Jag har tänkt att koppla en Nibe 1130-10 mot en 500liters acktank/slingberedare. Inkoppling-en är planerad att ske enligt principen ”tvåstegsvärmning av tappvattnet” som jag läst om här på forumet. När jag nu börjar skissa på dom här idéerna så dyker det som vanligt upp lite frågetecken.
Eftersom jag skall ha golvvärme i hela huset så behöver jag en volymförstorare. Först hade jag tänkt sätta in en 100liters Nibe tank och flytta framledningsgivaren. Men nu när jag skall låta golvvärmekretsen passera nedre delen av acktanken så borde det ju inte behövas, nedre delen av acktanken borde räcka som volymförstorare.
Men hur är det här är tänkt att funka igentligen, är det bara ett delflöde som ska passera acktankens nedre del eller kan jag låta allt golvärmevatten passera? Om jag låter allt vatten passera tanken kommer jag inte att förstöra skiktningen då, och därmed förstöra själv syftet med den här lösningen?

Som jag ser det så kräver den här lösningen också att man har en växlingsventil på returen. Stämmer det, eller klarar jag mig på något mystiskt VVS vis med bara en växlingsventil?

Jag ställt dessa frågor tidigare i andra trådar men inte fått det riktigt genomlyst, hoppas på mer tur nu.

Peter