Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepumpsberedare Indol 190 frÃ¥n Envica  (läst 106890 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #120 skrivet: 09 mars 2013, 17:09:59 »
Jag hÃ¥ller ju just nu pÃ¥ med att "projektera" det sista när det gäller min installation som drar igÃ¥ng inom kort.  Läst trÃ¥den och resonerat med diverse "experter" inom omrÃ¥det värmepumpar och ventilation. Här tar jag mig friheten att göra en sammanfattning:
- Rickard har rätt: Reklamen kring Indolen är inte helt rättvis då det inte framgår att luften som tas inne från vintertid inte är "gratis" och då inte kan ge den besparing som marknadsförs.
- Värmepumpsberedare är dock intressant om man använder ute luften under sommar halvåret som ingående luft till Indolen och kör ut den utgående luften från Indolen utanför huset. Detta ger en relevant besparing under minst 6 månader.
- Vintertid är det mindre bra att ta luften utefrån. Då är det betydligt bättre att ta luften inne från om du värmer huset med någon form av värmepump. Besparingen blir inte lika hög som under sommar halvåret dock bättre än ren direkt el
- Värmepumpsberedare är ett alternativ till en traditionell elberedare om du ändå måste byta beredare. Mellanskillnaden i pengar om några tusenlappar bör tjänas in inom en rimlig tidshorisont

Jag kommer att installera min Indol genom att använda två anslutningar i källarväggen i min inredda källare. Ena anslutningen kommer att vara avsedd för utgående luft under både sommar och vinterhalvåret. Den andra anslutningen kommer att vara för ingående luft till Indolen under sommar halvåret. Under vinterhalvåret kommer denna anslutning att vara stängd med ett spjäll och ingående luft till Indolen kommer att tas från källarkorridoren som värms av i första hand en luft/luft värmepump och i andra hand en braskamin. Detta har jag kommit fram till bör vara den bästa lösningen för ett hus med självdragsventilation och som i huvudsak värms av två luft/luft värmepumpar. Kom gärna med kommentarer kring detta.

En fråga till er alla: Jag får hela tiden olika svar när det gäller emaljerad tank. En del säger att det är en beprövad teknik och inga problem medan andra säger att det är mindre bra. Vad är egentligen problemet med emaljerad tank om man har bra kommunalt vatten?
Jag tror du gör helt rätt beträffande installationen.
När det gäller emaljerade beredare så är det inte emaljen det är fel på, det är handteringen som är problemet. Yttre mekanisk påverkan kan ge sprickor där vattnet letar sig in , och det rostar. Som en lackskada på en bilplåt. Svets-skarvarna kan vara dåligt rengjorda före emaljeringen så att emaljen släpper. Det värsta jag sett är att man på ett färdigt kärl svetsat fästpunkter för de yttre detaljerna, emaljen smälter på insidan eller sprängs bort. Men man kan ha tur och få en som är hel å fin, då kan den hålla hur länge som helst.

(Detta gäller inte tankar med "svartvatten", de rostar som regel inte).
« Senast ändrad: 09 mars 2013, 17:17:47 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #121 skrivet: 10 mars 2013, 07:32:40 »
Ser att flera inlägg handlar om att ta luft utifrån istället för att ta luften innifrån eller till och med placera utedelen utomhus !

Min fråga till er vad det ska vara bra för ?

Varför tar ni inte luften från kök , badrum , toa och tvättstuga som en "vanlig" frånluftsvärmepump ?
Frånluftsvärmepumpen placerar man normalt i ett pannrum eller i tvättstugan och drar ut frånluften direkt ut.
Fastigheten ska ändå ha ventilation hela året året så varför dra igång ett annat system för detta sommartid om ni nu ska ta uteluft !
Eller ska ni bo i en kvav bubbla sommartid med helt stillatående luft ?
Själv så ökar vi på ventilationen sommartid för att få ut den stekheta värmen som samlas när man öppnat dörrar dagtid och skulle inte komma på tanken att minska ventilationen sommartid .

Antar att jag missat nÃ¥got i era resonemang med att ta uteluft sÃ¥ nÃ¥gon av er som skriver om detta fÃ¥r gärna tala om dessa fördelar  Sc:,h


I mitt fall handlar det om att jag har självdrags ventilation och en källare som sÃ¥ mÃ¥nga andra inredda källare fÃ¥r en lägre temperatur än ute temperaturen under sommar halvÃ¥ret och dÃ¥ en betydligt högre relativ luft fuktighet. Därför har jag värmen pÃ¥ i källaren även under sommaren som dÃ¥ ser till att jag fÃ¥r ett bra klimat i källaren även under sommarhalvÃ¥ret. Dock  vill jag inte ta inne värmen utan istället ute värmen som ju är gratis för att värma tappvattnet med.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #122 skrivet: 10 mars 2013, 09:00:59 »
Kan köpa ditt argument Genki att du vill ta varm luft utifrån sommartid om du måste ha värmen på även på sommaren i din källare.
Men kan du inte ta luften från din övervåning som troligen har "för hög" temperatur sommartid och att du då får bättre ventilation än ditt självdrag?
Kan dock vara lite krångligt att dra spirorör från källaren då det tex inte finns några kattvindar att använda, ditt självdrag kanske även är tillräcklig ventilation för din fastighet så du har rätt flöde året runt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #123 skrivet: 10 mars 2013, 18:23:51 »
Kan köpa ditt argument Genki att du vill ta varm luft utifrån sommartid om du måste ha värmen på även på sommaren i din källare.
Men kan du inte ta luften från din övervåning som troligen har "för hög" temperatur sommartid och att du då får bättre ventilation än ditt självdrag?
Kan dock vara lite krångligt att dra spirorör från källaren då det tex inte finns några kattvindar att använda, ditt självdrag kanske även är tillräcklig ventilation för din fastighet så du har rätt flöde året runt.

Du har helt rätt och har även svarat på frågan varför jag inte tar luften från övervåningen. Det bli helt enkelt för krångligt och känns inte som det är värt besväret.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #124 skrivet: 10 mars 2013, 18:39:43 »
Sedan är det ju faktiskt så att vissa varma sommardagar vill man inte ha in uteluften, eller hur?
Och hur blir det om man vill köra ac för att det är för varmt inne , och ute? ::)
« Senast ändrad: 10 mars 2013, 18:43:00 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #125 skrivet: 10 mars 2013, 20:01:24 »
Sedan är det ju faktiskt så att vissa varma sommardagar vill man inte ha in uteluften, eller hur?
Och hur blir det om man vill köra ac för att det är för varmt inne , och ute? ::)

Jo, men faktum är att jag faktiskt aldrig använder AC:n på sommaren. Inte ens när det är "dö varmt".

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #126 skrivet: 10 mars 2013, 21:59:23 »
Sedan är det ju faktiskt så att vissa varma sommardagar vill man inte ha in uteluften, eller hur?
Och hur blir det om man vill köra ac för att det är för varmt inne , och ute? ::)

Såvida man inte har helt avstängd ventilation så kommer en del "varm" uteluft in i fastigheten naturligt .
Brukar vara drägligt inomhus om man har välisolerat tills någon ställer upp dörrar och fönster så all värme kommer in, största värmeproblemet tror jag dom har som har ganska dålig takisolering och svarta takpannor som ligger som takvärme.
Kör AC på sommaren och har inga problem med att samtidigt ha lagom med ventilation, har man för klen effekt på AC:n så blir det lite jobbigare för den att få ner temperaturen men det räcker oftast med att bara få ner temperaturen ett par grader och då luftfuktigheten avtar blir det "svalare".

Brukar krångla till det med att dra tex ventilation till/från en källare i efterhand och att bygga "schakt" på utsidan är inte alltid det snyggaste eller ens möjligt så jag gissade på att det var ett problem för dig Genki.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #127 skrivet: 12 mars 2013, 18:55:44 »
Brukar krångla till det med att dra tex ventilation till/från en källare i efterhand och att bygga "schakt" på utsidan är inte alltid det snyggaste eller ens möjligt så jag gissade på att det var ett problem för dig Genki.

Nä, något sådant ger jag mig inte på. Vad ambitiös du är. Har du byggt ett sådant "schakt" på ditt hus?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #128 skrivet: 12 mars 2013, 19:41:52 »
Jag skulle inte orka hÃ¥lla pÃ¥ med det i dagsläget, kanske om jag vore jäkligt rastlös eller 20 Ã¥r yngre  :)
Gissade att så var fallet för din del också därav min text, alltså inget nedlåtande om att inte orka eller ha lust då jag har full förståelse för det
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #129 skrivet: 13 april 2013, 20:56:26 »
Lite kompletterande info angående luftflödena för de tre fläktlägena som insugsfläkten till värmrpumpsberedaren använder: 360/300/280 kubik/h (100/83/78 l/s).

Direktel+FTX+VPVB: Har du möjligen något ytterligare att delge när det gäller driften av din Indol 190 eller tuffar det på enligt förväntningarna ?

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #130 skrivet: 14 april 2013, 10:11:43 »
Självklart
Har observerat att efter man duschar/badar och tempen sjunker snabbt på varmvattnet i Indolberedaren så startar kompressorn med det lägsta flödet (ljudet från kompressorn är lågt), efter ca en timme går den över på högre flöde, man hör hur den pausar med en pusande ljud och sedan drar igång igen med ett högre flöde (ljudet från kompressorn ökar). Kan förklaras med att när kompressorn har en lite tempdifferens att jobba med (högt COP) behöver den inte jobba med fullt flöde, när vattnet sedan värmts upp en del så sänks ju COP och flödet måste ökas...

Testade också att köra "Vaccation mode" när vi var på semester en vecka, ställde den på 6 dygn (default 14 dygn)... så vattentempen svalnade av under veckan vi var borta och kompressorn startade igen efter 6 dygn , jag kollade husets strömförbrukning under denna period och såg inte någon vidare besparing på detta jämfört med om vi istället hade låtit vattnet behålla inställt värde veckan vi var borta. Man kan ju undra hur länge man ska vara borta för att det ska löna sig med denna funktion?

I övrigt är vi nöjda med Indolen, känns som ett bra alternativ om man måste byta beredare då man kan göra besparingar av varmvattenuppvärmningen för en ganska liten investeringskostnad (Indol 15000:-+installation ca 5000:-) inte så mycket dyrare än för en motsvarande traditionell VVB med elpatron.

Kan vi inte skapa en officiell tråd för Indolen på "rätt" ställe på forumet? Är det korrekt och föra denna diskussion/erfarenheter bland LL-pumparna? Det är ju en Luft-Vattenpump modell mindre!
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #131 skrivet: 14 april 2013, 12:46:08 »
En "vanlig" 100 liters vvb kostar väl 2000 SEK.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #132 skrivet: 06 maj 2013, 21:13:07 »
Otroligt seriöst svar Rocas, lite skumt att jämföra en beredare på 100 liter med en 190 liters, svårt att förstå din poäng...

Lite stiltje i denna tråd, vad hände med resten av gänget som efter alla expertutlåtanden i denna tråd tillslut "vågat" köpa en "VPVB" typ Indol? Eller har ni bara inte kommit loss att installera ännu?

Lite mer observationer om driften.
Jag provade använda "Timer"-funktionen på Indolen, hade inte riktigt kommit på vad man skulle ha den till... Timern möjliggör nämligen att man kan ställa in valfria intervall när man vill att kompressorn ska köras och värma vattnet vid bestämda tider under dygnet. Timerklockslagen styr "PÅ" eller "AV" av kompressorn (upp till 6 gånger)och startar vid klockslaget "PÅ" och går tills den nått inställt temperaturvärde, dock som längst till "AV" klockslaget. Det fina är att inställda värden sparas och den går sedan själv efter det schema man skapat. Den kan t ex ställas in att bara köras dagtid, alltså de varmaste timmarna på innertemperaturen under dygnet och varmvattenberedaren går ju då med ett högre COP, alltså mer optimalt. Detta kan också bli användbart då man mer effektivt kan använda den kylda inneluften (Indolens frånluft blir då gratis AC) under de varmaste timmarna på dagen. Jag återkommer om hur stor effekt detta ger när högsommarvärmen slagit till ordentligt. En förutsättning för att kunna utnyttja Indolen som AC är nog att man har ett hyffsat välisolerat hus med normal fönsterarea...
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #133 skrivet: 11 maj 2013, 15:08:34 »
Hej, Jo det kanske har varit lite stiltje i tråden ett tag. Själv har jag dock hållit med projektet så som jag tidigare nämnt i tråden. I torsdags var det hela klart och resultatet kan ni se på bifogad bild. Jag har alltså fått varmvatten sedan i onsdags morse och det fungerar bra. Man kan ju undra vad man gett sig in på men jag har försökt göra en så bra, flexibel och genomtänkt installation som möjligt. Jag hade tänkt att återkoppla vad det lider och om intresse finns på forumet av att ta del. / Genki.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #134 skrivet: 11 maj 2013, 18:51:38 »
Imponieren!
Installationen ser bra ut på bilden...
Jag tog en motsvarande bild på vår Indol där ni ser en alternativ slang dragning.

Hur gjorde du med kondensavloppen? Det finns ju ett övre och ett undre rör (dim 10 mm) sticker ut lite ovanför mitten på beredarens baksida. Har du anslutit slangar från båda 2 till avloppet i golvet på badrummet, eller låter du det rinna fritt på baksidan av beredaren?

Det ska bli intressant när du återkommer med er kostnad/månad för varmvattnet med Indol jämfört med direktel-beredare.

Nu får du ta o uppdatera din eftertext med att du innehar en VPVB!
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!