Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!  (läst 47556 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #45 skrivet: 19 december 2012, 09:13:50 »
När vi ändå pratar om trafikvett. Att läsa på och känna till trafikregler är också bra, som att man inte får ha på dimljus samtidigt som halvljus, vare sig det är ljust eller mörkt ute. Dimljus får bara användas istället för halvljus och tillsammans med helljus.

Hur många av er bryter mot den regeln?

(71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
   I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
   Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.)

Så du är en av de hobby poliserna som blinkar åt en när man har de på?

Vet du att när halvljuset är på så dimmas de ner och klassas då som positionsljus?
De lyser bara med full styrka om man trycker på dessa manuellt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #46 skrivet: 19 december 2012, 10:00:22 »
När vi ändå pratar om trafikvett. Att läsa på och känna till trafikregler är också bra, som att man inte får ha på dimljus samtidigt som halvljus, vare sig det är ljust eller mörkt ute. Dimljus får bara användas istället för halvljus och tillsammans med helljus.

Hur många av er bryter mot den regeln?

Aldrig, har dessutom plockat bort glödlamporna ur dimljusen för att inte riskera att göra det av misstag. Dessutom slipper man risken för påpekande på ljusinställningen på besiktningen.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13355
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #47 skrivet: 19 december 2012, 10:17:33 »
Vet du att när halvljuset är på så dimmas de ner och klassas då som positionsljus?
De lyser bara med full styrka om man trycker på dessa manuellt.

Är du säker på att det är så på alla bilar? De bilar jag har ägt de senaste tio åren har haft separata positions-/parkeringsljus och dimljusen lyser med full styrka eller inte alls...

Aldrig, har dessutom plockat bort glödlamporna ur dimljusen för att inte riskera att göra det av misstag. Dessutom slipper man risken för påpekande på ljusinställningen på besiktningen.

Dimljuset kan ju bara slås på manuellt så det är väl ingen risk att Bilprovningen klagar på dom?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #48 skrivet: 19 december 2012, 10:32:42 »
Är du säker på att det är så på alla bilar? De bilar jag har ägt de senaste tio åren har haft separata positions-/parkeringsljus och dimljusen lyser med full styrka eller inte alls...

Inte på alla bilar men ofta på bilar efter 2010 där de är kopplade till halvljusautomatiken.

På min går man i i menyn för halvljusautomatik, dimljus och väljer dimmad positions indikering vid halvljus. 
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #49 skrivet: 19 december 2012, 11:04:50 »

Dimljuset kan ju bara slås på manuellt så det är väl ingen risk att Bilprovningen klagar på dom?
Jodå, lyser dom kollar dom ljusbilden(har gjort det för mig i alla fall).
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1839
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #50 skrivet: 19 december 2012, 11:19:34 »
Jag kör så varje gång jag slår på helljus! Just Peugeots dimljus är underbara! Lyser vä och hö sida. UNDERBART!!!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13355
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #51 skrivet: 19 december 2012, 11:23:40 »
Jodå, lyser dom kollar dom ljusbilden(har gjort det för mig i alla fall).

Men eftersom man bara får ha dom tillsammans med helljuset så är ju ljusbilden helt ointressant - Det går väl inte ens att ändra ljusbild på dimljusen? Har man glömt dom på när man åker in i besiktningshallen så är det väl bara att slå av dom.
Går dom inte att slå av så har man fel på bilen som måste åtgärdas.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #52 skrivet: 19 december 2012, 13:06:16 »
Men eftersom man bara får ha dom tillsammans med helljuset så är ju ljusbilden helt ointressant - Det går väl inte ens att ändra ljusbild på dimljusen? Har man glömt dom på när man åker in i besiktningshallen så är det väl bara att slå av dom.
Går dom inte att slå av så har man fel på bilen som måste åtgärdas.
Med lyser menar jag så klart att dom funkar. Inte att jag glömt dom på.
Besiktningsmannen slår på dom och funkar dom så kollar han ljusbilden, är denna felaktig så åker du på ombesiktning om det inte är lätt att justera och han är villig att göra det.
Funkar dom inte så är allt grönt eftersom det inte är krav på att dom ska funka.
Nu funkar det kanske inte så i praktiken, oftast skiter dom väl i det, eller som i mitt fall, påpekade att dom kunde ge en ombesiktning men valde att bara nämna det muntligt för mig.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #53 skrivet: 19 december 2012, 16:42:23 »
Vet du att när halvljuset är på så dimmas de ner och klassas då som positionsljus?
De lyser bara med full styrka om man trycker på dessa manuellt.

Bilar har inte positionsljus fram, bara på sidorna. Det spelar ingen roll om dom dimmas ned. Dom får inte vara tända samtidigt som halvljus eftersom dom stör/bländar mötande bilister. Är du en väganarkist som vägrar ta hänsyn till andra bilister?  :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #54 skrivet: 19 december 2012, 18:23:32 »
Så du är en av de hobby poliserna som blinkar åt en när man har de på?

Nej, jag är av de trevliga medtrafikanterna som kvitterar med att slå på mina egna dimljus just då, för att se lite bättre.  ;)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1839
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #55 skrivet: 19 december 2012, 21:16:08 »
Nej, jag är av de trevliga medtrafikanterna som kvitterar med att slå på mina egna dimljus just då, för att se lite bättre.  ;)

Tur för dig du bor där uppe nära Jultomten! ;)
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #56 skrivet: 19 december 2012, 21:24:38 »
känns som det är läge att reda ut begreppen här!

Dimljus: ljus med en symmetrisk, avbländad ljusbild, ofta lågt placerade men kan även sitta inbyggda i huvudstrålkastaren.
får användas vid ALLA tillfällen, UTOM tillsammans med halvljus! så att köra med enbart dimljusen som en ersättning till halvljuset på dagen är tillåtet och smart, då man sparar halvljuset och det ser snyggare ut, jag har kopplat om alla mina tidigare bilar så dimljusen tänds automatiskt när ljusomkopplaren står i 0-läge, istället för halvljusautomatiken, när jag sen slog på halvljuset på kvällen så slocknade dimljusen, de allra flesta dimljus (förutom bilar med stora dimljus som subaru impreza) ger ingen som helst nytta då de lyser för nära bilen.
och tillsammans med helljus bör de inte användas då man inte ska ha för mycket ljus för nära bilen när man kör med helljus, man vill ju hålla blicken långt bort.

Parkeringsljus:
lampor fram av lägre styrka som ska användas när man parkerar bilen längs en obelyst väg, tänds via p-läget på ljusknappen.
Positionsljus:
lampor på sidan av bilen, även kallat sidomarkering, orange ljus, utom den längst bak som numera får vara röd, precis som i USA/Kanada.

Varselljus, numera kallat DRL (daytime running lamps):
en suverän funktion, fanns i sverige en tid på 70-talet men blev ersatta av halvljusautomatik, äntligen har det kommit i europa, 20 år efter Kanada! sparar på halvljuset dagtid samtidigt som de syns bättre än halvljus då de tillåts att lysa uppåt, alla som köpt ny bil efter 2011 har DRL-funktion och SKA enligt min mening använda det, ställ ljusomkopplaren i Auto-läge om sådant finns, så sköter ett skymningsrelä omkopplingen mellan DRL och halvljus. annars kör på 0-läge på dagen och huvudljusläge vid skymning/dålig sikt.
på nya bilar är även bakljusen släckta på dagen när man kör med DRL, också jättebra, då bakomvarande bilister uppmärksammar bromsljus och blinkers bättre, men se upp vid dimma, tänd då bakljusen manuellt.
man får alltså va lite vaken och tekniskt insatt vilket många inte klarar idag..
har kopplat in DRL på min audi från 97 enligt de nya föreskrifterna så jag slipper också ha bakljusen tända på dagen.
dessa DRL brukar se ut på olika sätt, antingen vanliga glödljus på ca 20w eller LED-dioder i olika former, på ganska många bilar så sitter de nere i spoilern, och dimmas ner till parkeringsljusstyrka när halvljuset tänds, de borde istället slockna helt, eftersom okunniga bilister misstar dom för att vara dimljus, och slår på sina helljus, har en kompis som köpte en nyare merca med denna funktion och han är tämligen trött på alla idioter som bländar honom i tron att han kör med dimljus och halvljus.


Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #57 skrivet: 19 december 2012, 21:33:00 »
känns som det är läge att reda ut begreppen här!

Dimljus: ljus med en symmetrisk, avbländad ljusbild, ofta lågt placerade men kan även sitta inbyggda i huvudstrålkastaren.
får användas vid ALLA tillfällen, UTOM tillsammans med halvljus! så att köra med enbart dimljusen som en ersättning till halvljuset på dagen är tillåtet och smart, då man sparar halvljuset och det ser snyggare ut, jag har kopplat om alla mina tidigare bilar så dimljusen tänds automatiskt när ljusomkopplaren står i 0-läge, istället för halvljusautomatiken, när jag sen slog på halvljuset på kvällen så slocknade dimljusen, de allra flesta dimljus (förutom bilar med stora dimljus som subaru impreza) ger ingen som helst nytta då de lyser för nära bilen.
och tillsammans med helljus bör de inte användas då man inte ska ha för mycket ljus för nära bilen när man kör med helljus, man vill ju hålla blicken långt bort.

Parkeringsljus:
lampor fram av lägre styrka som ska användas när man parkerar bilen längs en obelyst väg, tänds via p-läget på ljusknappen.
Positionsljus:
lampor på sidan av bilen, även kallat sidomarkering, orange ljus, utom den längst bak som numera får vara röd, precis som i USA/Kanada.

Varselljus, numera kallat DRL (daytime running lamps):
en suverän funktion, fanns i sverige en tid på 70-talet men blev ersatta av halvljusautomatik, äntligen har det kommit i europa, 20 år efter Kanada! sparar på halvljuset dagtid samtidigt som de syns bättre än halvljus då de tillåts att lysa uppåt, alla som köpt ny bil efter 2011 har DRL-funktion och SKA enligt min mening använda det, ställ ljusomkopplaren i Auto-läge om sådant finns, så sköter ett skymningsrelä omkopplingen mellan DRL och halvljus. annars kör på 0-läge på dagen och huvudljusläge vid skymning/dålig sikt.
på nya bilar är även bakljusen släckta på dagen när man kör med DRL, också jättebra, då bakomvarande bilister uppmärksammar bromsljus och blinkers bättre, men se upp vid dimma, tänd då bakljusen manuellt.
man får alltså va lite vaken och tekniskt insatt vilket många inte klarar idag..
har kopplat in DRL på min audi från 97 enligt de nya föreskrifterna så jag slipper också ha bakljusen tända på dagen.
dessa DRL brukar se ut på olika sätt, antingen vanliga glödljus på ca 20w eller LED-dioder i olika former, på ganska många bilar så sitter de nere i spoilern, och dimmas ner till parkeringsljusstyrka när halvljuset tänds, de borde istället slockna helt, eftersom okunniga bilister misstar dom för att vara dimljus, och slår på sina helljus, har en kompis som köpte en nyare merca med denna funktion och han är tämligen trött på alla idioter som bländar honom i tron att han kör med dimljus och halvljus.

Tack för att någon kunde förklara detta.
Och DRL står det i menyn i min bil och inte dimljus, det var jag som var för snabb att svara  :)

Lik förbannat är det folk som blinkar åt en fast det ÄR lagligt och vanligt på nya bilar som jag sa.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1839
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #58 skrivet: 19 december 2012, 22:20:34 »
Det kan hända att dimljusen bör inte tändas med helljus!
Detta stämmer dock inte för mig! Här runt om Sjöbo, finns det mycket vilt. Dessa dimljus underlättar körningen i stor grad! Senast var det idag, som jag kunde bromsa i tid tack vare dessa starka, kraftigt vinkkade utåt, ljusen.

Jag ska fortsätta att tända dessa med helljus.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #59 skrivet: 19 december 2012, 22:58:23 »
Resan till Lund (från Sjöbo) har tagit mig 1,5 timma idag! Pga alla som kör sämre än mig! Kan ni inte bara stanna hemma? Eller köpa bättre däck med dubb? Eller lära er köra lite, lite fortare?
Förstå att även andra tycker som jag!

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article15911352.ab;jsessionid=34614FE8330FC24BC2180690144640BA

Det är för många som kör för fort när det är dåligt vägläge .... is, regn, snö osv.  nono

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!