0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, nu har vintern dragit igång riktigt och jag har börjat titta hur pumpen går. Har mellan 44 och 50 starter per/dygn, hur gör jag för att få ner det eller är det bara att gilla läget. Har även dåligt delta på VB ca. 2-4 grader, har det någon betydelse hos EcoHeat 300. För övrigt så fungerar allt som det ska antar jag!
Mest effektivt är att öka startfördröjningen från 10 till mellan 20-30. Men öka samtidigt shuntfördröjningen till 240. Ev. även start/stopp diff övre till 7 °C.Detta innebär mindre starter och längre gångtider.Man nåste pröva sig fram vilket som är mest effektivt för huset. Startfördröjningen kan man öka en hel del,men det får inte påverka innetemp.
Om du ändrar shuntfördröjningen tar det 240 minuter innan shunten tar värme från övre pannan om du minskar till 29 min så kommer den inte öppna alls mot övre.
Den spetsar från övre pannan är vp så kraftig så den klarar värmen själv kan du ställa den på 29 min men vill du använda spets blir nog 240 min bra.
Har man ändrat detta? På min anläggning öppnar shunten vid behov efter 29 minuter om man ställer in det, däremot spärras shunten om man sätter värdet högre än 240 minuter.Varför skulle den spärras just vid 29, min shunt börjar öppna på vilket värde som helst mellan 1-240 om det behövs.
Om du sätter startfördröjning till ex 30 då kan tempen på nedre tanken sjunka så mycket att shunten öppnar mer än 50%. Då börjar shuntfördröjningen nedräkningen för att hämta spets från elpatronen. Med shunten ställd på 240 hinnar pumpen få upp tempen innan nedräkningen hamnar på 0.Startfördröjningen finns i den kodade delen.