0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Detta är min personliga fundering kring värmepumpen. Har man tak över den så bildas ju inte is som gör att luftgenomströmningen blir bättre och därmed bättre prestanda. Har man inget tak så blir den täppt av is och då kan det inte finnas mycket med luftgenomströmning, prestandan borde sjunka. Är det inte samma som att parkera bilen under tak och därmed slippa skrapa is på rutorna?Är jag helt ute och cyklar?
Citat från: trtr skrivet 16 november 2005, 17:23:10Detta är min personliga fundering kring värmepumpen. Har man tak över den så bildas ju inte is som gör att luftgenomströmningen blir bättre och därmed bättre prestanda. Har man inget tak så blir den täppt av is och då kan det inte finnas mycket med luftgenomströmning, prestandan borde sjunka. Är det inte samma som att parkera bilen under tak och därmed slippa skrapa is på rutorna?Är jag helt ute och cyklar?Beror på vad du menar, menar du att den inte bildar is med tak är du helt fel ute men om du menar att luftgenomströmningen hindras genom att det snöar och lägger sig på/runt om den är du rätt ute.
Vad jag nu funder på är om frekvensen avfrostning ökar p.g.a taket? Vad tror ni?// Håkan
Citat från: trtr skrivet 16 november 2005, 17:23:10Detta är min personliga fundering kring värmepumpen. Har man tak över den så bildas ju inte is som gör att luftgenomströmningen blir bättre och därmed bättre prestanda. Har man inget tak så blir den täppt av is och då kan det inte finnas mycket med luftgenomströmning, prestandan borde sjunka. Är det inte samma som att parkera bilen under tak och därmed slippa skrapa is på rutorna?Är jag helt ute och cyklar?Ja, om du ursäktar mig så tror jag att du är helt ute och cyklar.-Regn på utedelen skall den tåla, och det höjer faktiskt verkningsgraden litet.-Stora mängder luft passerar genom den varje minut. Så verkningsgraden är helt beroende av lufttemperaturen. Påverkan från sol eller "himmelsfrost" (typ bilruta) är så liten att det inte spelar någon som helst roll.-Snöfall kan vid vissa temperaturer göra att den måste avfrosta oftare. Men det kan du inte förhindra med ett tak. Fläkten suger in snöblandad luft från flera meter runt om.-Om du har den mycket lågt placerad, kanske ett tak kan förhindra att den blir översnöad, och tappar verkningsgrad för att fläkten inte får tillräckligt mycket luft. Men då kanske det är effektivare att skotta?
Läser man installationsmanualen så står det bara om minst avstånd fram, bak och sidorna, inget om tak. Det ända som står om man monterar tak är att tänka på att värmestrålningen från kondensorn inte förhindras. (Vad som nu menas med det?)
Frågade du varför?
hej ....jag tvivlar på att taket sänker effekten.. har min inne i carporten å ganska trångt till den e nästan inbyggd fast den funkar kanon ändå den sitter ca 25 cm från bakvägg och till vänster om utedelen sitter det en vägg som funkar som snöskydd så det inte drevar in i car porten det e max 50 cm till den väggen iofs så sitter väggen inte ända upp till taket utan det e en spalt på ca 40 i överkant..så om ni har ett tak ovanför utedelen så förstår jag inte hur det ska störa utedelen sitter taket 40 cm ovanför pumpen så kan det omöjligt inverka till nån större del viktigast e nog att det e lite gott om luft bakom pumpen gärna 30 cm