0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är bara dumt att ha skivbromsar bak på vanliga lätta personbilar, jag håller fullständigt med om att det blir en massa underhåll helt i onödan.På de senaste bilar jag har haft med trumbromsar bak så har de klarat sig gott och väl 10 år / 20000 mil utan att man ens har behövt ta av en bromstrumma eller justera handbromsen. På en VW Golf '97 var allt fortfarande orört när jag sålde bilen, på den nuvarande Ford Focus '04 var jag tvungen att ta av en bromstrumma i höstas för att byta hjullagret, men bromsdelarna såg ut som nya, det var knappt att man såg något slitage på bromsbackarna.Jag har nyligen mekat med bakre trumbromsar på en Peugeot Partner '97 , den har gått närmare 32000 mil vid det här laget. Bromsbackarna var bytta sedan tidigare, de som sitter där är datumstämplade 2007 och har ännu inte ens slitit in sig fullständigt mot trummorna. En kolv hade kärvat fast i bromscylindern på ena sidan, så jag bytte bägge. Samtidigt kostade jag på en ny monteringssats för bromsbackarna, visst fungerade de gamla fjädrarna men de såg ganska eländiga ut. Självjusteringen fungerade inte i någon av bromsarna, på ena sidan hade den rostat ihop och på andra sidan hade någon smort den med ett olämpligt fett som hade beckat ihop. Bromstrummorna var inte märkbart slitna.
Kan man inte vända sig till Motormännen för hjälp i FRJO's fall?
Parkeringsbromsen bak fastnar och överhettar beläggen, mycket vanligt problem pga klen returfjäder på hävarmen som vajern slutar i.
Har nu börjat lära mig att använda handbromsen, på min mazda 323 från 92 behövde jag aldrig använda den, inte smörja utan bara i med växeln och stanna. Inga som helst problem någonsin.Med golfen blev det en annan femma då någon kom in och fråga vems bil som rullade nedför, då enbart växeln var i...
He he Men en fråga, trodde du först att handbromsspaken var där för att va en fräck grej eller varför kan folk inte använda handbromsen Bara en fundering då det är ett vanligt fenomen Om man tog ett köpcentrum under juletid och kollade in på de tusen bilar som stod parkerade där, undra hur många % som hade dragen handbroms av de bilarna Hälften
Volvo har mao gått i från klossar i kombo med backar på skivorna bak
Nu har de ju även börjat med nåt elektriskt elände till parkeringsbroms. Läste om nån som fått fel på denna och fick byta styrenhet á 5000:- för att få fungerande p-broms.......