0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Att koppla samman en värmepump för vatten med ett vedsystem tycker jag låter riktigt dåligt. Det kommer inte att funka bra. Samt att de är dyra pengar man får investera om du ska ha värmepump för mark eller berg. Har du tagit den investeringen, så är det ingen mening längre med ved. Som någon skrev, det blir inte billigare. Bara en massa mer arbete. Om du funderar på att komplettera ditt system så det blir värme när du inte hinner sas. Så kan man köpa elpatron på 6 kw. Eller så är det en bra lösning med en billigare luft-luft vp från rusta. Ett annat alternativ du skulle kunna prova är att bygga en mindre frånlufts-värmepum med tillhörande aktiv ventilation. Den bättre luften får du på köpet och du slipper klabba med att koppla samman system som inte bör kopplas samman.
Varför funkar inte ved och vp ihop jag kör så och har inte märkt några nackdelar förutom priset om man ska köpa hela anläggningen ny
Lolight, jag förstår nu att du tycker så, skulle nog jag med ha gjort. Men som Smurfen skriver så finns det system med bergvärme, vedpanna och solpaneler, allt till samma tank och det fungerar bra. Besitter själv ett sådant system.