0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad läser ni för något? Det är ju skillnad på ett arbete i nationalekonomi och java-utveckling...
En värmepump kanske? I mindre skala så går det ju att använda en vanlig kyl/frys-kompressor samt kapillärrörsstrypning och gasol som köldmedium.Låt den plocka värme ur luften och dumpa det till ett liten radiatorkrets eller så, finns ju en hel del möjligheter på det temat.
Kan ni inte göra något roligt av den som inte finns, typ en kupevärmare eller något sådant?
Jag har inte tänkt alls, jag bara gav en spontan idé Men om jag skulle spåna fritt i vad jag kanske skulle försöka med då så varför inte hela konceptet.En liten VP (förslagsvis från en frys lr något) monterad fast i en bil. Med 230V motorvärmarkontakt. värm hela motorn, och ha en tempstyrd givare som slår på bilens egna fläkt på låg hastighet när bilens kylvatten når önskad temp.Även om den inte blir lika effektiv som en doppvärmare på 2000W så tycker iaf. jag att det vore en rolig grej att bygga
Avfuktaren som vi har (en Comfee från Jula) klonkar inte då den flyttas, men kompressorn ser inte ut som en vanlig kylskåpskompressor heller så den kanske är mer tålig? På det här temat så tror jag på en idé som jag tänkt testa vid något tillfälle; värmepump + tvättmaskin.Lär ju inte vara så ekonomiskt på 95 grader, men för tvätt i 40 grader så borde pumpen kunna värma upp tvättvattnet med bra COP jämfört med maskinens eldrivna värmeelement.Det som krävs är antagligen ett något längre tvättprogram så att tempen hinner komma upp, eller en värmepump med lite mer drag i så att den motsvarar elvärmen (runt 2.000 W?) i effekt.Som en bonus så skulle den kalla sidan kunna användas för att avfukta luften i tvättstugan!Kompressor m.m.. skulle kunna placeras i ett fundament som maskinen kan stå på. Ofta så vill man ju få upp dem en bit från golvet med för att få luckan i en bekvämare höjd.