0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I morse var det -22 °C och såväl elpatron (9 kwh) som kompressor i 490 går på max utan att nå upp till rätt framledningstemp (shunten helt öppen).Senaste dygnets förbrukning 128 kwh, 7 senaste 693 kwh. Normaltemp för december är annars runt 0 °C och snittförbrukning ca 50 kwh/dygn.December blir en dyr månad. Nu sprakar det i täljstenskaminen så vi kan komma upp i 20 °C.
Du är i gott sällskap silverräven, vi var sannolikt många i Sveriges avlånga land som slog nytt rekord i dygnsförbrukining i går.. Själva hade vi en totalförbrukning på 135 kWh, totalen för senaste veckan är 658 kWh, så det blir nog till att skippa Dufvenkrooks Whisky-glögg och gå över till vanliga till jul, kanske starkvinsvarianten så glömmer man än mer 1-13 december 2011 var snittempen f ö +1,9 °C, i år var den -7,6 °C - inte så konstigt att det går betydligt mer el, vi har snart förbrukat hela december-totalen från förra året och vi är bara halvvägs in.
Nu blir jag fundersam...Kan det vara så att luft/vatten är sämre än LLVP när det är kallt?Min högsta förbrukning i dec under ett dygn är 99 kwh, ligger oftast runt 77kwh/dygnet.
Producerar den varmvatten oxå?
Men det var väll inte svaret jag sökte.. Men jag ska försöka svara: Jag har en separat varmvattenberedare som ÄVEN ingår i mina förbrukade kilowatt.Jag som ev kunde tänka mig en LVVP istället för bergvärme, jag inte är speciellt förtjust i bergvärme och av svaret du gav mig så kan jag inte annat än såga LVVP:ar, när det blir kallt.. Den ene av er bor i Skåne och har dubbelt så stor elförbrukning mot mig när det blev lite kyla, trots likvärdigt hus med LLVP Idag lärde jag mig något nytt........
Men det var väll inte svaret jag sökte.. Men jag ska försöka svara: Jag har en separat varmvattenberedare som ÄVEN ingår i mina förbrukade kilowatt.Jag som ev kunde tänka mig en LVVP istället för bergvärme, jag inte är speciellt förtjust i bergvärme och av svaret du gav mig så kan jag inte annat än såga LVVP:ar, när det blir kallt.. Den ene av er bor i skåne och har dubbelt så stor elförbrukning mot mig när det blev lite kyla, trots likvärdigt hus med LLVP Idag lärde jag mig något nytt........