Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad förbrukar ni i husÃ¥llsel ink, varmvatten ?  (läst 7128 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Optimalt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad förbrukar ni i husållsel ink, varmvatten ?
« skrivet: 14 november 2005, 13:29:29 »
  Hej !!!

  Vi är 4 per som bor i en en-plansvilla pÃ¥  117m2

  Kyl & frys är sen-81,  tvättmaskin 4 Ã¥r,  diskmaskinen är ny(med snabbprogram), Torktumlan används sällan..
 
  Varmvattenberedaren är ny  180 liter  Nibe compact 200 med mycket bra isolering..
Före det hadde vi en beredare på 300liter,mycket dåligt isolerad,den tog ca 10 kw per dygn i bara värmeförluster.
 
Vi har lågenergi-lampor i samtliga belysningar. vi har en dator samt en tv,som går större delen av kvällen..

  Förbrukningen av vv samt hh-el   ligger pÃ¥ 465-470kw/per mÃ¥nad  (aug,sep och okt.)

  Jag är nöjd med, i mitt tycke vÃ¥r lÃ¥ga förbrukning


  Vore kul att höra om nÃ¥gon har lägre förbrukning  / eller högre.       mvh   Anders
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72 i Uppsala
Har en IVT 5kw luftvärmepump monterad maj -05
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per Ã¥r,   Har även ett garage pÃ¥ 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
 Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6600kw för vv och hushÃ¥llel,  3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Vad förbrukar ni i husållsel ink, varmvatten ?
« Svar #1 skrivet: 14 november 2005, 15:39:44 »
Hej!

Hur stor är förbrukningen per dygn på din Nibe compact 200? Räcker den för ett vanligt badkar och ett par duschar??

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Optimalt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad förbrukar ni i husållsel ink, varmvatten ?
« Svar #2 skrivet: 14 november 2005, 15:52:30 »
Jag räknar att hälften av vad jag förbrukar, går till varmvatten, alltså ca 8kw dygn för vv

2 duschar och ett bad är inga problem.    mvh  Anders
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72 i Uppsala
Har en IVT 5kw luftvärmepump monterad maj -05
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per Ã¥r,   Har även ett garage pÃ¥ 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
 Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6600kw för vv och hushÃ¥llel,  3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Vad förbrukar ni i husållsel ink, varmvatten ?
« Svar #3 skrivet: 14 november 2005, 16:19:33 »
Vad kostar beredaren, vad kostar installation?

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Optimalt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad förbrukar ni i husållsel ink, varmvatten ?
« Svar #4 skrivet: 14 november 2005, 16:41:48 »
utan kvitto knappt 7000kr,Kommer inte ihÃ¥g exakt,  Min bror är rörmokare..  mvh   Anders
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72 i Uppsala
Har en IVT 5kw luftvärmepump monterad maj -05
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per Ã¥r,   Har även ett garage pÃ¥ 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
 Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6600kw för vv och hushÃ¥llel,  3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.

Utloggad boisare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad förbrukar ni i husållsel ink, varmvatten ?
« Svar #5 skrivet: 14 november 2005, 16:52:45 »
Ca 500Kwh per månad för hushållsel samt varmvatten. Vi är två vuxna och två barn.

Utloggad transalp01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad förbrukar ni i husållsel ink, varmvatten ?
« Svar #6 skrivet: 14 november 2005, 20:25:43 »
Jag ligger högt, cirka 25kWh per dygn. Vi har oftast 3 datorer som står på stor del av dagen och vi använder torktumlare i princip dagligen. Långa varma duschar och tre barn som gärna badar en och en samt en vinkyl gör ju inte förbrukningen speciellt låg.


jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Vad förbrukar ni i husållsel ink, varmvatten ?
« Svar #7 skrivet: 14 november 2005, 21:56:18 »
hej ..
måste bara fråga .. är det hela värden om beredaren läker värme ?

jag har en egen teori om det här...som vanligt ;D

som i mitt fall beredaren står i tvättstugan och strålar värme,men all värme den läcker ut far ju i mitt hus så om det smyger i väg säg 3000w per dag ur beredaren så värmer dom 3000w mitt hus det e ju annars ström/värme som jag måste tillsätta med tex radiatorer...
å det läker nog inte ut så förbaskat mycke värme pga att elradiatorerna går ju ändå...

det e ju i princip som då folk på står att man har fruktansvärda strålnings förluster i ett vattenburet radiator system

joo det går att mäta att det strålar ut värme ur systemet för det gör det ju men frågan e ju ligger rören inne i huset eller utan på huset?
 resonemanget  hÃ¥ller ju om man har luftledningar pÃ¥ ytterväggarna,men ligger rören just under golvskivorna i huset sÃ¥ värmer dom ju huset ändÃ¥ Ã¥ värmen gÃ¥r ju inte till spillo svÃ¥righeten e väl att det flödet e lite svÃ¥rare Ã¥ styra fast det ska ändÃ¥ termostaterna kompensera för


« Senast ändrad: 14 november 2005, 21:58:04 av jockefors »

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Vad förbrukar ni i husållsel ink, varmvatten ?
« Svar #8 skrivet: 15 november 2005, 00:01:37 »
Har du glömt bort var du är nÃ¥gonstans?  :)

Självklart blir det billigare att värma med värmepump än med varmvattenberedare. Sen sÃ¥ vill du väl inte ha värme alls under sommaren, snarare kyla  8)

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Vad förbrukar ni i husållsel ink, varmvatten ?
« Svar #9 skrivet: 15 november 2005, 07:34:23 »
hej..
jooo nog vet jag ju att det är billigare å värma med pump=)
fast som i mitt fall så når inte pumpen ut dit den står så det kvittar

å sen så är det väl knappast optimalt på sommaren

men det man får lägga ut på en ny beredare som läker mindre värme å e effektivare är nog tunga att tjäna in
beredarna e ju inte billiga skulle tippa på att man får ge 8-9000 för en 200 lit rostfri beredare + ev motering

vettigast e ju å ha beredaren i vedpannan eller acctanken om man ska se ekonomisk på det

Utloggad Vifta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad förbrukar ni i husållsel ink, varmvatten ?
« Svar #10 skrivet: 15 november 2005, 09:58:44 »
Hej,

Jag har ett 1,5 plans hus och jag kommer att sätta en varmvatteberedare på varje plan!
Värmeförlusten i beredaren för man nytta av på vintern men det går ca 10 liter vatten innan varmvattnet når vårat andra plan. Den förlusten får man inte igen!!!

Mvh

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad förbrukar ni i husållsel ink, varmvatten ?
« Svar #11 skrivet: 15 november 2005, 11:03:43 »
Har du glömt bort var du är någonstans?  :)

Självklart blir det billigare att värma med värmepump än med varmvattenberedare. Sen så vill du väl inte ha värme alls under sommaren, snarare kyla  8)

Vv-beredaren är en stor elbov, bor i ett 70-talshus och har en vv-beredare på 300l och har noterat att när vi är i stugan under sommaren och således ingen är hemma och det enda el som är igång är 2st frysar o 1 kylskåp så ligger förbrukningen stadigt på 15-16kwh/dygn, vv-beredaren lär stå för det mesta av den förbrukningen, kan tillägga att det finns inget läckage eller droppande kranar, den onödigt höga  förbrukningen känns faktiskt lite frusterande  huvuddunk
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Vad förbrukar ni i husållsel ink, varmvatten ?
« Svar #12 skrivet: 15 november 2005, 11:17:44 »
Beredartipps.
Gammal beredare (Autoterm) i källere, 270liter, -84. Fyllde med rockwoll. Limmade 70mm frigolit från Bauhouse på utsidan runt om. Mätte tomgångsförbrukning under 3 dagar ( med drifttidsräknare från Clas Ohlson, 32-3841, 179kr). Efter modifiering är tomgångsförbrukningen 2,55kwh/dygn. det är lägre än för en ny beredare. :)
« Senast ändrad: 15 november 2005, 14:20:50 av Sparare »

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad förbrukar ni i husållsel ink, varmvatten ?
« Svar #13 skrivet: 15 november 2005, 11:25:59 »
Beredartipps.
Gammal beredare (Autoterm) i källere, 270liter, -84. Fyllde med rockwoll. Limmade 70mm frigolit på utsidan runt om. Mätte tomgångsförbrukning under 3 dagar ( med drifttidsräknare från Clas Ohlson). Efter modifiering är tomgångsförbrukningen 2,55kwh/dygn, lägre än en ny beredare. :)

Lite knökigt att mäta förbrukningen, min beredare går ju på 400V 3-fas men man ju förståss stänga av den vid lämpligt tillfälle
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Vad förbrukar ni i husållsel ink, varmvatten ?
« Svar #14 skrivet: 15 november 2005, 11:35:52 »
Jag skruvade ur säkringarna. Anslöt elsladd med kabelskor till en fas över värmepatron (det måste bli 230V altså ALLDRIG över 2 faser = 400v!! och stickpropp-hona i andra änden där drifttidsräknaren nu sitter ). Mätte sen strömförbrukning/fas genom att mäta med voltmeter10A läget direkt i proppskåpet utan propp för att få mer exakt effekt (blev väldigt nära 1000w/fas).

Drifttidsmätaren installerades 14/10 idag 15/11 => 32dagar.
Drifttid för beredare 48,6 timmar.
48,6 x 3 / 32 = 4,56 => varmvattenförbrukning = 4,56kwh/dygn med gammal men moddad beredare (för 2 pers som duschar varje dag).

Laddar beredare pÃ¥ nattaxa 71öre/kwh för el o nät => dygnskostnad 3,24kr.  :D
« Senast ändrad: 15 november 2005, 13:57:43 av Sparare »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 319
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!