Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!  (läst 47695 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #60 skrivet: 19 december 2012, 23:07:12 »
Det är för många som kör för fort när det är dåligt vägläge .... is, regn, snö osv.  nono
och det är ännu fler som kör för sakta, pga för dålig utrustning, dubbfria däck och nån liten 2wd bil, då måste dom köra saktare för att inte fara av vägen, problemet är att dessa förare fattar inte att det finns förare som är mer vana med vinterväglag, har bättre däck och kanske stabilare bil, då GÅR det att köra fortare..  jag har inga problem att hålla skyltad hastighet 80km/h på en landsväg med några cm nysnö, på sommaren kan det bli 10-20km/h över pga de löjligt låga fartsgränserna på landsbygden.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #61 skrivet: 19 december 2012, 23:15:13 »
  dubbfria däck och nån liten 2wd bil,

Det är väl standard utrustning?  dontknow

Ibland blir man till och med överkörd av lastbilar ...  ::)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #62 skrivet: 19 december 2012, 23:41:10 »
dessa DRL brukar se ut på olika sätt, antingen vanliga glödljus på ca 20w eller LED-dioder i olika former, på ganska många bilar så sitter de nere i spoilern, och dimmas ner till parkeringsljusstyrka när halvljuset tänds, de borde istället slockna helt, eftersom okunniga bilister misstar dom för att vara dimljus, och slår på sina helljus, har en kompis som köpte en nyare merca med denna funktion och han är tämligen trött på alla idioter som bländar honom i tron att han kör med dimljus och halvljus.

Hmm... jag läser och läser och håller med om det jag kursiverat mitt i det du skrivit: DRL-ljusen borde slockna helt om man har halvljuset tänt. Inte därför att man misstar dom för att vara dimljus utan därför att man inte får ha andra lampor lysande samtidigt som halvljuset.

71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus (dvs det du kallar DRL) som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
   I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
   Sådant ljus som avses i första stycket (dvs det du kallar DRL), dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.[/i]

Det räcker alltså inte att dimma ner sina DRL-ljus eftersom dom inte får användas samtidigt som halvljus, oavsett hur snyggt någon tycker det är.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #63 skrivet: 20 december 2012, 00:10:31 »
Tror lagtexten kommer ikapp vartefter så det anpassas till övriga EU. Halvljuslagen innebär väl att bakljusen också skall vara tända vid färd även under dagen när det är ljust ute om jag inte missminner mig. Tom Polisen har väl bilar som bakljusen inte är tända under dagtid med den ljusautomatiken som finns i en del nyare bilar idag?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #64 skrivet: 20 december 2012, 06:48:10 »
Den här mannen hade nog glömt tända sina ljus, eller något...


Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #65 skrivet: 20 december 2012, 08:06:38 »
Nej, jag är av de trevliga medtrafikanterna som kvitterar med att slå på mina egna dimljus just då, för att se lite bättre.  ;)
Det brukar jag oxå göra. Jag har 3st 75w xenon i mina "dimljus"  :)
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #66 skrivet: 20 december 2012, 22:12:51 »
Hmm... jag läser och läser och håller med om det jag kursiverat mitt i det du skrivit: DRL-ljusen borde slockna helt om man har halvljuset tänt. Inte därför att man misstar dom för att vara dimljus utan därför att man inte får ha andra lampor lysande samtidigt som halvljuset.

71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus (dvs det du kallar DRL) som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
   I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
   Sådant ljus som avses i första stycket (dvs det du kallar DRL), dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.[/i]

Det räcker alltså inte att dimma ner sina DRL-ljus eftersom dom inte får användas samtidigt som halvljus, oavsett hur snyggt någon tycker det är.
ja men faktum är att det fungerar så, och det gör det även på en volvo 740, dessa hade ju DRL eller som det då hette, varselljus. det var 2-tråds lampor 21/5 watt, där 21w tråden var varselljus och 5w parkeringsljus, så när man slog på halvljuset, så dimmades varselljusen från 21 till 5w, alltså blev dom då parkeringsljus, vilket får lysa tillsammans med halvljus, och det är precis så det funkar på nya bilar också, DRL-ljusen dimmas ner till parkeringsljusstyrka, eller i vissa fall slocknar helt, och en separat lparkeringslampa tänds

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #67 skrivet: 20 december 2012, 22:16:58 »
Tror lagtexten kommer ikapp vartefter så det anpassas till övriga EU. Halvljuslagen innebär väl att bakljusen också skall vara tända vid färd även under dagen när det är ljust ute om jag inte missminner mig. Tom Polisen har väl bilar som bakljusen inte är tända under dagtid med den ljusautomatiken som finns i en del nyare bilar idag?
precis! varselljuskravet infördes i EU för att länderna som tidigare inte hade några krav alls skulle få belysning tänd på dagen, man anser inte att bakljusen har nån säkerhetsmässig fördel på dagen, tvärtom så stör dom till viss del broms/blinkers från att synas på bästa sätt. Sverige fick anpassa den nationella förordningen i februari 2011:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K3P67

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #68 skrivet: 20 december 2012, 23:11:45 »
Jag tror inte att han fattar fast du förklarar.

Han kommer inte att förstå utan ser bar 4 lampor på mötande bil.

I hans värld så blinkar man åt allt som inte är halvljus :)
« Senast ändrad: 20 december 2012, 23:17:03 av GDS-Jan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #69 skrivet: 21 december 2012, 00:00:17 »
Är det mig du syftar på? Jag blinkar inte åt folk, annat än om jag ska köra om, och möjligen för att kvittera ett blink-blink-tack för att jag höll åt sidan ordentligt för nån som ville om. Och jag "bråkar" inte med folk som har vad som mest ser ut som dekorationsljus i spoilern fram. Men om jag möter folk som kör med rejäla dimljus som bländar kvällstid, så slår jag på mina egna för att se bättre. Att tända helljuset och blända ordentligt vore både taskigt och trafikfarligt.

Och apropå helljus så skulle jag önska att folk var lite mindre rädda för att låta helljuset lysa tills man verkligen närmar sig varandra. Jag tycker jag möter många som bländar av till halvljus så fort en mötande bil kommer inom synhåll, även om den är nästan en kilometer bort.
 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #70 skrivet: 21 december 2012, 00:28:57 »
Men om jag möter folk som kör med rejäla dimljus som bländar kvällstid..

Du fattar fortfarande inte att moderna bilar har mera ljus än bara halvljus.

och uppenbarligen så blinkar du åt sådana?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #71 skrivet: 21 december 2012, 06:49:04 »
1) Nej, som jag skrev så blinkar jag inte. Möjligen blundar när jag blir bländad?  Sc:,h

2) Förstod inte du av den utmärkta genomgången ovan att ev andra lampor i så fall måste vara dimmade till samma låga nivå som parkeringsljus, och då bländar dom inte. Det är ganska stor skillnad i ljusstyrka på parkeringsljus och dimljus.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #72 skrivet: 21 december 2012, 10:20:40 »
Hmm ja det är ett jävla ofog att hålla på att blinka/köra med helljuset på för att ge igen på den bil man möter som har glömt dimlusen på  FiR
Som regel bländar inte dimljusen den mötande bilen men eftersom personen i den mötande har hört att de inte får användas med halvljus så leker denna polis och sätter på helljuset, farligt för helvete  >:(

Det här med DRL som ni skriver om, DRL finns i lite olika utföranden beroende på när bilen är uttagen.
Min bil är utagen Nov -10 och då är det på min bil varselljus fram + bakbelysnings om kallas DRL.
Samma bil utagen -11 har enbart varselljus fram som godkänd belysning på dagen.
Står då ljusomställaren i AUTO så ändrar den automatiskt till halvljus med bakljus, när det blir mörkt på kvällen, man kör in i en tunnel eller om regncensorn går i mer än x antal sekunder  tummenupp

När jag kör med min bil på dagen, dvs varselljusen på fram enbart är det vissa nissar som inte fattar att ljuslagen har ändrats och blinkar på mig för att jag i deras tro kör med nåt fränt ljus på fram för att vara fräck...
Ta och lär er att läsa på trafiklagarna 1 gång om året ist för att leka hobbypoliser  :::_)

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #73 skrivet: 21 december 2012, 10:38:46 »
har kopplat in DRL på min audi från 97 enligt de nya föreskrifterna så jag slipper också ha bakljusen tända på dagen.

Är du helt 100% på att det där är riktigt  Sc:,h
Om du kopplar in DRL på en 97:a är jag tveksam till att det räcker med varsel fram och resten släckt.
TROR du är tvungen till att ha bakljusen ihop med varsel fram när bilen har de åren på nacken.
Är inte säker men om du har nån info ang det är jag sugen på den, inte för att rätta dig utan av den anledningen att jag själv vill ha det så på min bil.
Har den typen av DRL på min bil då jag har varsel fram och bakljusen på.
Om jag hade haft en "AUTO" omställare hade jag haft enbart varsel fram samt att ljuset och regnsencorn skulle sköta sig själv  tummenupp
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #74 skrivet: 21 december 2012, 10:43:37 »
och det är ännu fler som kör för sakta, pga för dålig utrustning, dubbfria däck och nån liten 2wd bil, då måste dom köra saktare för att inte fara av vägen, problemet är att dessa förare fattar inte att det finns förare som är mer vana med vinterväglag, har bättre däck och kanske stabilare bil, då GÅR det att köra fortare..  jag har inga problem att hålla skyltad hastighet 80km/h på en landsväg med några cm nysnö, på sommaren kan det bli 10-20km/h över pga de löjligt låga fartsgränserna på landsbygden.

Värsta jag vet är ändå när sikten försämras, t.ex när man får titta på spärrlinjerna 5-10m framför för att veta var vägen är.
Då kan jag köra långsamt.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!