Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av luftvärmepump  (läst 9825 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Punx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Val av luftvärmepump
« skrivet: 04 december 2012, 22:41:45 »
Jag och min sambo precis har köpt hus i Sundsvall med direktverkande el och jag har några funderingar när det gäller vilken luftvärmepump vi ska köpa.
Har läst en massa och kommit fram till två kandidater när det gäller pumparna.
Huset vi köpt är ett sutteränghus på ca 160 m2.
På övre plan sitter nu en äldre Panasonic som fungerar så länge det är varmare än -15 grader, vi vill komplettera denna med en ny pump på nedre plan.
Planlösningen är relativt öppen så det ska inte vara något problem.

Det jag funderar på är vilken pump som skulle passa klimatet här i Sundsvall.
Alternativ nr 1: Toshiba Polar 10 ND
Alternativ nr 2: Mitsubishi QHeat635

När det gäller Toshiban så har jag inte hittat någon installatör i trakten som känns riktigt bra, därav tveksamheterna när det gäller den. Pumpen i sig verkar ju vara riktigt bra och skulle nog passa bra till vårat hus.

Mitsubishin är relativt ny vad jag kan förstå och har inte hittat så mycket att läsa om den men de produktblad jag sett ser bra ut.

Vad säger ni som är mer pålästa om mina alternativ? Tack på förhand /Tomas


Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Val av luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 04 december 2012, 23:44:59 »
Mitsubishi QHeat665, hoppa 635 modellen, du kommer ha mycket mer nytta av 665 med tanke på att du bor i Sundsvall och det kan vara kalla vintrar.

Många här tycker det är en bra pump.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Punx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 05 december 2012, 09:10:26 »
Tack för svaret, som novis har jag inte helt koll på vad det är jag ska titta på för att lista ut vilken pump som skulle passa mig bäst, har förstått att man ska inte haka upp sig på COP-värdet.
Om man jämför q-heat 665 & 635 vad är det som gör att 665 skulle vara en bättre pump för mig? Kolllar jag på termometern nu visar den -20 så kallt blir det här :)

Utloggad Honk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Val av luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 05 december 2012, 09:43:12 »
Du skall ha koll på pumpens värmekapacitet vid sträng kyla.
Många pumpar tappar snabbt kapacitet när det går under -7 grader och de har
då bara en brådel kvar av sin angivna kapacitet som är uppmätt vid + 7 grader.
COP spelar ju ingen roll om den inte orkar leverera när det behövs som bäst.

Mitsubishi FD35/FH35 (Qheat och dess efterföljare) har bra kapacitet kvar vid -15 (uppmätt av SP)
Interpolerat ner till -20 skulle jag tro att det sjunker endast marginellt med dessa pumpar.
Kolla in graferna här: http://www.scanoffice.se/se/infovarmepumpar/
Lycklig ägare av FD35 som verkligen levererar när det gäller....

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Val av luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: 05 december 2012, 11:13:56 »
Ska väl tillägga att jag har en Fujitsu LEC-N 12 själv och den har skött sig bra hittills bortskett från nån liten "hiccup" men det löste sig genom en omstart.
Den har inte lika många funktioner som ME pumpen men å andra sidan är det mindre saker som kan gå sänder.
« Senast ändrad: 05 december 2012, 11:15:44 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad MaxPowerS

  • Master of självförsörjning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sweden, västernorrland
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 05 december 2012, 20:58:08 »
Ska väl tillägga att jag har en Fujitsu LEC-N 12 själv och den har skött sig bra hittills bortskett från nån liten "hiccup" men det löste sig genom en omstart.
Den har inte lika många funktioner som ME pumpen men å andra sidan är det mindre saker som kan gå sänder.

Var bor du i landet och hur stort hus värmer du med den? Kommer ha 130kvm i två plan att värma i örnsköldsvik så funderar på mitsu fh665, toshiba ras13 eller lecn12
100kvm 1929 byggår(+30kvm 2013) norrland, 45cm vägg timrat+tilläggsiso, elit superenergifönster, dåligt isolerat tak,ingdn golvvärme,contura 556 braskamin/murstock m termoseffekt, urkopplad direkt el, vattenkraftverk 24v,Mitsubishi fh35, solvärme/el på g, nytt tak på g, låg elförbruk på ca 10300/år men hoppas sänka till 7blankt m lv ved o bättre vattenuppvärm, egen skog o mat, 2vuxna 2barn, många ledlamp, Konsumera så lite som möjligt är det nya svarta!
Vid eldning så minskar dygnsbehovet av el med 30-50%. 10300kwh baserat på noll eldning

Utloggad nttekniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic CU-E9DKE och Mitsubishi Q-heat 635
SV: Val av luftvärmepump
« Svar #6 skrivet: 05 december 2012, 21:10:12 »
Om man jämför q-heat 665 & 635 vad är det som gör att 665 skulle vara en bättre pump för mig? Kolllar jag på termometern nu visar den -20 så kallt blir det här :)
660 sägs ger mer värme vid -15 och ner ut än 635, annars inga större skillnad.
Panasonic CU-E9DKE (2005-2007) och Qheat 635 (2012) i en plans hus på 130kvm i sthlm från 1971.
Bytt alla fönster och fönsterdörrar till 3 glas oktober 2013.
Års förbrukning
2011= 14.8 Mwh
2012= 15.65 Mwh
2013= 16.06 Mwh
2014= 14.99 Mwh
2016= 15.64 Mwh

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Val av luftvärmepump
« Svar #7 skrivet: 07 december 2012, 11:14:27 »
Var bor du i landet och hur stort hus värmer du med den? Kommer ha 130kvm i två plan att värma i örnsköldsvik så funderar på mitsu fh665, toshiba ras13 eller lecn12

Jag bor i Härnösand, nu får jag inte ut värmen i huset med endast en pump utan jag har 2 pumpar för det. Totalt är det c:a 120kvm som jag värmer.
Tyckte i alla fall LEC-N 12 leverade bra med värme även vid -17, sen beror det på hur bra ditt hus kan behålla värmen men det är en annan femma.
Den utklassade i alla fall min andra pump som är betydligt äldre.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad MaxPowerS

  • Master of självförsörjning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sweden, västernorrland
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump
« Svar #8 skrivet: 07 december 2012, 13:50:29 »
ok. Vi har ett väldigt tätt hus så det är lätt att värma. Nästa år blir det utbyggt och nytt tak med 80cm isolering så borde funka med en pump tycker jag (kompletterat med braskamin)
Hur funkar avfrostningen?
Kanske är lika bra att köra på en värsting direkt? mitsu fh665 blir 5000 dyrare(inkl insta+frakt) men det kanske det är värt
100kvm 1929 byggår(+30kvm 2013) norrland, 45cm vägg timrat+tilläggsiso, elit superenergifönster, dåligt isolerat tak,ingdn golvvärme,contura 556 braskamin/murstock m termoseffekt, urkopplad direkt el, vattenkraftverk 24v,Mitsubishi fh35, solvärme/el på g, nytt tak på g, låg elförbruk på ca 10300/år men hoppas sänka till 7blankt m lv ved o bättre vattenuppvärm, egen skog o mat, 2vuxna 2barn, många ledlamp, Konsumera så lite som möjligt är det nya svarta!
Vid eldning så minskar dygnsbehovet av el med 30-50%. 10300kwh baserat på noll eldning

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av luftvärmepump
« Svar #9 skrivet: 07 december 2012, 14:26:57 »
Inte kan det väl skilja 5000:- mellan en Toshiba och en FH35 ?

Har du dyr frakt av den du handlar med så kanske det blir billigare i slutändan att handla mer lokalt, även lättare att sköta eventuella garantiåtgärder om återförsäljaren finns lokalt.
Har du tex kollat vad återförsäljare i dina trakter till www.canvac.se tar för Q Heat 665 installerat och klart med 5 års garanti och hur mycket www.ventilationsutveckling.se tar för din önskade modell med 5 års garanti inkl installation.

Tror att en hel del återförsäljare via Ventilationsutveckling har en liten drive på vissa modeller så det kanske är någon modell som du är intresserad av om du har tur.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Val av luftvärmepump
« Svar #10 skrivet: 07 december 2012, 15:48:02 »
Han menar nog att det skiljer 5000 mellan Fujitsun och ME:n...

Avfrostningen, jag har inte tänkt på den så mycket, oftast märker man inte av det, har inte gjort några grundliga kontroller men även där är det stor skillnad mot en "äggklockspump" ala Panasonic äldre modell.
När den väl avfrostar håller den på ett tag, inte klockat detta men skulle tippa på en 15 min som mest.
« Senast ändrad: 07 december 2012, 15:50:24 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Val av luftvärmepump
« Svar #11 skrivet: 07 december 2012, 18:01:46 »
15 minuter låter som lång tid. Trodde Fujitsu hade lyckats bättre med sina nya modeller när det gäller avfrostningen.

Utloggad MaxPowerS

  • Master of självförsörjning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sweden, västernorrland
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump
« Svar #12 skrivet: 07 december 2012, 18:23:49 »
5000 mellan fujitsu lec12(15700) o mitsu fh665(20495) från pp. Bor i örnsköldsvik och lokala verkar ligga på 21500 för fh665

Inte kan det väl skilja 5000:- mellan en Toshiba och en FH35 ?

Har du dyr frakt av den du handlar med så kanske det blir billigare i slutändan att handla mer lokalt, även lättare att sköta eventuella garantiåtgärder om återförsäljaren finns lokalt.
Har du tex kollat vad återförsäljare i dina trakter till www.canvac.se tar för Q Heat 665 installerat och klart med 5 års garanti och hur mycket www.ventilationsutveckling.se tar för din önskade modell med 5 års garanti inkl installation.

Tror att en hel del återförsäljare via Ventilationsutveckling har en liten drive på vissa modeller så det kanske är någon modell som du är intresserad av om du har tur.
100kvm 1929 byggår(+30kvm 2013) norrland, 45cm vägg timrat+tilläggsiso, elit superenergifönster, dåligt isolerat tak,ingdn golvvärme,contura 556 braskamin/murstock m termoseffekt, urkopplad direkt el, vattenkraftverk 24v,Mitsubishi fh35, solvärme/el på g, nytt tak på g, låg elförbruk på ca 10300/år men hoppas sänka till 7blankt m lv ved o bättre vattenuppvärm, egen skog o mat, 2vuxna 2barn, många ledlamp, Konsumera så lite som möjligt är det nya svarta!
Vid eldning så minskar dygnsbehovet av el med 30-50%. 10300kwh baserat på noll eldning

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av luftvärmepump
« Svar #13 skrivet: 07 december 2012, 18:45:13 »
Du får gå in och deala lite med din lokala Canvac återförsäljare eller om det är Mitsubishi Electrics återförsäljare som är i dina krokar ;)
Då har du backupp via Canvac eller Mitsubishi Sverige vid fel och repararatören förhoppningsvis på närmare och snabbare håll om något skulle inträffa.
Trodde faktiskt nätförsäljarna var billigare än 20495:- för FH35 även med frakter och eventuella kostnader för fakturering i efterskott !

Fujitsu 12LECN är betydligt billigare än Q Heat 665 ( FH35VEHZ ) men jag trodde du jämförde med Toshiba modellen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MaxPowerS

  • Master of självförsörjning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sweden, västernorrland
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump
« Svar #14 skrivet: 07 december 2012, 20:28:03 »
funderar på två pumpar. en till garaget och en till huset så bara installationen lär väl gå på närmare 8000 efter rot om man köper två. Är tekniker och utpräglad gdsare själv så skulle kunna fixa installationen för en bråkdel av det om man hyr vaccumpump
Missar iofs garantin men hur ofta pajar en kvalitetspump de första 5 åren om man håller den ren
100kvm 1929 byggår(+30kvm 2013) norrland, 45cm vägg timrat+tilläggsiso, elit superenergifönster, dåligt isolerat tak,ingdn golvvärme,contura 556 braskamin/murstock m termoseffekt, urkopplad direkt el, vattenkraftverk 24v,Mitsubishi fh35, solvärme/el på g, nytt tak på g, låg elförbruk på ca 10300/år men hoppas sänka till 7blankt m lv ved o bättre vattenuppvärm, egen skog o mat, 2vuxna 2barn, många ledlamp, Konsumera så lite som möjligt är det nya svarta!
Vid eldning så minskar dygnsbehovet av el med 30-50%. 10300kwh baserat på noll eldning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!