Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp!  (läst 18729 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +0/-0
  • Många blir det
SV: Hjälp!
« Svar #45 skrivet: 08 december 2012, 20:45:23 »
De klart jag har ju bytt lite element som sagt inne.. Till större raddar... Men de i sin tur har ju bara gjort att jag kunna sänkt kurvan vilket e bra :)

Jag tror ju pumpen e för liten.. Detta är min andra vinter i huset men förra vintern var inte riktigt lika kall.
De fyra åren innan jag köpte så ägde mina föräldrar huset och dom har tyckt att de varit dyra månader över vintern!
Hej Kan inte riktigt släppa det där med ditt varmvatten.Om du tittar på varmvatten (53 °C) och sedan går du in i servicemenyn och tittar på värdet som visar din temperatur (bottengivaren) som är brevid startvärdet.Om du tittar på bottengivaren och vpn inte kör varmvatten och ökar ditt bottenvärde i temperatur då har du hittat felet.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #46 skrivet: 08 december 2012, 20:57:58 »
Men om jag ställer om integral a1 och a2 till standard kan ju jag tycka att det inte borde påverka tillsats? Enda skillnaden är att det blir mer start/stopp men även där när pumpen går borde väl ändå tillsatsen jobba som den får göra nu? Eller tänker jag fel?
Integralen vill jag ju helst inte röra med tanke på att tempen inne är helt perfekt :)
Min tanke med standard integral var att pumpen startar vid en högre temperatur i radiatorkretsen i stället för att vänta tills temperaturen fallit ytterligare, vilket medför en större "uppförsbacke" att ta sig fram tills integral 0. Om du ställer till standard borde det inte påverka din innetemperatur alls förutsatt att de andra inställningarna är oförändrade.
Om pumpen är för liten så kommer väl tilsatsen att gå in som hittills.
Att du har bytt element kan ju förklara att du kört med så låg kurva, jag har också gjort det men kör på kurva 36 men har ju lite större yta att värma upp.
Förra årets temperaturer kan också vara en förklaring till att du upplever att det har gått bra tidigare, jag fick uppfattningen att du bott längre tid i huset, 2010 borde du haft minst samma problem med tillsats... ::)
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #47 skrivet: 08 december 2012, 21:06:28 »
Hjopek, då e jag helt med på vad du menar!
Men jag har bra koll på pumpen eftersom mina föräldrar ägde huset innan och de hårda vintrarna 2009/2010 vart de mkt tillsats.

Om man vill få fram vilken storlek på pump som krävs för huset lite höftat kan man räkna:
Effektbehov, 50w/m2?
Hur mycket räknar man att en pump ska klara av husets effektbehov i procent? 100% eller? Alltså ingen tillsats.

Måle, jag gillar att du engagerar dig :)
Siffran innan startvärdet på VV i menyn ska alltså inte sjunka vid en värmekörning?
Växelventilen isf som släpper igenom?
Hur länge behöver man kolla.. Har kollat i 5 min nu utan att den rör sig!

Skål på er, de e ju trots allt lördag :)
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #48 skrivet: 08 december 2012, 21:11:15 »
hjopek, missa en sak.. men min pump står ju och går nästan hela tiden, beror de på att den inte "orkar" jobba sig ner mot noll eller?
Gör de något att den går hela tiden?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +0/-0
  • Många blir det
SV: Hjälp!
« Svar #49 skrivet: 08 december 2012, 21:13:45 »
Hjopek, då e jag helt med på vad du menar!
Men jag har bra koll på pumpen eftersom mina föräldrar ägde huset innan och de hårda vintrarna 2009/2010 vart de mkt tillsats.

Om man vill få fram vilken storlek på pump som krävs för huset lite höftat kan man räkna:
Effektbehov, 50w/m2?
Hur mycket räknar man att en pump ska klara av husets effektbehov i procent? 100% eller? Alltså ingen tillsats.

Måle, jag gillar att du engagerar dig :)
Siffran innan startvärdet på VV i menyn ska alltså inte sjunka vid en värmekörning?
Växelventilen isf som släpper igenom?
Hur länge behöver man kolla.. Har kollat i 5 min nu utan att den rör sig!

Skål på er, de e ju trots allt lördag :)
Japp har precis samma fel som du har nu och har ingen ventil hemma.Ligger 2 °C under bör värdet och integralen ökar.Bara vänta tills patron går in och stöttar.På måndag hämtar jag ut en LK 525

Sjunka ska den göra vid värmekörning men inte öka som min gör.Bottengivaren visar 48 °C fast varmvattengivaren visar 49 °C.Har ringt han som har jouren den här veckan så han kommer förbi och det lär man väll få höra på måndag :-\ han tyckte det var skitkul men han skulle lägga en ny ventil i brevlådan så fixar jag den i morgon.Har -20 nu
« Senast ändrad: 08 december 2012, 23:28:46 av måle10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19374
  • Karma +15/-15
SV: Hjälp!
« Svar #50 skrivet: 08 december 2012, 21:21:59 »
hjopek, missa en sak.. men min pump står ju och går nästan hela tiden, beror de på att den inte "orkar" jobba sig ner mot noll eller?
Gör de något att den går hela tiden?
Värmen från vp måste ta vägen nånstans ? går den hela tiden behövs energin annars blir det varmt inne. Det gör inget att den går då spar du pengar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #51 skrivet: 16 december 2012, 23:46:05 »
Lyfter tråden igen....

Idag hörs de mängder med luft i pumpen, vilket de inte varit förut.
Jag lyfte bort frontplåten och märkte att de var massa luft i cirkpumpen(varma sidan)
Jag luftade, luften försvann.

Gick in och kollade mina körningar idag för jag har tyckt att innetempen har varit lite högre än normalt.
Jag kunde inte ens utläsa hur många vv körningar jag haft, de är så mycket toppar så jag kan inte ens tyda.
Sen starta en vv körning igen när jag stod där och gick i kanske 20 min, när den va klar var de mängder med luft igen.

Jag tittade på värdet bredvid startvärdet på VV och de sjunker fort ner till startvärdet och börjar producera vv igen.

Vad gör jag? Är de luft i tws slingan? Växelventil?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #52 skrivet: 17 december 2012, 15:06:27 »
Felet är en kärvande växelventil.. så vart köper man en ny insats till en Honeywell VC4012?
Vore tacksamt för snabbt svar!

Mvh Andreas
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +0/-0
  • Många blir det
SV: Hjälp!
« Svar #53 skrivet: 17 december 2012, 15:25:02 »
Hej! Bara åka till närmsta ÅF för värmepumpar åk och köp en.Den ventilen du ska ha heterVCZZ6000/U och kostar 250+moms.Bara höra av dig igen om du behöver hjälp att byta.
« Senast ändrad: 17 december 2012, 15:27:54 av måle10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #54 skrivet: 17 december 2012, 17:31:06 »
Tack måle!

Men jag köpte ny ventil+motor istället ..
Köpte en ESBE, ska se vad den hette....

SERIE VZB253/VZB263, KLÄMRINGSKOPPLING 28

Hade i princip samma byggmått, skiljde knappt nåt.
Känns som ESBE e bra kvalitet, eller har jag köpt nåt galet?

Mvh
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4440
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp!
« Svar #55 skrivet: 17 december 2012, 18:08:57 »
Enligt rörmokarsvågern är ESBE växelventilen om möjligt sämre än Honeywell-originalet.

LK verkar vara "da shit" numera. Tror de flesta använder dessa och många byter sina krånglande ventiler mot dessa. Jag planerar att göra det i min Stiebel-Eltron, där Honeywell-ventilen just börjat krångla, efter över 8 år av prickfri funktion.

Nibe 1245:an har LK-ventil som standard.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3353
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hjälp!
« Svar #56 skrivet: 17 december 2012, 18:18:57 »
Enligt rörmokarsvågern är ESBE växelventilen om möjligt sämre än Honeywell-originalet.

LK verkar vara "da shit" numera. Tror de flesta använder dessa och många byter sina krånglande ventiler mot dessa. Jag planerar att göra det i min Stiebel-Eltron, där Honeywell-ventilen just börjat krångla, efter över 8 år av prickfri funktion.

Nibe 1245:an har LK-ventil som standard.


Vad på esbe ventilen är han missnöjd med?
deras 3vägs ventiler i mässing är både täta och pålitliga
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +0/-0
  • Många blir det
SV: Hjälp!
« Svar #57 skrivet: 17 december 2012, 18:36:11 »
Tack måle!

Men jag köpte ny ventil+motor istället ..
Köpte en ESBE, ska se vad den hette....

SERIE VZB253/VZB263, KLÄMRINGSKOPPLING 28

Hade i princip samma byggmått, skiljde knappt nåt.
Känns som ESBE e bra kvalitet, eller har jag köpt nåt galet?

Mvh
hej Har du monterat den än?men så dåliga är oftas inte honeywells växelventil utan problemet brukar oftas vara själva insatsen som kärvar och det brukar oftas handla om att insatsen sväller lite och det blir tajt i själva ventilhuset när det produceras hög framledningtemp med det är sällan den krånglar med golvärme.både LK och ESBE är ju vridande istället för tryckfjädrande och är en bättre lösning men det finns dom som kör med honeywell år efter år utan några som helst problem.Har du en gång bytt själva insatsen så är det rena barnleken och tar typ 10min och går säkert många år utan problem men du gör som du vill bara en tanke.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4440
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp!
« Svar #58 skrivet: 17 december 2012, 19:08:07 »

Vad på esbe ventilen är han missnöjd med?
deras 3vägs ventiler i mässing är både täta och pålitliga
cocacola

Det var visst nåt vekt plastfäste som kuggar över, eller nåt, om den av någon anledning kärvar.

Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #59 skrivet: 17 december 2012, 19:31:36 »
måle, jag vet inga konstigheter att byta den.. kan tänka mig att de e som att byta insats i en radiatorventil men men tror jag får rätt okej så känns helt okej att byta.
Jag sparar ju den gamla, så nångång kanske de kommer i en ny insats!

Tänkte på, hoppas jag får en med molex anslutning för de har jag nu.
Borde väl bara vara att plugga i?
SÅ det inte är att tåtarna ska ligga på annat sätt i nya motorn?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!