Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepumpsberedare Indol 190 frÃ¥n Envica  (läst 106874 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kurreknuda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #150 skrivet: 22 januari 2014, 18:47:24 »
Hej

Jag har haft bevakning på tråden hela tiden och följer den med spänning, så lite statistik för ert första år har jag inga problem med alls.


Knuda

Utloggad MaxPowerS

  • Master of självförsörjning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sweden, västernorrland
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #151 skrivet: 25 maj 2015, 17:35:07 »
Om man har två rum på 3m2 vardera som man vill ha vattenburen golvvärme i är då en indol med möjlighet till golvvärme nåt att hänga i julgranen?
Står att "mindre" golvytor kan värmas, hur mycket är "mindre"?
100kvm 1929 byggår(+30kvm 2013) norrland, 45cm vägg timrat+tilläggsiso, elit superenergifönster, dåligt isolerat tak,ingdn golvvärme,contura 556 braskamin/murstock m termoseffekt, urkopplad direkt el, vattenkraftverk 24v,Mitsubishi fh35, solvärme/el på g, nytt tak på g, låg elförbruk på ca 10300/år men hoppas sänka till 7blankt m lv ved o bättre vattenuppvärm, egen skog o mat, 2vuxna 2barn, många ledlamp, Konsumera så lite som möjligt är det nya svarta!
Vid eldning så minskar dygnsbehovet av el med 30-50%. 10300kwh baserat på noll eldning

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #152 skrivet: 26 maj 2015, 09:29:03 »
Jag vidhåller att de som har störst nytta av denna är människor i varma länder där man (kan ha) har vv-beredaren utomhus, där ger den absolut en besparing.
I Sverige kan den vara lönsam på sommarn om man behöver mer ventilation, men vintertid tror jag inte alls på iden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MaxPowerS

  • Master of självförsörjning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sweden, västernorrland
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #153 skrivet: 28 maj 2015, 16:13:42 »
Ok.
Men om man kopplar in braskaminen på indols tilluft så borde den funka rätt bra, men då får man elda som en tok:)

Jordvärme har vi tänkt om ca 5 år så det är väl bara att köra med golvel till dess.
100kvm 1929 byggår(+30kvm 2013) norrland, 45cm vägg timrat+tilläggsiso, elit superenergifönster, dåligt isolerat tak,ingdn golvvärme,contura 556 braskamin/murstock m termoseffekt, urkopplad direkt el, vattenkraftverk 24v,Mitsubishi fh35, solvärme/el på g, nytt tak på g, låg elförbruk på ca 10300/år men hoppas sänka till 7blankt m lv ved o bättre vattenuppvärm, egen skog o mat, 2vuxna 2barn, många ledlamp, Konsumera så lite som möjligt är det nya svarta!
Vid eldning så minskar dygnsbehovet av el med 30-50%. 10300kwh baserat på noll eldning

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #154 skrivet: 07 juni 2015, 22:34:23 »
Jag vidhåller att de som har störst nytta av denna är människor i varma länder där man (kan ha) har vv-beredaren utomhus, där ger den absolut en besparing.
I Sverige kan den vara lönsam på sommarn om man behöver mer ventilation, men vintertid tror jag inte alls på iden.

Jag har kört denna maskin i två år nu och ska försöka ta mig tid att sammanställa lite erfarenheter från verkligheten när det gäller drift i mindre varma länder med denna maskin.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #155 skrivet: 02 september 2015, 20:08:23 »
Nu har vi levt med indol 190 sedan 2,5 år tillbaka, har inte gjort något direkt underhåll, endast bytt insugsfilter 5 gånger tror jag.

Någon som har tips på vilket underhåll beredaren kan tänkas behöva? Kan tänkas att man borde underhålla frånlufts-vpn , något som behöver göras rent? Har observerat att kondensslangarna är rostfärgade på insidan, normalt?
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #156 skrivet: 06 september 2015, 18:07:58 »
Nu har vi levt med indol 190 sedan 2,5 år tillbaka, har inte gjort något direkt underhåll, endast bytt insugsfilter 5 gånger tror jag.

Någon som har tips på vilket underhåll beredaren kan tänkas behöva? Kan tänkas att man borde underhålla frånlufts-vpn , något som behöver göras rent? Har observerat att kondensslangarna är rostfärgade på insidan, normalt?

Varför byter du insugsfiltret?, om du menar filtret som sitter i insugsröret till värmepumpsberedaren och som följer med maskinen så räcker det med att dammsuga eller möjligen skölja rent det med lite vatten. Jag gör detta varannan månad. Ja, kondensslangen blir lite missfärgad inuti men det är inget konstigt med detta då kondensvattnet får med sig lite småpartiklar som finns i luften och som följer med ut och färgar kondensslangen. Jag har kollat upp kondensorn i pumpen med jämna mellanrum och kan inte se att den gror igen så att den måste rengöras, möjligen att jag gör ren den nästa år till våren när den då tuffat på i tre år.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #157 skrivet: 06 september 2015, 19:17:59 »
Varför byter du insugsfiltret?, om du menar filtret som sitter i insugsröret till värmepumpsberedaren och som följer med maskinen så räcker det med att dammsuga eller möjligen skölja rent det med lite vatten. Jag gör detta varannan månad. Ja, kondensslangen blir lite missfärgad inuti men det är inget konstigt med detta då kondensvattnet får med sig lite småpartiklar som finns i luften och som följer med ut och färgar kondensslangen. Jag har kollat upp kondensorn i pumpen med jämna mellanrum och kan inte se att den gror igen så att den måste rengöras, möjligen att jag gör ren den nästa år till våren när den då tuffat på i tre år.
Vi har ju indolen i tvättstugan, så vi monterade en 160 mm flexljuddämpare, utdragen ca 1 m på insugsanslutningen, för att få ner ljudnivån till "kylskåps -nivå", filtret du beskriver hamnade då svåråtkomligt så jag har kompletterat med ett extra planfilter, tjocklek ca 5-10 mm i mynningen på ljuddämparen. Har observerat att planfiltret blir missfärgat (vitt från början) efter ca 2-3 mån har en del damm satts sig i filtret från hängd tvätt, mm.

Förutom att kondensorn behöver rengöras framöver, är det ingen anod innuti beredaren som behöver bytas? Vår tidigare beredare rostade sönder från insidan o höll "bara" i 17 år, det kanske e normalt? Det är förmodligen vpn som ger upp först, men indolen var ju relativt billig jämfört med den stora besparing man gör jämfört med direktelsberedare.
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #158 skrivet: 07 september 2015, 20:54:14 »
Vi har ju indolen i tvättstugan, så vi monterade en 160 mm flexljuddämpare, utdragen ca 1 m på insugsanslutningen, för att få ner ljudnivån till "kylskåps -nivå", filtret du beskriver hamnade då svåråtkomligt så jag har kompletterat med ett extra planfilter, tjocklek ca 5-10 mm i mynningen på ljuddämparen. Har observerat att planfiltret blir missfärgat (vitt från början) efter ca 2-3 mån har en del damm satts sig i filtret från hängd tvätt, mm.

Förutom att kondensorn behöver rengöras framöver, är det ingen anod innuti beredaren som behöver bytas? Vår tidigare beredare rostade sönder från insidan o höll "bara" i 17 år, det kanske e normalt? Det är förmodligen vpn som ger upp först, men indolen var ju relativt billig jämfört med den stora besparing man gör jämfört med direktelsberedare.

Ja, det finns en anod i beredaren och den sitter bakom plastskyddet som sitter på framsidan under display:en. Plastskyddet sitter endast fast med magneter så det är lätt att ta bort. Dra skyddet bara rakt ut. Anoden sitter längst ner på beredaren undert ett vitt täcklock med två skruvar. Bra instruktioner för hur du kontrollerar och byter anod finner du i instruktionsmanualen som följer med beredaren. Kontroll av anoden rekommenderas efter två år men har du kommunalt vatten som brukar ha bra kvalitet och pH runt 7-8 så lär du inte behöva byta anod på bra många år.

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #159 skrivet: 08 september 2015, 23:34:48 »
dÃ¥ mÃ¥ste jag frÃ¥ga om seglarvännen är läskunnig? eller om han förlagt manualen ?eller som mÃ¥nga andra inte orkat läsa den?   "för det är mindre jobbigt att frÃ¥ga andra"................. dontknow             :o    :o   tOOmten
« Senast ändrad: 08 september 2015, 23:37:44 av Emans »
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #160 skrivet: 09 september 2015, 17:06:30 »
dÃ¥ mÃ¥ste jag frÃ¥ga om seglarvännen är läskunnig? eller om han förlagt manualen ?eller som mÃ¥nga andra inte orkat läsa den?   "för det är mindre jobbigt att frÃ¥ga andra"................. dontknow             :o    :o   tOOmten

Hmm??? Vilket bra inlägg du skriver, men känns tyvärr inte som det passar in i tråden? Kanske hör hemma i ett annat forum.

Edit: Manualen saknar en del info om underhåll
« Senast ändrad: 09 september 2015, 17:10:46 av Seglarvännen »
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #161 skrivet: 25 oktober 2015, 20:39:43 »
Jag vidhåller att de som har störst nytta av denna är människor i varma länder där man (kan ha) har vv-beredaren utomhus, där ger den absolut en besparing.
I Sverige kan den vara lönsam på sommarn om man behöver mer ventilation, men vintertid tror jag inte alls på iden.

Hur tänker du nu om pumpen tar mek frånluft som håller 20+ C ? Det beror väl iofs på om man kan ställa ner kompressorn så att den termiskt upptagna effekten inte blir för hög i förhållande till energiinnehållet i frånluften.

Jag är mycket nyfiken på dessa maskiner, Nibe F110, CTC Energy Water, Indol -XXX men får läsa lite till.
Har en VVB från -78 (300l) ...(thumbs hold)
Framför allt livslängden.
Är VVB tanken lika bra?
Kompressorns livslängd?


Tanken är att driva dem med endast mek frånluft så har man stabil drift, oberoende av utetemp , bäst hade varit ifall kompressorn inte är så kraftig att dess COP börjar falla pga kraftig temperatursänkning utan man nyttjar att det mesta av varmvattenförbrukningen kommer i sjok morgon och kväll, däremellan går det bra att ladda tanken (accen) med en konstant lagom effekt, motsvarande den dagliga förbrukningen av varmvatten. Då krävs ingen extra energi.

Samt att det är väldigt bra med en rejäl backupelpatron...

1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #162 skrivet: 08 november 2015, 21:51:04 »
Ja, det finns en anod i beredaren och den sitter bakom plastskyddet som sitter på framsidan under display:en. Plastskyddet sitter endast fast med magneter så det är lätt att ta bort. Dra skyddet bara rakt ut. Anoden sitter längst ner på beredaren undert ett vitt täcklock med två skruvar. Bra instruktioner för hur du kontrollerar och byter anod finner du i instruktionsmanualen som följer med beredaren. Kontroll av anoden rekommenderas efter två år men har du kommunalt vatten som brukar ha bra kvalitet och pH runt 7-8 så lär du inte behöva byta anod på bra många år.

 dontknow
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #163 skrivet: 09 november 2015, 06:25:11 »
Hur tänker du nu om pumpen tar mek frånluft som håller 20+ C ? Det beror väl iofs på om man kan ställa ner kompressorn så att den termiskt upptagna effekten inte blir för hög i förhållande till energiinnehållet i frånluften.

Jag är mycket nyfiken på dessa maskiner, Nibe F110, CTC Energy Water, Indol -XXX men får läsa lite till.
Har en VVB från -78 (300l) ...(thumbs hold)
Framför allt livslängden.
Är VVB tanken lika bra?
Kompressorns livslängd?


Tanken är att driva dem med endast mek frånluft så har man stabil drift, oberoende av utetemp , bäst hade varit ifall kompressorn inte är så kraftig att dess COP börjar falla pga kraftig temperatursänkning utan man nyttjar att det mesta av varmvattenförbrukningen kommer i sjok morgon och kväll, däremellan går det bra att ladda tanken (accen) med en konstant lagom effekt, motsvarande den dagliga förbrukningen av varmvatten. Då krävs ingen extra energi.

Samt att det är väldigt bra med en rejäl backupelpatron...

Nu var det så länge sedan jag läste in mig på desa värmepumpar att jag glömt det mesta, men om man kan strypa kompressoreffekten till 1.5 kW eller nåt sånt, och enbart köra dem med ett frånluftsflöde som man behöver för att ventilera huset så fungerar de ju på samma sätt som vilken konventionell frånluftsvärmepump som helst.
Nu kan jag inte påminna mig att det gick modifiera styrningen på detta sätt, dessutom marknadsfördes ju värmepumpen "som om" den skulle kunna plocka gratis energi ur frånluften även om man tillförde den kalla luften till samma rum.
Hela upplägget på hur de framställde funktionen och besparingspotentialen var som gjord för att folk skulle luras att köpa produkten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #164 skrivet: 09 november 2015, 21:03:38 »
Tack. Jag kontaktade CTC ang. deras Ecowater och den gick bara on/ off. Dessutom var effekten rätt stor så det kylde nog ner frånluften rejält.

Tyckte den gav lite dålig COP för att det skulle motivera merkostnaden med en mera komplex lösning.

Indolen verkar vara lite rimligare anpassad, men jag har inte grävt ner mig mer i dessa modeller och deras för och macdelar.

Men läser gärna mer om dem. Med en årlig besparing på kanske 3-3500 kWh på direktel har man ett case att titta på.
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!