Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Skulle en U-böj på varmvattenledningen minska förlusterna?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
...
5
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Skulle en U-böj på varmvattenledningen minska förlusterna? (läst 19262 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1657
Karma +19/-13
Kön:
Go ahead punk.... make my day.
Fattiglapp
SV: Skulle en U-böj på varmvattenledningen minska förlusterna?
«
Svar #15 skrivet:
06 juli 2013, 21:44:17 »
Citera
Någon värmeförlust i någon blandare har jag inte hittat.
Dock så har jag ändå installerat en U-böj idag (mot alla råd). Jag fick nämligen veta att detta ofta gjordes förr, och kallades för värmespärr. Dock är det sällan någon röris idag gör detta.
För att slå två flugor i samma smäll gjorde jag den av pexslang, för att slippa kopparns fina värmeegenskaper.
Eftersom jag planerade för detta redan för några dagar sedan så satte jag en tillfällig tempgivare på utgående VV-rör en bit ifrån pumpen, denna har under de senaste dagarna registrerat en temp ca 1-2 °C lägre än den givare jag har sittandes direkt på varmvattenberedarens utlopp.
Så i morses slog jag av alltihop, sågade bort en bit av VV-röret, skruvade dit min böj och slog på allting. Först spolade jag varmvatten länge och kände att kopparrören på båda sidor av böjen blev varma, sedan stängde jag vattenkranen och märkte att det faktiskt svalnade av riktigt bra efter böjen.
Jag gjorde en kopp kaffe och slog på datorn för att studera min logg, och mycket riktigt, tempen efter böjen sjönk och sjönk med en väldigt brant kurva. Tempen före låg konstant. Jag var nöjd, min enkla installation fungerade.
Sedan hände något jag inte förstod, trots att inget varmvatten togs någonstans så började tempen återigen att stiga efter böjen, och stabiliserades sedan på en nivå jag skulle kunna tänka mig att jag kunde ha några meter längre bort på röret (motsvarande böjens längd), innan u-böjen sattes dit
Min installation var helt verkningslös.
Dock upptäckte jag nu något jag helt missat tidigare, värmen spred sig kraftigt genom blandningsventilen (som sitter ytterligare någon meter bort), och gjorde så att även ingående kallvattenrör är väldigt varma.
Är det normalt att värmen sprider sig genom ventilen, eller är ett litet läckage däri mest troligt?
Jag skall skaffa lite mer rörisolering, och även isolera de kalla (!) efter blandningsventilen, jag är inte intresserad av att ha en varmvattendriven radiator i en ouppvärmd källare. Min första tanke var att flytta ventilen närmre pumpen, men isolering får duga, får jag bara tillbaka det mesta av den förlorade värmen in i beredaren igen är det inte så farligt.
Såvida det nu inte är något vajsing med blandningsventilen, jag skulle vrida lite på den för en timme sedan för att motionera den eller hur jag nu tänkte, den gick så trögt att det riktigt knäppte till i den när kranen släppte. Dessutom började den att droppa lite periodvis. Jag får se om jag får isär den i morgon.
Men men, jag vore tacksam om någon kan svara på frågan om värmespridningen genom blandningsventilen. Normalt, eller fel?
Loggat
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 3353
Karma +8/-3
Kön:
VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
cocacola
«
Svar #16 skrivet:
06 juli 2013, 22:21:36 »
Citera
Hur utformade du installationen Fattiglapp?
cocacola
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
Den enda källan till kunskap är erfarenhet.
Lyssna på kunskap och inte på tyckande Nyanser !
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #17 skrivet:
07 juli 2013, 00:27:06 »
Citera
Rören går i takhöjd. Jag tog bort en bit mitt på och satte dit mitt "u", det går i botten ned till samma höjd som beredarens botten. U:ets radie är 40cm, och allt är isolerat.
Men nu tror jag att blandningsventilen kortsluter, eller på annat vis är defekt.
Loggat
jehu
Lekman men kanske en vacker dag
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2055
Karma +5/-12
Kön:
CTC håller måttet
jehu
«
Svar #18 skrivet:
07 juli 2013, 00:53:24 »
Citera
Pex pex o mera pex är lösningen på alla problem.
Koppar kanske e snyggt men varför?
Loggat
Villa 330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19355
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #19 skrivet:
07 juli 2013, 08:14:36 »
Citera
Just därför att det är snyggt
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
shelter
Expert på värmepump
Antal inlägg: 390
Karma +0/-0
Kön:
Tekniknörd
shelter
«
Svar #20 skrivet:
07 juli 2013, 11:27:38 »
Citera
Du kan ju inte skriva hur du gjort utan att lägga upp en bild
Loggat
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #21 skrivet:
07 juli 2013, 12:02:43 »
Citera
Det ser så jävligt ut att jag skäms
Pex-slangen var så formstabil att den inte ville behålla sin u-form, så jag skruvade ihop en låda jag hängde på väggen brevid VP:n.
Men igår lyckades jag ju ha sönder blandningsventilen, och tur i oturen så hittade jag en i mina lådor som såg betydligt fräschare ut än den gamla, så den bytte jag i morses. Nu är det ingen som tagit något varmvatten på ca 1,5h, och jag kan konstatera att tempen efter böjen fortsätter sjunka betydligt mer än vad den gjorde igår. Jag tror därför att jag lyckats stoppa mycket av förlusterna iom. med detta. Det måste ha varit ett internt läckage i den gamla blandningsventilen.
Men än skall jag inte ropa hej, det har gått för kort tid för att kunna göra en riktig utvärdering.
Loggat
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4999
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #22 skrivet:
07 juli 2013, 12:33:44 »
Citera
Nu har jag inte fantasi nog att se hur din böj går, menar du ner från tak och upp igen? Och vad gör att förlusterna minskar med en sån krok, inre cirkulation förstår jag att det blir i u-röret med anslutningar, kallt vatten lägger sig längst ner i böjen och varmt samlas högst upp, men att förlusterna minskar??? Kan tänka mig att när du öppna vv-kran så kommer först en skvätt varmt, sen en skvätt kallt och till slut vv från beredaren. Eller?
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #23 skrivet:
07 juli 2013, 12:46:23 »
Citera
Jag vet inte huruvida detta fungerar eller ej. Och enligt de första råden i denna tråden skulle det inte göra det. Sedan fick jag ju veta att detta ofta gjordes förr, och tänkte som så att jag provar.
Jag vet fortfarande inte vem som haft rätt, och nu iom. mitt byte av blandningsventilen som verkar ha sorterat ut mitt problem har jag ingen som helst aning om böjen gjort någon som helst skillnad.
Men om jag tänker såhär att jag har ett öppet kärl och mäter tempen på ytvattnet så kommer jag ha ungefär samma värde över hela ytan, men om jag pressar ned en tjock cellplastskiva på högkant som en mellanvägg, och enbart låter vattnet ha kontakt i botten, så tror jag att ytvattnet kommer att kunna indelas i två olika zoner såvida värme bara tillförs den ena halvan. Är du med på hur jag tänker? svårt att förklara.
Jag hade ju en faktisk uttransport av värme från beredaren hela tiden, det var denna jag ville få bukt med. Jag tror jag lyckats nu, och kanske kan jag ta bort böjen, vad vet jag
Loggat
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #24 skrivet:
07 juli 2013, 16:03:37 »
Citera
Om man inte frågar så får man aldrig veta! Säger ordspråket men då får man väl tolka så att egna experiment också är frågor. Kul att du är nyfiken och det där med blandarventilfel har jag också haft.
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #25 skrivet:
07 juli 2013, 16:10:22 »
Citera
Hur yttrade det sig för dig?
Loggat
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #26 skrivet:
07 juli 2013, 16:13:06 »
Citera
Varmt vatten i kallvattenskranar
Loggat
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #27 skrivet:
07 juli 2013, 16:57:15 »
Citera
Så här är principen av inkopplingen:
Och så här ser kurvan över temperna ut. Till vänster om den första blå linjalen är hur det varit hela tiden. efter den första linjalen satt u-böjen på plats, och efter den andra linjalen var blandarventilen bytt.
En rolig notering tycker jag är de båda givarna följts åt hela tiden i förhållande till hur mycket värme det är i beredaren. Nu när jag förändrat lite så verkar det som om det mesta av läckaget upphört.
Den ljusgröna kurvan i botten är själva pumpen, och dess förbrukning, den smala bruna linjen är rumstempen i pannrummet och de två andra är då tempen vid beredarutloppet, och tempen efter böjen.
Jag har sett att det varit en del visningar här, är det någon som tror att en böj som denna gör någon nytta?
Edit: ser att bilderna blivit lite omkastade...
«
Senast ändrad: 07 juli 2013, 17:01:24 av Fattiglapp
»
Loggat
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #28 skrivet:
08 juli 2013, 09:05:12 »
Citera
Jag är konfunderad nu, jag får inget varmvatten. Bara ljummet...
Redan igår kväll när jag skulle duscha kom det bara ljummet vatten, först trodde jag att de kalla rören behövde värmas upp, men det blev aldrig bättre. Någon timme senare (efter att pumpen gjort nytt vatten) sade hustrun samma sak.
Jag har funderat på om det är luft i beredaren, men jag tycker det kommer vatten när jag luftar den.
Det här uppkom efter det att jag bytte blandningsventilen, och jag har inte kunna se någon gradering på den, bara V och K. Jag har den vriden till maximalt V, alltså utskruvad så mkt det går.
Vad kan vara galet?
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19355
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #29 skrivet:
08 juli 2013, 09:08:44 »
Citera
Det kan gå att kugga om ratten på blandnings ventilen så den öppnar mera.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
...
5
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Skulle en U-böj på varmvattenledningen minska förlusterna?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 811
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
mlarsso3
flunosslin
AÖd
tipo874
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info