0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hei. Har bodd i nye huset i 3 mnd nå Og fikk med vannåren varme med bergvarme.Det er en thermia diplomat. Den produserer varme til gulv helt fint, men problemet er at den står på nesten hele tiden for å produsere varmtvann, selv om integralet ikke er i nærheten av varmepumpe start. Er det mulig at varmtvannsberederen lekker/ gir varmtvann til gulvvarmen?Det er to ikoner som indikerer behov for å generere varme: et husikon for husvarme og et tappekran symbol for varmtvann. Jeg har knapt sett husikonet siden jeg flyttet inn.Vp er fra ca 2004/05 tror jeg.
Ok. Jeg skal åpne opp og trimme litt på ventilen og se om det hjelper. Jeg forstår det slik at denne ventilen blir styrt av styresystemet. Er det noen forhåndsregler jeg må ta utenom å ta strømmen til pumpa? Jeg skal poste resultatet her i ettermiddag...
Hei igjen. Da har jeg åpnet aktuatoren til ventilen. Denne reagerte ikke på manuell kjøring fra service menyen. Jeg målte på ledningene og de reagerte riktig i forhold til skjema fra Honeywell. Så at motoren var åpnet fra før og inni var den rett og slett ødelagt av forrige eier. Virker som om de har satt den i en midtstilling som et kompromiss. Selve ventilen går tregt og i dag morges så hang den litt. Konklusjonen er at motor er ødelagt og ventil går tregt. Så jeg bytter begge. Så er frågan: hvordan kjører jeg pumpen nå uten vekselventilen. Vann til bereder eller vann til huset? Hvis jeg velger vann til huset vil El tilskudd lage varmtvann? Eller bør jeg sette ventilen i midtstilling?
Det er presis rett. Motoren er ødelagt og armen er låst. Forige eier har åpnet motoren og satt den i en midtstilling virker det som i stedet for å fikse den. Nå kjører jeg med vann til husvarme. Når varmtvannet synker i temperatur så setter jeg på motoren som nå er låst i lukke posisjon. Når varmtvann er varmt etter ca 15 minutter vrir jeg den av. Er dette ok fram til jeg får ny ventil, men eller kan jeg sette ventilen i midtstilling? Takk for råd ang ny type ventil!