0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Nja, det han har är en laddventil, med pump blir det ett laddkoppel. Laddomat är ett varumärke....Kan förstå att det känns surt att bygga om så snart efter igångsättning, men ännu surare är det ju när det inte funkar som det ska.Nå, som sagt så en rökgastermostat tycker jag helt klart du ska ha. Din vvs-kille borde ju kunna säga vad för effekt den där laddventilen skall klara av, satt och leta en sån igår men hittade ingenting om den.Det där med längden på termostaten till laddpumpen var intressant, det är inte helt säkert att du har det varmaste vattnet där den sitter, och slår den då igång på 85grader så kan det mycket väl vara över 100 närmast rökgaskanalerna.Har du prövet vrida ner den så pumpen startar tidigare, och då ha laddventilen i och vredet öppet? Kanske inte gör nån skillnad alls, men nyfiken blev jag ju. Är det ändå så att det kokar så är nog som sagt den där laddventilen för liten för effekten.Så, jo jag tror nog att du ska ha en Laddomat 21-60 istället för det koppel du har nu.
Som jämförelse kan jag ju nämna mitt system, 1250L acktankar (en 500l o en 750l), Laddomat 21-60 och Nibe Vedex 1000.Huset är på ca65kvm 1,5plan med källare på ca 40kvm. Byggt -36, så ca 12cm sågspån i väggarna = inte bra isolerat alls.Garage på 70kvm (ink pannrum) golvvärme där. Nu när vi haft -30 ute så räcker tankarna ca 6-7timmar innan jag måste elda igen, har då haft ca85grader tankarna i början och när de är "slut" så är det nere på ca45grader. Största delen av värmen är det huset som tar, garaget är 2-3ggr så bra isolerat som huset......Försöker hålla 20grader inomhus, men då tankarna når 45 grader faller det en del.Har du fortsatt elda efter att hela tanken nått 60grader? Som du kör nu förstår jag att det inte blir mer första svängen, men som sagt så när hela tanken nått 60 borde du utan problem kunna höja tempen mer.
Men du bör nog kolla upp mer noga innan du beställer mer tankar. Från 85-20 grader blir ca 110-115 kWh. Och från 30-20 har nog tagit lång tid. Du har ju säkert haft en förbrukning på 10-11 kWh per timme. Det är väldigt högt.
Det här kanske är lite feltänk men jag provar... Kan man inte bara stänga den nedre ventilen från tank till panna efter avslutad eldning? Detta för att prova om det är självcirkulationen som är förklaringen eller om det är något annat, inte som permanent lösning givetvis.
Du behöver ju garanterat börja elda igen innan tempen sjunkit ner till 20 grader. Du vet ju inte hur länge den legat på 20 grader på natten. Det kan ju princip inte bli kallare i tanken då det är ungefär rumstemperatur. Den kanske har legat på 20-25 grader i flera timmar. Du bör nog testa att elda upp hela tanken till 85 igen och ta tiden tills den är nere i ca 45 grader som jag uppfattade att du behövde nu ungefär till radiatorsystemet. Kommer inte ihåg nu hur stort hus du har men eftersom det är nybyggt bör det inte dra mer än ca 35 watt/kvm vid DUT. Så 200 kvm blir 7 kWh i timmen. Något riktigt fel har du någonstans.