0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Det är för många som kör för fort när det är dåligt vägläge .... is, regn, snö osv.
dubbfria däck och nån liten 2wd bil,
dessa DRL brukar se ut på olika sätt, antingen vanliga glödljus på ca 20w eller LED-dioder i olika former, på ganska många bilar så sitter de nere i spoilern, och dimmas ner till parkeringsljusstyrka när halvljuset tänds, de borde istället slockna helt, eftersom okunniga bilister misstar dom för att vara dimljus, och slår på sina helljus, har en kompis som köpte en nyare merca med denna funktion och han är tämligen trött på alla idioter som bländar honom i tron att han kör med dimljus och halvljus.
Nej, jag är av de trevliga medtrafikanterna som kvitterar med att slå på mina egna dimljus just då, för att se lite bättre.
Hmm... jag läser och läser och håller med om det jag kursiverat mitt i det du skrivit: DRL-ljusen borde slockna helt om man har halvljuset tänt. Inte därför att man misstar dom för att vara dimljus utan därför att man inte får ha andra lampor lysande samtidigt som halvljuset.71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus (dvs det du kallar DRL) som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt. I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus. Sådant ljus som avses i första stycket (dvs det du kallar DRL), dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.[/i]Det räcker alltså inte att dimma ner sina DRL-ljus eftersom dom inte får användas samtidigt som halvljus, oavsett hur snyggt någon tycker det är.
Tror lagtexten kommer ikapp vartefter så det anpassas till övriga EU. Halvljuslagen innebär väl att bakljusen också skall vara tända vid färd även under dagen när det är ljust ute om jag inte missminner mig. Tom Polisen har väl bilar som bakljusen inte är tända under dagtid med den ljusautomatiken som finns i en del nyare bilar idag?
har kopplat in DRL på min audi från 97 enligt de nya föreskrifterna så jag slipper också ha bakljusen tända på dagen.
och det är ännu fler som kör för sakta, pga för dålig utrustning, dubbfria däck och nån liten 2wd bil, då måste dom köra saktare för att inte fara av vägen, problemet är att dessa förare fattar inte att det finns förare som är mer vana med vinterväglag, har bättre däck och kanske stabilare bil, då GÅR det att köra fortare.. jag har inga problem att hålla skyltad hastighet 80km/h på en landsväg med några cm nysnö, på sommaren kan det bli 10-20km/h över pga de löjligt låga fartsgränserna på landsbygden.