Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur klarar sig värmepumpen just nu?  (läst 14992 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #30 skrivet: 03 december 2012, 23:41:16 »
du skriver att den stannade på 54 grader i framledning. Jag läser det som att den inte orkade högre. Rimligen borde ju värmepumpen rent tekniskt kunna gå högre. Endera har värmepumpen en inbyggd begränsning på 55 grader eller så har den en mjukvaramässig begränsning (alltså att du kan ändra värdet själv) eller så ville den gå högre men orkade inte.

Om den inte orkade så har den under rådande omständigheter mindre effekt än vad huset behöver.

I så fall är det inte säkert att den kommer orka bara för att du flyttar ner husets framledningsbehov till säg 45 grader. Det du gör när du sätter fetare raddar är att du avger en högre effekt vid en lägre framledningstemperatur. I ett givet exempel skulle en värmepump som med radiator A i hus X klara av att nå 55 grader och i samma hus X med radiator B bara klara av 45 grader. I just detta exempel är det exakt samma innetemp i båda fallen. Anläggning A har ett bättre COP än anläggning B.

I realiteten kommer många värmepumpar (kompressorer) även att avge mer effekt vid den lägre framledningen. Huruvida det är tillräckligt för att slippa spets i ditt fall kan inte jag svara på. Jag kan heller inte svara på exakt varför du bara orkade till 55 grader.
Om effekten fanns men det är en begränsning i värmepumpen ja då är det ju givet att du bör byta ut radiatorer.

Oavsett vilket så är den spets du kan spara ungefär 130kr per år......

Dvs inte värt att gå upp ur sängen för... Men om vi i stället tittar din verkningsgrad så finns det nog mer besparing att hämta där.

Dvs fokusera inte så mycket på detta med spets utan försök få så låg totalförbrukning som möjligt.

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #31 skrivet: 03 december 2012, 23:45:56 »
På 3 år har 300timmar tillskott använts. Men i samband med köksrenovering togs ett element bort. På övervåning och i källare är det rimliga innetemperaturer. men på markplan finns endast 3 lövtunna enkelpaneler 1000x600 och en mindre dubbelpanel på 50 kvm.Om pumpen kan leverera 8kw men elementen bara avge 5kw som hemma hos mig, då krävs väl en hög framledning och i slutändan tillskott? Hur som helst borde jag väll fixa den där konvektorn va? Det borde väl bli varmare inne?

Kan du inte byta ut dina enkelpaneler mot 22:or i stället?

Jag är lite allergisk mot fläktar och skulle inte vilja ha en fläktkonvektor för värmen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #32 skrivet: 04 december 2012, 00:10:29 »
Så vida inte ändringen är av komfortmässig eller estetisk karaktär bör du fundera en gång extra innan du gör något.

Dvs om du bara gör ändringen av ekonomiska skäl så ska du ju också vara säker på att du får förväntat avkastning av förändringen.

I övrigt håller jag med om att en fläktkonvektor inte är så kul i boytan.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #33 skrivet: 04 december 2012, 00:58:45 »
Alltså det är klart att jag helst skulle behöva stoppa dit 22or men det blir mer pul. Jag har möjlighet att enkelt ansluta en fläktkonvektor i hallen och skulle kunna få bra spridning med öppen planlösning.
 
är det ljudnivån ni är kritiska till?
David: Fler och större Radiatorer med högre effekt vid en given framledningstempreatur  borde väl ändÃ¥ vara bra? Det borde väl teoretiskt ge högre innetemperatur ocksÃ¥?
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #34 skrivet: 04 december 2012, 01:04:45 »
De förändringar jag kommer göra sker inte av besparingsskäl. Enbart av komfortskäl. Det är ju idioti att installera Bergvärme på 100000 ;- som inte ger varmt inne när utetempen är -15. Förra ägaren gjorde installationen. Utan flitigt eldande i braskaminen skulle vi frysa inne dagar som dessa.
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #35 skrivet: 04 december 2012, 07:21:43 »
Nu har jag lugnat mig lite. Har jobbat natt;) När jag åkte från huset igår började tillskotstimern räkna ner från en timme. pumpen tuggade på med 55 grader fram och kom således inte upp till önskad retur. När jag nu kollar pumpen på morgonen så har den inte använt något tillskott. Den står fortfarande och tuggar på utan förändring. Visserligen med 56 i framledning och 48 i retur. Känns som att skiten hängt sig eller något. Den ska använda steg 1/3 efter en timme då pumpen inte kan leverera.
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #36 skrivet: 04 december 2012, 09:09:25 »
Jag förstår att mitt system är ett högtemp och jag skulle säkert behöva 65grader framledning nu. Ikväll ville pumpen ha tillskott då den stannade på 54 graders framledning.

Hej!

 Min situation är nästan identisk med din: högtemperatursystem, pumpen storknar vid 54 grader FLT (-6 grader ute), värmekurvan vill ha 65 grader FLT vid -20 grader. Men eftersom jag fÃ¥r svÃ¥ra utslag när elpatronen är igÃ¥ng har jag blockerat eltillskott och kör en LLVP istället.

Vänligen / Gunnar

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #37 skrivet: 04 december 2012, 09:12:56 »
Ok men då är mina observationer inte felaktiga då. Även om jag är trött nog att inte förstå ditt exempel. Vid första anblick motsäger exemplen varandra. Eller menar du bara att kort gångtid är bättre men om den blir FÖR kort så tappar man fördelen?

Jag har svårt att inse hur exemplen kan motsäga varandra. Om vi bortser från det faktum att det tar lite tid för värmepumpen att ge full effekt efter start är korta gångtider bättre. Tänk på pumpar med varvtalsreglerad kompressor. Där ifrågasätter ingen att om pumpen kan ge 10 kW vid fullt varvtal på kompressorn men huset behöver 5 kW så skall varvtalet regleras ner så att pumpen ger 5 kW kontinuerligt. Om det är en on/off-pump på 10 kW så blir det närmaste kontinuerlig drift man kan komma att den går i så korta driftcykler som möjligt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #38 skrivet: 04 december 2012, 09:23:38 »
mm så det är bättre att bomba med 20kw i 20 minuters stötar än att köra 10kw i 40 minutersstötar?

eller är det enda du säger att om jag har 20kw sÃ¥ är det bättre att justera sÃ¥ att jag kör 20kw i 20 minuter Ã¥t gÃ¥ngen än 20kw i 60 minuter  Ã¥t gÃ¥ngen?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #39 skrivet: 04 december 2012, 09:26:13 »
De förändringar jag kommer göra sker inte av besparingsskäl. Enbart av komfortskäl. Det är ju idioti att installera Bergvärme på 100000 ;- som inte ger varmt inne när utetempen är -15. Förra ägaren gjorde installationen. Utan flitigt eldande i braskaminen skulle vi frysa inne dagar som dessa.

Ok jag förstår. Om du inte ens får till det med elpatronen på grund av att det blir för hög temp för värmepumpen då är det helt klart läge att fundera på förändringar av radiatorerna medelst utbyte eller komplement.

eller en luft/luftVP.
det bästa vore ju att byta ut radiatorer men det enklaste är säkert att montera en fläktkonvektor.

Man kan ju fundera kring vart den befinner sig i förhållande till sovrum och annat. Så den inte riskerar att störa.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #40 skrivet: 04 december 2012, 09:32:37 »
På 3 år har 300timmar tillskott använts. Men i samband med köksrenovering togs ett element bort. På övervåning och i källare är det rimliga innetemperaturer. men på markplan finns endast 3 lövtunna enkelpaneler 1000x600 och en mindre dubbelpanel på 50 kvm.Om pumpen kan leverera 8kw men elementen bara avge 5kw som hemma hos mig, då krävs väl en hög framledning och i slutändan tillskott? Hur som helst borde jag väll fixa den där konvektorn va? Det borde väl bli varmare inne?

Mina synpunkter blir nog delvis en upprepning av vad andra har skrivit.

Blir elementen tillräckligt varma kommer de att avge 8 kW. Frågan är om pumpen klarar av att leverera så hög temperatur. Men det behöver inte innebära att det behövs tillskott. Tillskottselen kopplas in när pumpen ensam inte klarar av att höja temperaturen till det börvärde som ges av rådande utetemperatur.

300 timmar tillsatsel på 3 år är inget att bråka om, det har jag haft på ett år.

Jag tycker det är vettigt att komplettera radiatorerna på undervåningen eftersom det är snedfördelning på värmen i huset. Extra värmeavgivningskapacitet på undervåningen kommer att medföra att behovet av hög framledningstemperatur på övervåningen minskar.

Vad är det för temperatur på in- och utgående värmebärare när pumpen går? Är det en IVT-pump?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #41 skrivet: 04 december 2012, 09:37:34 »
mm så det är bättre att bomba med 20kw i 20 minuters stötar än att köra 10kw i 40 minutersstötar?

eller är det enda du säger att om jag har 20kw sÃ¥ är det bättre att justera sÃ¥ att jag kör 20kw i 20 minuter Ã¥t gÃ¥ngen än 20kw i 60 minuter  Ã¥t gÃ¥ngen?

Det senare alternativet. Jag förutsatte att det var samma värmepump som användes, att det enda som kunde ändras var drifttiden, inte effekten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #42 skrivet: 04 december 2012, 09:40:20 »
ja i mitt fall är det ju samma värmepump som används. Och jaghar som sagt kommit fram till samma sak som du skriver. Att kortare gångcykler gett bättre värden för mig.

Så långt allt väl.

Men jag har därefter valt att extrapolera detta lite :)

Så jag vill hävda att givet fördelarna med kort uttag kontra långt så borde det rimligen vara bättre med en VP som i kortare (säg 20 i stället för 40) stötar hämtar uppeffekt. Alltså typ en 20kw i stället för 10kw - allt annat lika.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #43 skrivet: 04 december 2012, 09:50:55 »
Extrapoleringen innebär att det skulle vara förkastligt med varvtalsreglerade värmepumpar, att en sådan skulle ge sämre COP. Skulle huset behöva 6,667 kW skulle pumpen på 20 kW gå 20 minuter och sedan stå still 40 minuter. Pumpen på 10 kW skulle gå 40 minuter och stå still 20 minuter. Med samma borrhål blir det i snitt högre köldbärartemperatur i det senare fallet. Ju mer man närmar sig kontinuerligt drift, desto bättre utnyttjas borrhålet.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #44 skrivet: 04 december 2012, 09:54:19 »
nu anser ju jag i och för sig att varvtalsstyrda VP har sämre verkningsgrad men det har kanske inte att göra med hur den hämtar effekt ur borrhÃ¥let även om det kanske är huvudanledningen till  att man kan ha ett grundare borrhÃ¥l med en inverter.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!