Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Skulle en U-böj på varmvattenledningen minska förlusterna?  (läst 19259 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Någon värmeförlust i någon blandare har jag inte hittat.

Dock så har jag ändå installerat en U-böj idag (mot alla råd). Jag fick nämligen veta att detta ofta gjordes förr, och kallades för värmespärr. Dock är det sällan någon röris idag gör detta.

För att slå två flugor i samma smäll gjorde jag den av pexslang, för att slippa kopparns fina värmeegenskaper.

Eftersom jag planerade för detta redan för några dagar sedan så satte jag en tillfällig tempgivare på utgående VV-rör en bit ifrån pumpen, denna har under de senaste dagarna registrerat en temp ca 1-2 °C lägre än den givare jag har sittandes direkt på varmvattenberedarens utlopp.

Så i morses slog jag av alltihop, sågade bort en bit av VV-röret, skruvade dit min böj och slog på allting. Först spolade jag varmvatten länge och kände att kopparrören på båda sidor av böjen blev varma, sedan stängde jag vattenkranen och märkte att det faktiskt svalnade av riktigt bra efter böjen.

Jag gjorde en kopp kaffe och slog på datorn för att studera min logg, och mycket riktigt, tempen efter böjen sjönk och sjönk med en väldigt brant kurva. Tempen före låg konstant. Jag var nöjd, min enkla installation fungerade.

Sedan hände något jag inte förstod, trots att inget varmvatten togs någonstans så började tempen återigen att stiga efter böjen, och stabiliserades sedan på en nivå jag skulle kunna tänka mig att jag kunde ha några meter längre bort på röret (motsvarande böjens längd), innan u-böjen sattes dit
 Min installation var helt verkningslös.

Dock upptäckte jag nu något jag helt missat tidigare, värmen spred sig kraftigt genom blandningsventilen (som sitter ytterligare någon meter bort), och gjorde så att även ingående kallvattenrör är väldigt varma.

Är det normalt att värmen sprider sig genom ventilen, eller är ett litet läckage däri mest troligt?

Jag skall skaffa lite mer rörisolering, och även isolera de kalla (!) efter blandningsventilen, jag är inte intresserad av att ha en varmvattendriven radiator i en ouppvärmd källare. Min första tanke var att flytta ventilen närmre pumpen, men isolering får duga, får jag bara tillbaka det mesta av den förlorade värmen in i beredaren igen är det inte så farligt.

Såvida det nu inte är något vajsing med blandningsventilen, jag skulle vrida lite på den för en timme sedan för att motionera den eller hur jag nu tänkte, den gick så trögt att det riktigt knäppte till i den när kranen släppte. Dessutom började den att droppa lite periodvis. Jag får se om jag får isär den i morgon.

Men men, jag vore tacksam om någon kan svara på frågan om värmespridningen genom blandningsventilen. Normalt, eller fel?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3353
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
 :)
Hur utformade du installationen Fattiglapp?
cocacola wave
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Rören går i takhöjd. Jag tog bort en bit mitt på och satte dit mitt "u", det går i botten ned till samma höjd som beredarens botten. U:ets radie är 40cm, och allt är isolerat.

Men nu tror jag att blandningsventilen kortsluter, eller på annat vis är defekt.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Skulle en U-böj på varmvattenledningen minska förlusterna?
« Svar #18 skrivet: 07 juli 2013, 00:53:24 »
Pex pex o mera pex är lösningen på alla problem.
Koppar kanske e snyggt men varför?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
Just därför att det är snyggt tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Du kan ju inte skriva hur du gjort utan att lägga upp en bild ;)
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Det ser så jävligt ut att jag skäms :o

Pex-slangen var så formstabil att den inte ville behålla sin u-form, så jag skruvade ihop en låda jag hängde på väggen brevid VP:n.

Men igår lyckades jag ju ha sönder blandningsventilen, och tur i oturen så hittade jag en i mina lådor som såg betydligt fräschare ut än den gamla, så den bytte jag i morses. Nu är det ingen som tagit något varmvatten på ca 1,5h, och jag kan konstatera att tempen efter böjen fortsätter sjunka betydligt mer än vad den gjorde igår. Jag tror därför att jag lyckats stoppa mycket av förlusterna iom. med detta. Det måste ha varit ett internt läckage i den gamla blandningsventilen.

Men än skall jag inte ropa hej, det har gått för kort tid för att kunna göra en riktig utvärdering.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
Nu har jag inte fantasi nog att se hur din böj går, menar du ner från tak och upp igen? Och vad gör att förlusterna minskar med en sån krok, inre cirkulation förstår jag att det blir i u-röret med anslutningar, kallt vatten lägger sig längst ner i böjen och varmt samlas högst upp, men att förlusterna minskar??? Kan tänka mig att när du öppna vv-kran så kommer först en skvätt varmt, sen en skvätt kallt och till slut vv från beredaren. Eller?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Jag vet inte huruvida detta fungerar eller ej. Och enligt de första råden i denna tråden skulle det inte göra det. Sedan fick jag ju veta att detta ofta gjordes förr, och tänkte som så att jag provar.

Jag vet fortfarande inte vem som haft rätt, och nu iom. mitt byte av blandningsventilen som verkar ha sorterat ut mitt problem har jag ingen som helst aning om böjen gjort någon som helst skillnad.

Men om jag tänker såhär att jag har ett öppet kärl och mäter tempen på ytvattnet så kommer jag ha ungefär samma värde över hela ytan, men om jag pressar ned en tjock cellplastskiva på högkant som en mellanvägg, och enbart låter vattnet ha kontakt i botten, så tror jag att ytvattnet kommer att kunna indelas i två olika zoner såvida värme bara tillförs den ena halvan. Är du med på hur jag tänker? svårt att förklara.

Jag hade ju en faktisk uttransport av värme från beredaren hela tiden, det var denna jag ville få bukt med. Jag tror jag lyckats nu, och kanske kan jag ta bort böjen, vad vet jag :)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
Om man inte frågar så får man aldrig veta! Säger ordspråket men då får man väl tolka så att egna experiment också är frågor. Kul att du är nyfiken och det där med blandarventilfel har jag också haft.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Hur yttrade det sig för dig?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
Varmt vatten i kallvattenskranar
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Så här är principen av inkopplingen:

Och så här ser kurvan över temperna ut. Till vänster om den första blå linjalen är hur det varit hela tiden. efter den första linjalen satt u-böjen på plats, och efter den andra linjalen var blandarventilen bytt.
En rolig notering tycker jag är de båda givarna följts åt hela tiden i förhållande till hur mycket värme det är i beredaren. Nu när jag förändrat lite så verkar det som om det mesta av läckaget upphört.
Den ljusgröna kurvan i botten är själva pumpen, och dess förbrukning, den smala bruna linjen är rumstempen i pannrummet och de två andra är då tempen vid beredarutloppet, och tempen efter böjen.

Jag har sett att det varit en del visningar här, är det någon som tror att en böj som denna gör någon nytta? Sc:,h

Edit: ser att bilderna blivit lite omkastade...
« Senast ändrad: 07 juli 2013, 17:01:24 av Fattiglapp »

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Jag är konfunderad nu, jag får inget varmvatten. Bara ljummet...

Redan igår kväll när jag skulle duscha kom det bara ljummet vatten, först trodde jag att de kalla rören behövde värmas upp, men det blev aldrig bättre. Någon timme senare (efter att pumpen gjort nytt vatten) sade hustrun samma sak.

Jag har funderat på om det är luft i beredaren, men jag tycker det kommer vatten när jag luftar den.

Det här uppkom efter det att jag bytte blandningsventilen, och jag har inte kunna se någon gradering på den, bara V och K. Jag har den vriden till maximalt V, alltså utskruvad så mkt det går.

Vad kan vara galet? Sc:,h

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
Det kan gå att kugga om ratten på blandnings ventilen så den öppnar mera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!