0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
...Så visst, det finns tillfällen då de kan löna sig, men det är extremt viktigt att vå håller oss till vad som verkligen går åstadkomma med dessa maskiner, och så vitt jag kan se så sparar inte Direktel+FTX+VPVB just något alls på sin beredare, i vart fall inte vintertid.De dagar det är kallare ute än den temp som det är på indolens utblåsningsluft så förlorar Direktel+FTX+VPVB rimligen pengar på att köra sin VPVVB istället för att värma med elpatron...
OK den energi som direktelen tillför för att värma huset kan man inte "vinna" tillbaka med en VPVB, men du glömmer övriga energikällor som lagrar värme i huset dygnet runt (förutsätter såklart att man har hyffsat energieffektivt hus) vilka inte bör försummas och som också Indolen kan utnyttja vintertid:- värme från eldning i spiskasetten - värme som lagras i huset p g a solinstrålning genom fönster (speciellt under våren/hösten)- värme från vitvaror, lampor, datorer, etc- kroppsvärme - den återcirkulerande energi som FTX-systemets värmeväxlare sköter.
Har ni testat att ta inluften till Indolen utifrån.....även på vintern?
Det går inte trolla med energi.Ved är inte gratis.Allt övrigt du räknar upp värmer ju huset.Så snart du startar kompressor/fläkt i din Indol så kommer behovet av direktverkande el att öka. (Om man bortser från att husets värmetröghet gör det svårt att logga)Teoretiskt är det väldigt enkelt att förstå att det där inte är en bra affär vintertid, när det finns ett värmebehov i huset, och jag tycker att det är märkligt att inte fler stödjer mina synpunkter.Och som sagt, när det är varmt ute, eller när solen skiner så det blir för varmt i huset, då kan det vara bra med en Indol, då du får en avkylande effekt på huset, det är vi helt eniga om, men vill du spara energi är det absolut mest effektivt att undvika den direktverkande elen, inte att göra varmvatten av husvärmen så länge det krävs direktverkande el för att hålla huset varmt.Om man skall generalisera kan man alltså säga att din Indol bara lönar sig när det är varmare ute, än vad den kalla luften som Indolen blåser ut håller, eller i runda slängar +5 grader.Är det kallare än +5 grader ute är det lika bra att köra elpatronen i beredaren.