0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du har säkert rätt, jag lyssnade inte så noga på vad han sa om bilmärke.Men poängen var att köra bensin/dieselmotorn mot generator-batteri istället för mot drivhjulen skulle vara energieffektivast eftersom man då utnyttjar ett varvtal som är effektivare än de som kan användas i genomsnitt vid mekanisk bensindrift.
Det handlar inte enbart om varvtalet utan snarare om belastningen. Huvudproblemet med en bensinmotor är att den har högst effektivitet vid hög belastning, dvs full gas och hyfsat höga varv, då når man runt 30% utnyttjande av bränslet - resten blir värme. Men vid vanlig körning behövs bara en bråkdel av maxeffekten, att driva en bil i 90 km/h kräver cirka 14 hk, i stadstrafik bara några få hk (i snitt). Så i praktiken blir effektiviteten bara runt 10%. Med en laddhybrid kan man köra bensinmotorn på full effektivitet och ladda batteriet, visserligen förlorar man kanske 30% av energin när den ska omvandlas flera gånger men man tjänar ändå på det eftersom motorn går tre gånger så effektivt. Det är samma sak man försöker uppnå med en vanlig hybrid, att ha en mindre motor som går med högre och jämn belastning, plus lite andra tricks som att motorn stängs av i nerförsbackar, att man återladdar batteriet när man bromsar, att ACn drivs på el, osv. Bensinmotorn i en Prius är också anpassad för att dra fördel av hybriddriften, den har till exempel lägre maxvarv och en annan förbränningscykel som inte ger lika högt moment men högre effektivitet - elmotorerna ger momentet istället.Chevrolet Volt lär ha ungefär samma förbrukning som en Prius när den körs långa sträckor, kanske något bättre. Den stora vinsten är såklart att oftast inte behöva köra bensinmotorn alls, en del ägare skriver på hybridforumen att de aldrig tankat, bara laddat.Fotens slutsats är rätt, det lönar sig inte att köra hybridbil eller elbil i rent ekonomiska termer, man måste nog vara lite nördig eller åtminstone gilla teknik för att det ska vara värt det. Oljan är för billig fortfarande helt enkelt, fast det är ett övergående problem. (Själv har jag en Honda Civic Hybrid, bästa bil jag haft men inte en chans att tjäna in merkostnaden på de niotusen mil jag kört på sju år.)
Köper man här så slipper man i alla fall importskatt vilket kan vara bra när man kommer upp i summor som ger importskatt.http://www.ev-power.eu/Själv har jag ett par scooters av den här modellen där batterierna som nu är 14 år verkar hålla hur länge som helst, nickelkadmiumbatterier.http://www.evalbum.com/328Scootern går i 50 km/h i fyra mil men räknas som vanlig moped som inte kräver någon utbildning och som får köras på cykelbanor , inbyggd 50 A laddare och inget underhåll annat en vattenpåfyllning någon gång per år.