Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?  (läst 14547 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #15 skrivet: 04 januari 2013, 13:37:08 »
Du har säkert rätt, jag lyssnade inte så noga på vad han sa om bilmärke.
Men poängen var att köra bensin/dieselmotorn mot generator-batteri istället för mot drivhjulen skulle vara energieffektivast eftersom man då utnyttjar ett varvtal som är effektivare än de som kan användas i genomsnitt vid mekanisk bensindrift.
Absolut billigast måste det vara med enbart el och ladda i vägguttaget. Förstod jag rätt skulle man kunna köra 8mil på el om man är lätt på "gasen", med konverteringskittet.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #16 skrivet: 04 januari 2013, 15:22:26 »
Men hur många kWh kostar det att åka 8mil då?
Intressant detta.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #17 skrivet: 04 januari 2013, 16:22:50 »
Tror man kan få många svar på detta forum, http://elbil.forum24.se/elbil-about2258.html
 "Sorry" Rickard.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Varmt om foten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #18 skrivet: 04 januari 2013, 23:39:11 »
Fått tag en en duktig kille på Elbilsforumet, som är insatt i ämnet, köper " programvaran mm" från USA, sen batterier och laddare mer lokalt.

Sen borde vår prius 2010, öka betydligt i pris efter denna " convertering", de verkar prata om 1kwh/mil i normal förbrukning, tittat lite på 4kw paketet, plus orginalbatteriet ligger på 2kw, har 3.5mil till jobbet, med Motorvärmarstolpe på jobbet, Motorvärmare och laddare..

Men klart på G..

Trevlig kväll..


Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #19 skrivet: 04 januari 2013, 23:59:24 »
Vilken bil som helst flyttar på sig med elmotor som är på mer än 20Kw.

Vad man måste tänka på är att om en elmotor med sån effekt skenar så är det inte roligt.
En elmotor har ett moment som är 3ggr bättre än en förbränningsmotor.

Du vill absolut inte ha en kontaktor som har brunnit fast, än mindre IGBTer som sitter fast fullt på.

Bygger man själv här med 1ton personbil så behöver man mer än bara hängslen och livremmar.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Varmt om foten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #20 skrivet: 05 januari 2013, 09:18:35 »
Ingen förändring görs tydligen av mjukvaran, den känner tydligen att mer batteri tillkommit, och när batteriet är dålig effekt i går bensinmotorn igång, men tycker själva batteribygget ser krångligt ut på många bilar, många har AA batterier i mängder i stora "rack", greppar inte riktigt än, men hoppas lösa detta snart

Sen verkar alla ha laddningsuttaget bak, självklart sätts det fram i samma plugg som motorvärmaren, och nån form av delning på motor/kupévärmare sommartid.

Sen är bromsarna väldigt effektiva, bromsar nog lätt ihjäl elmotorn, men vet ej hur detta är gjort,

Vi får se hur allt löser sig..
« Senast ändrad: 05 januari 2013, 09:20:59 av Varmt om foten »

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #21 skrivet: 05 januari 2013, 11:10:44 »
Mycket intressant projekt, lova hålla oss uppdaterade.
Är det som skrivs sant, lär väl priset på beg prius i standardutförande gå upp en del. Just att kittet är en helhetslösning ser jag som ett stort plus.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad rgx107

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #22 skrivet: 05 januari 2013, 11:38:55 »
GDS-Jans råd är bra men gäller framför allt om man använder en likströmsmotor. En Prius kan inte skena på grund av en kortsluten IGBT, den kan då inte röra sig ur fläcken ens med hjälp av bensinmotorn för som jag försökte förklara så krävs det att båda (växelströms-) elmaskinerna samverkar via planetväxeln för att den ska gå att köra.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga på att förbrukningen vart för låg,?
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #23 skrivet: 04 september 2013, 20:51:00 »
Här ser man hur långt man kommer med olika storlekar på batterier till Prius.
http://www.pluginsupply.com/specs/

Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset år2007.Inga elrdiatorer på sedan lvp-monteringen.6pers .Frånluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #24 skrivet: 04 september 2013, 22:46:45 »
Synd att LiFePO4 är så dyra. Nu leker jag lite ibland med elmoppen, den ska ha 48v och jag ger den 60. Det resulterar i att jag kan tömma blybatterierna mer eftersom spänningen inte går ner till brytvärdet så snabbt, att det sen är roligare tar jag som en bonus. Eller är det tvärt om,, ::)
Varför är lithiumbatterier så dyra? De har väl ingen miljöavgift? Att det är dyrt här hemma är ju inte konstigt, men i Kina borde de väl vara mycket billigare. Tidsfråga? Kanske kan bli en el-mc vad det lider. Blev föresten omkörd av en sån motorvägen, kymigt. bzzzzzzzz och sen borta. Man tror man tappat hörseln. ???
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga på att förbrukningen vart för låg,?
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #25 skrivet: 05 september 2013, 11:11:07 »
Köper man här så slipper man i alla fall importskatt vilket kan vara bra när man kommer upp i summor som ger importskatt.
http://www.ev-power.eu/
Själv har jag ett par scooters av den här modellen där batterierna som nu är 14 år verkar hålla hur länge som helst, nickelkadmiumbatterier.
http://www.evalbum.com/328
Scootern går i 50 km/h i fyra mil men räknas som vanlig moped som inte kräver någon utbildning och som får köras på cykelbanor , inbyggd 50 A laddare och inget underhåll annat en vattenpåfyllning någon gång per år.
« Senast ändrad: 05 september 2013, 11:25:33 av T-bird »
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset år2007.Inga elrdiatorer på sedan lvp-monteringen.6pers .Frånluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #26 skrivet: 05 september 2013, 12:53:15 »
Jag tycker det ser ut som NIFE batterier av bilden på länken att dömma, vi har en hel del sånt kvar som tyvärr måste bytas ut så fort vi gör någon förändring, bättre batterilivslängd är svårt att hitta.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #27 skrivet: 05 september 2013, 13:16:48 »
Om du vill bli av med NIFE batterier är jag intresserad av ett par till min UPS. 2x12V.  tOOmten
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #28 skrivet: 05 september 2013, 14:14:32 »
Det handlar inte enbart om varvtalet utan snarare om belastningen. Huvudproblemet med en bensinmotor är att den har högst effektivitet vid hög belastning, dvs full gas och hyfsat höga varv, då når man runt 30% utnyttjande av bränslet - resten blir värme. Men vid vanlig körning behövs bara en bråkdel av maxeffekten, att driva en bil i 90 km/h kräver cirka 14 hk, i stadstrafik bara några få hk (i snitt). Så i praktiken blir effektiviteten bara runt 10%. Med en laddhybrid kan man köra bensinmotorn på full effektivitet och ladda batteriet, visserligen förlorar man kanske 30% av energin när den ska omvandlas flera gånger men man tjänar ändå på det eftersom motorn går tre gånger så effektivt. Det är samma sak man försöker uppnå med en vanlig hybrid, att ha en mindre motor som går med högre och jämn belastning, plus lite andra tricks som att motorn stängs av i nerförsbackar, att man återladdar batteriet när man bromsar, att ACn drivs på el, osv. Bensinmotorn i en Prius är också anpassad för att dra fördel av hybriddriften, den har till exempel lägre maxvarv och en annan förbränningscykel som inte ger lika högt moment men högre effektivitet - elmotorerna ger momentet istället.

Chevrolet Volt lär ha ungefär samma förbrukning som en Prius när den körs långa sträckor, kanske något bättre. Den stora vinsten är såklart att oftast inte behöva köra bensinmotorn alls, en del ägare skriver på hybridforumen att de aldrig tankat, bara laddat.

Fotens slutsats är rätt, det lönar sig inte att köra hybridbil eller elbil i rent ekonomiska termer, man måste nog vara lite nördig eller åtminstone gilla teknik för att det ska vara värt det. Oljan är för billig fortfarande helt enkelt, fast det är ett övergående problem. (Själv har jag en Honda Civic Hybrid, bästa bil jag haft men inte en chans att tjäna in merkostnaden på de niotusen mil jag kört på sju år.)

Det finns mkt myter kring detta att man måste köra på ett visst varvtal med bilmotorer.
Ottomotorn har till skillnad från dieselmotorn ett fantastiskt stort användbart varvtalsområde. 400- 7000 rpm för en vanlig std motor är inte ovanligt.
När man sedan betänker att det faktiskt går att bygga om en vanlig bensinmotor till magerdrift om man byter till rätt bränsle, dvs alkohol som etanol, eller tom gas, så kan man öka effektiviteten rejält på dellast. 50% effektivitet i ett stort varvtalsområde är inte omöjligt på dellast isåfall. (50% är vad man brukar säga i de bästa punkterna för stora lastbilsmotorer annars idag) Och då blir det ännu mindre vinst med en hybridlösning.
Enda rejäla vinsten som jag ser det är om man skulle kunna köra enbart på el. Men då krävs rejäla förbättringar på batterifronten.
Och där står vi idag..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Konvertera Toyota Prius till eldrift..?
« Svar #29 skrivet: 06 september 2013, 23:42:37 »
Köper man här så slipper man i alla fall importskatt vilket kan vara bra när man kommer upp i summor som ger importskatt.
http://www.ev-power.eu/
Själv har jag ett par scooters av den här modellen där batterierna som nu är 14 år verkar hålla hur länge som helst, nickelkadmiumbatterier.
http://www.evalbum.com/328
Scootern går i 50 km/h i fyra mil men räknas som vanlig moped som inte kräver någon utbildning och som får köras på cykelbanor , inbyggd 50 A laddare och inget underhåll annat en vattenpåfyllning någon gång per år.
Och så bara halva försäkringspremien mot en bensinare. tummenupp
Visste inte de byggde elmoppar, ser ju hyfsade ut. 14 år! det inger respekt.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 700
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!