Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta ut oljepanna till Luftvatten  (läst 28957 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #45 skrivet: 09 januari 2013, 10:32:55 »
Jag sällar mig oxå till skaran som förordar luft/vatten. Dagens moderna anläggningar är bra och bättre än de första generationernas on/off anläggnignar.

Vi har en inverterstyrd Daikin i dagsläget och den stör inte oss alls ljudmässigt, min fru älskar att den är "underhållsfri", på sin höjd går hon dit och fepplar på ett par grader extra när jag inte är hemma och ser det. Pellets eller nått man eldar är omständigt i jämförelse.

Ytjordvärme gick bort dÃ¥ vi för fem Ã¥r sedan grävde om hela tomten och la sten/grus i partier. Det jobbet hade varit ogjort om vi fÃ¥tt för oss att gräva kollektorslang. Sen kan man i efterhand undra varför vi inte la ner en när vi ändÃ¥ grävde sönder hela tomten dÃ¥  ::)

Anyway - nu ska vi ha en ny anläggning till vårt stundande hus och det blir absolut luft/vatten igen. Merkostnaden för borr eller ytjordvärme kan jag inte motivera där vi bor. Hade vi bott i Norrland hade jag inte resonerat så. Men i Småland (eller i Skåne) så..

Årskontrollen för läckage på en vp med över 3kg ligger på 500-1500 beroende på vem man frågar. Så fråga tills du hittar ngn billig. Skicka ett PM om du vill ha namnet på min förra leverantör av Daikin:en som gjorde ett mkt förtroendeingivande intryck.
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #46 skrivet: 04 februari 2013, 07:32:57 »
Ersættning før Olje panna...

Kan med gott samvete rekommendera Altherma HT.... mærk væll ej LT.

Funkar bra... 60C framledning ær inte i nærheten av max kapacitet, inga elpatroner.
Personligen ser jag det som det enaste alternativet i ett gammalt hus med "standard" radiatorer.
Læs nærmare om den... jæmfør osv. vi ær nøjda.... < 7500kWh / Ã¥r  VV och Uppværmning....
150m2 , østeuropeisk standard frÃ¥n 1989  ;) ( har tillæggsisolerat vinden  )  Klimat omrÃ¥de jæmførbart med sødra Sverige ;)
Har haft temperaturer ner till -20 °C ,  -22 °C førra vintern... inga driftsproblem dær....
Lætt installation, acceptabel ljudnivÃ¥ och bra komfort  :) Dock en del vatten , i.e is under pumpen pÃ¥ vintern.  ::)
« Senast ändrad: 04 februari 2013, 15:55:02 av styrman »
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #47 skrivet: 08 februari 2013, 13:00:29 »
Jaha, då tog det vändning en gång till för ett tag sedan. Då var jag helt inne på att byta till pellets igen eftersom det finns mkt billiga saker på blocket till sånt.
Men jag har återigen tagit mitt förnuft till fånga. Förmodligen var det efter att fått offerter på över 150kkr för markvärme och 200kkr för en viessmann som skrämde mig lite..

När jag får tillträde till huset kommer jag begära ut folk från olika tillverkare för att lämna offerter på olika pumpar. Både mark och luft/vatten, men det lutar mer åt det senare.

*Minst 350 liter varmvatten ska kunna rinna ut ur kranen
*Värme för 224m² (hälften under mark)
*Underhållsvärme via fläktkonvektor i garaget med möjlighet till uppvärmning till hyffsad temp ca 60m².

Utav någon anledning så har jag fastnat för anläggning i stil med CTC Ecozenith, men övriga tillverkare har förhoppningsvis liknande lösningar? Kan ni hjälpa till med vilka andra tillverkare som har liknande?

Och ni som redan svarat med bra svar kanske har något nytt att tillägga med inputen ovan?
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #48 skrivet: 08 februari 2013, 15:59:30 »

CTC Ecozenith ær sjælva vatten tanken som jag førstår... ihop med en CTC Eco Air då eller Eco Air Polaris
Hm... sækert ett fint system... men frågan ær om den helt ok ersættning før olje panna och ihop med vanliga radiatorer.
Effekten anges vid +45C framledning... ( i broschyr ) Vid ett høg temp behov bør man kanske se på hur VP effekt sjunker i takt med
minskande ute temp. Men kanske 7,4 kW vid -7 ræcker... men vad blir det vid -15 °C
Sæger inte att vårt val var det bæsta... men det visar sig att det passade oss. Numera tror jag att Daikin har større VV tankar æn den på 260 SS vi har,
møjlighet att koppla på solpaneler... och jag tror æven att de har kylmøjligheter på sommaren.
Som sagt kanske vært att kika på, finns i 11, 14 samt 16kW utførande... det intressanta ær att effekten sjunker inte under 9 kW æven vid -20 °C
De kan extra utrustas med el patroner men vår har de inte... och jag har inte sett någon annan pump på marknaden som har kapacitet att leverera 80C
ut ( æven om detta aldrig behøvs førutom nær den kør Legionella till 70C )

Men visst kan det gÃ¥ i spin... mÃ¥nga VP finns det  ;)

Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #49 skrivet: 08 februari 2013, 16:15:50 »
Ja jag kikade lite på HT pumpen, men det verkar också bli en ganska dyr investering om jag förstod det rätt..
Vad kostade din anläggning (om du inte vill skriva det här får du gärna skicka pm isf)?

Jag vet faktiskt ganska många som har konverterat olja till LT system och det fungerar bra, blandannat hos föräldrarna som har ett äldre hus men nästan samma storlek.

Framtida förändringar i huset är ju att det blir vattenburen golvvärme i mer än halva källaren och förmodligen i hall och badrum på ovanvåning. Dock är detta framtidsinvesteringar så man kanske får leva med lite svalare eller lite dyrare elräkningar till att börja med. Märker man att man inte får riktigt varmt i rummen får man byta radiatorer till LT dito..
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #50 skrivet: 08 februari 2013, 16:43:52 »
Ja jag kikade lite på HT pumpen, men det verkar också bli en ganska dyr investering om jag förstod det rätt..
Vad kostade din anläggning (om du inte vill skriva det här får du gärna skicka pm isf)?

Jag vet faktiskt ganska många som har konverterat olja till LT system och det fungerar bra, blandannat hos föräldrarna som har ett äldre hus men nästan samma storlek.

Framtida förändringar i huset är ju att det blir vattenburen golvvärme i mer än halva källaren och förmodligen i hall och badrum på ovanvåning. Dock är detta framtidsinvesteringar så man kanske får leva med lite svalare eller lite dyrare elräkningar till att börja med. Märker man att man inte får riktigt varmt i rummen får man byta radiatorer till LT dito..

Nog ær HT'n dyrare æn motsvarande LT och andra LT mærke... Vi hade dock enbart klassiska radiatorer i hela huset och dyr fjærrværme ....
Visst kunde man ta LT system och byta samtliga radiatorer mot klimakonvektorer ( inte gratis  :-\ ). Har man ændÃ¥ tænkt investera i golv værme... ja dÃ¥
kan LT vara något... urvalet ær ju stort dær. Daikin kom visst nyligenn ut med en helt ny førbættrad serie... ny styrning etc.
Men som sagt, med LT finns det mycket att vælja på... æven om jag personligen i min okunskap skulle enbart se på inverter pumpar och ej on/off ::)
Priset på vårt system ær ingen hemlighet... i 2010 gav vi ca 45000:- PLN installerat och klart... dvs. ca 96000:- SEK. ute, inne del och 260l SS VV tank
med rums givare och kontrol panel ingick.
Idag såg jag en prislista dær allt skulle kosta ( utan installation ) 49000:- PLN alltså ca 104000:- SEK før 14kW

Lycka till med beslutet
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #51 skrivet: 08 februari 2013, 16:50:17 »
Det är bra pris och då är det något att fundera på....
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #52 skrivet: 08 februari 2013, 17:01:52 »
Ursäkta jag lånar tråden. En fråga till styrman. Vad har du för temperatur i vv beredaren? Går det att få ut 60 graders framledning vid 15 minus grader så länge men har tillräcklig effekt givetvis?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #53 skrivet: 08 februari 2013, 17:59:38 »
Ursäkta jag lånar tråden. En fråga till styrman. Vad har du för temperatur i vv beredaren? Går det att få ut 60 graders framledning vid 15 minus grader så länge men har tillräcklig effekt givetvis?

Svarade men det sket sig... .doc fil kan ej bifogas så....

Altherman HT klarar 80 °C kontinureligt vid -20 ( se kapacitets tabell jag bifogade tidigare ). Detta har vi dock ej testat då 60-65 °C ræcker før att
bibehålla 22-23 °C inne. Skall prøva att sænka kurvan ytterligare. Ær øvertygad att det ær bættre att køra høgre capacitet snællare an mindre
kapacitet pÃ¥ max  ::) ( 60-65 °C  ær ju øvre græns før de flesta pumpar ).
VV værms varje morgon till 55 °C, før att klara detta måste ju VP leverera >60 °C sedan nær tempen i tanken ( vid sensorn ) faller till 35 °C ( har fortsatt VV i kran ) så återværms vattnet i VV tanket till 45 °C
Allt det kan ju stællas in... man kan ha 70 °C varje morgon eller 45 °C som gørs 3 ggr/ dag... återuppværmnings grænsen kan sættas osv.
1 gång i veckan kørde vi "Leginella døden" 70 °C då var ju VP tvungen att jobba upp emot 80 °C vinter som sommar.
Nu tror jag att jag har sænkt detta till 65 °C men under længre tid istællet. ( får se nær jag kommer hem ).
SÃ¥ før att svara kort pÃ¥ frÃ¥gan... jag har aldrig haft lægre VV temp æn instælld æven vid -20. ( 60 °C ær inget problem  ;) )
Dessa temperaturer kan vara bara några dagar hos oss men -10 eller -15 under længre perioder ær ej ovanligt. Førra vintern var betydligt kallare æn denna.
Bifogar ( .xls denna gång ) Daikins temp antagande och utrækning....

Hælsningar från Texas
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #54 skrivet: 08 februari 2013, 20:25:30 »
Svarade men det sket sig... .doc fil kan ej bifogas så....

Altherman HT klarar 80 °C kontinureligt vid -20 ( se kapacitets tabell jag bifogade tidigare ). Detta har vi dock ej testat då 60-65 °C ræcker før att
bibehålla 22-23 °C inne. Skall prøva att sænka kurvan ytterligare. Ær øvertygad att det ær bættre att køra høgre capacitet snællare an mindre
kapacitet pÃ¥ max  ::) ( 60-65 °C  ær ju øvre græns før de flesta pumpar ).
VV værms varje morgon till 55 °C, før att klara detta måste ju VP leverera >60 °C sedan nær tempen i tanken ( vid sensorn ) faller till 35 °C ( har fortsatt VV i kran ) så återværms vattnet i VV tanket till 45 °C
Allt det kan ju stællas in... man kan ha 70 °C varje morgon eller 45 °C som gørs 3 ggr/ dag... återuppværmnings grænsen kan sættas osv.
1 gång i veckan kørde vi "Leginella døden" 70 °C då var ju VP tvungen att jobba upp emot 80 °C vinter som sommar.
Nu tror jag att jag har sænkt detta till 65 °C men under længre tid istællet. ( får se nær jag kommer hem ).
SÃ¥ før att svara kort pÃ¥ frÃ¥gan... jag har aldrig haft lægre VV temp æn instælld æven vid -20. ( 60 °C ær inget problem  ;) )
Dessa temperaturer kan vara bara några dagar hos oss men -10 eller -15 under længre perioder ær ej ovanligt. Førra vintern var betydligt kallare æn denna.
Bifogar ( .xls denna gång ) Daikins temp antagande och utrækning....

Hælsningar från Texas
Kan bara säga att jag är imponerad.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #55 skrivet: 08 februari 2013, 20:40:37 »
Kan bara säga att jag är imponerad.

 :)  Av utlægget eller pumpen ?  ::)   ;)

Hade varit kul att høra om andra har motsvarande pump och deras erfarenheter... forum domineras ju av LT pumpar av diverse slag.

2014 skall visst en ny førbættrad Altherma HT komma ut... Skall bli kul att se hr mycket bættre den blir. Tyværr kommer inte den existerande kunna "upgraderas"
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #56 skrivet: 08 februari 2013, 21:36:51 »
Imponerad av effekten vid kyla och framförallt vilken temperatur på vattnet man kan få. Surfade lite på daikin.se men där stod inte så mycket tyckte jag. Men hur fungerar den. Jag förstod att ingetvattwn finns i utedelen. Men varför är dom inte vanligare i Sverige om där nu är sån hög effekt och kan ge så hög framledning?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #57 skrivet: 08 februari 2013, 21:53:44 »
Hög effekt och hög framledning fixar en elpatron också :) Vad ligger cop på en Daikin när det är -15 ute och framledningen ligger på 75 grader ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #58 skrivet: 08 februari 2013, 22:36:46 »
Hög effekt och hög framledning fixar en elpatron också :) Vad ligger cop på en Daikin när det är -15 ute och framledningen ligger på 75 grader ?

Japp.... fast jag har inga elpatroner.... COP vid -15 och 75C ut 1,89   vid -15 och 65C ut 2,1
Å andra sidan behøver jag aldrig øver 65 °C. Momentan COP ær ju också ointressant egentligen.... pumpen går inte 24/7
Vilken COP har LT pumparna vid 45 eller 55 °C framledning och -15 °C. Hur minskar effekten effekten från angiven sæg 14kW vid +7 till -15 °C ???
Intressant ær ju vad års COP ligger på, vid samma inne temp och motsvarande VV førbrukning...

Mr. Henke

Pumpen har 2 kompressorer 1 i ute delen R410 och en i inne delen R134 ( samma som i bilen :) ). Ovanpå inne delen står VV tanken 260L allt ser ut som ett stort kylskåp... utan dørr :D
Den arbetar i 2 steg. Det exakt tekniska kan jag ej.... men 2 stegs komprimering....
Vet inte varfør dom inte ær vanligare hemma i Sverige... inte minst då den bibehåller minsta effekt 9kW...
Kanske inte førsta val till nybbygda hus men ett klart alternativ till olje, gas, pellets etc. ersættning i existerande hem.
Personligen såg jag detta som bæsta ersættning før fjærrværme...
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #59 skrivet: 08 februari 2013, 22:59:49 »

Glømde också en sak i føregående post...
COP vid -15 °C och 65 respektive 75 °C ut 1,89 samt 2,1 ær ju också vid full uttagen effekt i detta fall 11kW ( enligt tabell )

om huset behøver mindre kW før att hålla temperaturen så skall væll COP bli høgre vid lægre uttagen effekt... eller tænker jag fel...?
Har aldrig sett Altherman jobba kontinuerligt med 4-5kW førbrukning under uppværmning... Har førbruknings logg... och blæddrar jag i den så
varjerar det allt från 1,4kW till 2,8kW /h av vad jag minns... Normalt sæg vid -7 så puttar den væll runt 1,6-2,2kW
Naturligvis ær førbrukning høgre vid uppstart samt VV tillverkning.
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 343
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!