 »
Hej igen

Tror det handlade om 200', det är dessa som utfört arbetet, men bara batterier och laddaren är en stor post.

http://www.hybricon.se/index.php/produkter/faq
http://www.aftonbladet.se/bil/article12252151.ab

Läste även om en i Sverige som själv hade byggt omson Prius, och elmotorn varvade tydligen väldigt i 90kmh.

Klart intressant, men till rimlig peng, för ordinarie Prius är för mig rätt iskall, då åker jag hellre billigare småbil.

Utloggad rgx107

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2013, 22:57:22 »
Det handlar inte enbart om varvtalet utan snarare om belastningen. Huvudproblemet med en bensinmotor är att den har högst effektivitet vid hög belastning, dvs full gas och hyfsat höga varv, då når man runt 30% utnyttjande av bränslet - resten blir värme. Men vid vanlig körning behövs bara en bråkdel av maxeffekten, att driva en bil i 90 km/h kräver cirka 14 hk, i stadstrafik bara några få hk (i snitt). Så i praktiken blir effektiviteten bara runt 10%. Med en laddhybrid kan man köra bensinmotorn på full effektivitet och ladda batteriet, visserligen förlorar man kanske 30% av energin när den ska omvandlas flera gånger men man tjänar ändå på det eftersom motorn går tre gånger så effektivt. Det är samma sak man försöker uppnå med en vanlig hybrid, att ha en mindre motor som går med högre och jämn belastning, plus lite andra tricks som att motorn stängs av i nerförsbackar, att man återladdar batteriet när man bromsar, att ACn drivs på el, osv. Bensinmotorn i en Prius är också anpassad för att dra fördel av hybriddriften, den har till exempel lägre maxvarv och en annan förbränningscykel som inte ger lika högt moment men högre effektivitet - elmotorerna ger momentet istället.

Chevrolet Volt lär ha ungefär samma förbrukning som en Prius när den körs långa sträckor, kanske något bättre. Den stora vinsten är såklart att oftast inte behöva köra bensinmotorn alls, en del ägare skriver på hybridforumen att de aldrig tankat, bara laddat.

Fotens slutsats är rätt, det lönar sig inte att köra hybridbil eller elbil i rent ekonomiska termer, man måste nog vara lite nördig eller åtminstone gilla teknik för att det ska vara värt det. Oljan är för billig fortfarande helt enkelt, fast det är ett övergående problem. (Själv har jag en Honda Civic Hybrid, bästa bil jag haft men inte en chans att tjäna in merkostnaden på de niotusen mil jag kört på sju år.)
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Varmt om foten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #11 skrivet: 02 januari 2013, 23:13:46 »
Lite för tråkigt och dyrt och lätt att köpa en Prius laddhybrid, skulle vilja byggare bobba, och för kul skull, men inte direkt lägga 150-200' på en Prius för 60', utan handla bilen för runt 60' och kanske m mer batterier och laddare, och få den att gå mer på el än bensin, men kanske inte helt lätt..

Nu hittade jag svensken som converterat, men han är lite hemlig av sig..

http://nseffektivareenergi.se/epages/nseffektivareenergi_se.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/nseffektivareenergi.se/Categories/%22Det%20Självförsörjande%20huset%22

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3078
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Varmt om foten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #13 skrivet: 03 januari 2013, 17:37:34 »
Oh nice!!

Undrar om detta "kit" är komplett? Laddare mm, och undrar hur de lurar den att endast gå på batterier? Klart intressant..!!

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3078
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2013, 13:28:54 »
Oh nice!!

Undrar om detta "kit" är komplett? Laddare mm, och undrar hur de lurar den att endast gå på batterier? Klart intressant..!!
Vad jag förstår så ska det vara komplett, men mina kunskaper i engelska är begränsade så kanske någon annan kan hjälpa till att förklara vad det handlar om.
Tycker priset var alldeles för lågt om det inkluderar batteripack också.
Men stämmer det är jag också intresserad, kanske läge att köpa nån gammal prius.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?