0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När vi ändå pratar om trafikvett. Att läsa på och känna till trafikregler är också bra, som att man inte får ha på dimljus samtidigt som halvljus, vare sig det är ljust eller mörkt ute. Dimljus får bara användas istället för halvljus och tillsammans med helljus.Hur många av er bryter mot den regeln?(71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt. I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus. Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.)
När vi ändå pratar om trafikvett. Att läsa på och känna till trafikregler är också bra, som att man inte får ha på dimljus samtidigt som halvljus, vare sig det är ljust eller mörkt ute. Dimljus får bara användas istället för halvljus och tillsammans med helljus.Hur många av er bryter mot den regeln?
Vet du att när halvljuset är på så dimmas de ner och klassas då som positionsljus?De lyser bara med full styrka om man trycker på dessa manuellt.
Aldrig, har dessutom plockat bort glödlamporna ur dimljusen för att inte riskera att göra det av misstag. Dessutom slipper man risken för påpekande på ljusinställningen på besiktningen.
Är du säker på att det är så på alla bilar? De bilar jag har ägt de senaste tio åren har haft separata positions-/parkeringsljus och dimljusen lyser med full styrka eller inte alls...
Dimljuset kan ju bara slås på manuellt så det är väl ingen risk att Bilprovningen klagar på dom?
Jodå, lyser dom kollar dom ljusbilden(har gjort det för mig i alla fall).
Men eftersom man bara får ha dom tillsammans med helljuset så är ju ljusbilden helt ointressant - Det går väl inte ens att ändra ljusbild på dimljusen? Har man glömt dom på när man åker in i besiktningshallen så är det väl bara att slå av dom.Går dom inte att slå av så har man fel på bilen som måste åtgärdas.
Så du är en av de hobby poliserna som blinkar åt en när man har de på?
Nej, jag är av de trevliga medtrafikanterna som kvitterar med att slå på mina egna dimljus just då, för att se lite bättre.
känns som det är läge att reda ut begreppen här!Dimljus: ljus med en symmetrisk, avbländad ljusbild, ofta lågt placerade men kan även sitta inbyggda i huvudstrålkastaren.får användas vid ALLA tillfällen, UTOM tillsammans med halvljus! så att köra med enbart dimljusen som en ersättning till halvljuset på dagen är tillåtet och smart, då man sparar halvljuset och det ser snyggare ut, jag har kopplat om alla mina tidigare bilar så dimljusen tänds automatiskt när ljusomkopplaren står i 0-läge, istället för halvljusautomatiken, när jag sen slog på halvljuset på kvällen så slocknade dimljusen, de allra flesta dimljus (förutom bilar med stora dimljus som subaru impreza) ger ingen som helst nytta då de lyser för nära bilen.och tillsammans med helljus bör de inte användas då man inte ska ha för mycket ljus för nära bilen när man kör med helljus, man vill ju hålla blicken långt bort.Parkeringsljus:lampor fram av lägre styrka som ska användas när man parkerar bilen längs en obelyst väg, tänds via p-läget på ljusknappen.Positionsljus:lampor på sidan av bilen, även kallat sidomarkering, orange ljus, utom den längst bak som numera får vara röd, precis som i USA/Kanada. Varselljus, numera kallat DRL (daytime running lamps):en suverän funktion, fanns i sverige en tid på 70-talet men blev ersatta av halvljusautomatik, äntligen har det kommit i europa, 20 år efter Kanada! sparar på halvljuset dagtid samtidigt som de syns bättre än halvljus då de tillåts att lysa uppåt, alla som köpt ny bil efter 2011 har DRL-funktion och SKA enligt min mening använda det, ställ ljusomkopplaren i Auto-läge om sådant finns, så sköter ett skymningsrelä omkopplingen mellan DRL och halvljus. annars kör på 0-läge på dagen och huvudljusläge vid skymning/dålig sikt. på nya bilar är även bakljusen släckta på dagen när man kör med DRL, också jättebra, då bakomvarande bilister uppmärksammar bromsljus och blinkers bättre, men se upp vid dimma, tänd då bakljusen manuellt.man får alltså va lite vaken och tekniskt insatt vilket många inte klarar idag..har kopplat in DRL på min audi från 97 enligt de nya föreskrifterna så jag slipper också ha bakljusen tända på dagen.dessa DRL brukar se ut på olika sätt, antingen vanliga glödljus på ca 20w eller LED-dioder i olika former, på ganska många bilar så sitter de nere i spoilern, och dimmas ner till parkeringsljusstyrka när halvljuset tänds, de borde istället slockna helt, eftersom okunniga bilister misstar dom för att vara dimljus, och slår på sina helljus, har en kompis som köpte en nyare merca med denna funktion och han är tämligen trött på alla idioter som bländar honom i tron att han kör med dimljus och halvljus.
Resan till Lund (från Sjöbo) har tagit mig 1,5 timma idag! Pga alla som kör sämre än mig! Kan ni inte bara stanna hemma? Eller köpa bättre däck med dubb? Eller lära er köra lite, lite fortare?Förstå att även andra tycker som jag!http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article15911352.ab;jsessionid=34614FE8330FC24BC2180690144640BA