Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bäst att seriekoppla eller parallellkoppla min tank?  (läst 9615 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19385
  • Karma +15/-15
SV: Bäst att seriekoppla eller parallellkoppla min tank?
« Svar #15 skrivet: 28 december 2012, 21:54:41 »
Hur mycket volymen ökar beror på skillnad i hastighet i de båda kretsarna är hastigheten exakt lika kommer inte volymen bli större så länge shunten är helt öppen men om man tillåter att den stänger så kommer volymen öka. Jag skulle försöka få till en styrning som fixar regleringen utan att shunten behöver stänga för max cop.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bäst att seriekoppla eller parallellkoppla min tank?
« Svar #16 skrivet: 28 december 2012, 22:02:28 »
Shunten bör bara reglera om tempen i tanken överstiger xyz
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bäst att seriekoppla eller parallellkoppla min tank?
« Svar #17 skrivet: 28 december 2012, 22:45:30 »
Men är det så bra att koppla med T efter shunten om jag inte fattat helt fel måste hela flödet från din överdimensionerade vp då gå genom radiatorerna utan att du får nytta av tanken. Är det inte bättre att koppla vp ut till toppen på tanken och vp in tas från botten från tanken som på en vanlig 4 rörs arbetstank då kan du ha olika flöden på vp och rad system fast det kanske var så du tänkte ha det Sc:,h

Jo, så hade jag tänkt. T före shunten, på varmaste sidan av den.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bäst att seriekoppla eller parallellkoppla min tank?
« Svar #18 skrivet: 28 december 2012, 22:57:26 »
Då är jag med det enda man ev missar är knäpp funktion.

Det här fattar jag inte riktigt?
För det första, knäppningar, det är i radiatorer va? OK, det kommer jag att ha några av på 2a vån.
Men, knäppningar kommer av snabba svängningar av framledningstemp, right?
Jag har ju shuntautomatik, när vp går igång så ökar ju tempen i ledningen innan shunten, men det borde inte vara mer än när laddpumpen till vedpannan går igång vid +90 grader, och då brukar shunten ändra några grader på ventilen på några sekunder (10 kanske). När en vp börjar pumpa så tar det ju lite mer tid, och ngn tempchock på 90 grader lär det väl inte bli.
Eller har jag missat ngt?

Och på vilket sätt blir det ingen volymökning? Eftersom merparten av vpns flöde kommer att gå till tanken även om shunten precis nått helt öppet läge, pga det borde bli  lägre flödesmotstånd för vattnet att gå den vägen igenom tanken istf för en massa golvvärme o radiatorer, så kommer det ju att komma massor med kallt bottenvatten som förlänger gångtiden, jfrt med om man bara matat vp med returvatten från huset.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bäst att seriekoppla eller parallellkoppla min tank?
« Svar #19 skrivet: 28 december 2012, 23:18:17 »
tanken förlänger gångtiden i de fall flödet över systemet, i förhållande till värmepumpen, är lägre.
helt korrekt och precis i linje med ditt önskemål.
Vidare blir det en buffer. Någon en volymtank inte kan vara på samma sätt då den alltid har en flöde ut i systemet (serie). Du kan ju ligga med värme buffrad och inget går ut på systemet för att systemet är mätt, så att säga.

Knäppningar brukar märkas bäst när växelventilen går från VV produktion till värme och det därmed kan komma en stöt av väldigt varmt vatten. Vidare kan det knäppa lite i fall radiatorerna har svalnat av och det helt plötsligt börjar produceras värme.

Shunten ska ju inte reglera i normalfallet. Den ska bara reglera i fall tank-temperaturen är avsevärt högre än normalt. Typ ved/sol etc.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19385
  • Karma +15/-15
SV: Bäst att seriekoppla eller parallellkoppla min tank?
« Svar #20 skrivet: 29 december 2012, 10:30:30 »
Visst kan det uppstå knäppningar när man börjar elda i en vedpanna och shunten inte hinner med och stänga men det sker oftast 1 gång per dygn och när man är vaken en vp kan komma på att den ska göra vv just när man ska somna och då är det inte så roligt med knäppningar men det är ju inte alla system som knäpper och i ditt fall kanske det inte är nått problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bäst att seriekoppla eller parallellkoppla min tank?
« Svar #21 skrivet: 29 december 2012, 19:42:34 »
Citera
Knäppningar brukar märkas bäst när växelventilen går från VV produktion till värme och det därmed kan komma en stöt av väldigt varmt vatten. Vidare kan det knäppa lite i fall radiatorerna har svalnat av och det helt plötsligt börjar produceras värme.

David o Smurfen;
Mmm, men kan det verkligen bli en värre stöt av varmvatten än när min vedpannas laddpump börjar pumpa ut pannvatten? Iofs har jag inga raddar nu o kanske detta skulle märkas om jag hade det.
OK, jag får ta den risken helt enkelt och lösa det om det skulle bli några olägenheter.

Japp, shunten ska vara öppen normalt sett.
Men, nu kom jag på en idé....Varför inte tillverka varmvatten ibland genom att helt enkelt köra upp en högre temp i tanken än vad huset kräver?
Man kör på till det varma når en bit från botten.
Sedan låter man det svalna och sedan, när tempen en bit högre upp är på retur-temp igen, så startar man om med normal värmeproduktion igen.
Då borde det lite svalare vattnet som vp producera skikta sig i mellandelen av tanken istället, medan resten av det varma vatten som finns kvar, sakta förbrukas uppifrån via shunten samtidigt som det ger bra varmvatten i slingorna som sitter i överkant av tanken.
Kan det fungera?
« Senast ändrad: 29 december 2012, 19:44:19 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bäst att seriekoppla eller parallellkoppla min tank?
« Svar #22 skrivet: 30 december 2012, 23:24:45 »
eftersom VV är så liten del av den totala förbrukningen är det nog inte värt att försöka förvärma på något överdrivet sätt.

Det bästa är att fokusera på en ekonomisk drift för husvärme och sedan får VV vad det nu får från tankslingan.

Om shuten ska styra som vanligt med egen styrdator så att säga så måste den kurvan justeras upp lite.
Blir det för bra kontakt mellan VP framledning och shunt så kan den klippa fast den inte borde. Men är det en stor tank som är kopplad på traditionellt 4-rörs-vis så blir det troligen inga problem.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bäst att seriekoppla eller parallellkoppla min tank?
« Svar #23 skrivet: 12 januari 2013, 17:58:06 »
Mmm, i mitt fall blir det nog en väldigt bra koppling mellan VP-fram  o shunten, jag har ju bara en 2-rörstank just nu iom att jag kopplar på mig på de 2 ledningarna som går till tanken.
Men jag kan bygga om i sommar om det visar sig nödvändigt, tanken har två stora 70mm ansl uppe o nere som jag inte använder nu.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19385
  • Karma +15/-15
SV: Bäst att seriekoppla eller parallellkoppla min tank?
« Svar #24 skrivet: 12 januari 2013, 18:17:05 »
Men hur blir det med flödet när vp går finns inte risk att det flödet hjälper till att pumpa runt vattnet genom radiatorerna eftersom dom sitter på samma rör via T stycke.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bäst att seriekoppla eller parallellkoppla min tank?
« Svar #25 skrivet: 12 januari 2013, 21:18:53 »
ne
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19385
  • Karma +15/-15
SV: Bäst att seriekoppla eller parallellkoppla min tank?
« Svar #26 skrivet: 12 januari 2013, 21:34:45 »
Jag fick självcirkulation genom vedpanna vid liknande inkoppling av vp på samma rör som vedpannan men det har upphört sen jag drog separat anslutning visserligen cirkulerade det så lite så om rad cirkulation ökar så lite kommer det inte märkas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bäst att seriekoppla eller parallellkoppla min tank?
« Svar #27 skrivet: 12 januari 2013, 22:03:57 »
nä precis.

Här kommer ju, om jag förstår det rätt, ext CP gå hela tiden (ej sommar då..) och när VP kör på blir det även den interna CP och din tanke var då att denna skulle göra att flödet över rad-kretsen ökade?

Jag tror inte så blir fallet, och om det blir så är det, som du säger, knappt mätbart.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bäst att seriekoppla eller parallellkoppla min tank?
« Svar #28 skrivet: 12 januari 2013, 22:46:28 »
Stängde av externa cirkpumpen, shunten fullt öppen Bvp stopp. Med tempdiffen för ögonblicket i radkretsen var det självcirk 30l/h. Bvp startade flöde i radkrets ökade till 50l/h, med rådande tempdiff i radkretsen 0,5 kWh. Obs, inget vetenskapligt, bara en snabbkoll så jag skulle kunna svara och detta gäller hos mig.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bäst att seriekoppla eller parallellkoppla min tank?
« Svar #29 skrivet: 12 januari 2013, 23:06:49 »
när väl ext cp går tror jag inte skillnaden blir mätbar om man mäter utan och med bvp cp
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!