0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Nu har jag inte lusläst alla text runt testen, men så vitt jag sett så framgår inte var värmepumparna kommer ifrån.Om de köpts in slumpmässigt via grossiter eller återförsäljare, eller om tillverkarna vetat om att en specifik maskin skulle skickas till testet.Med vetskap om att en specifik maskin skall testas kan man tilläggsisolera, men kan optimera fyllnadsgrad av köldmedium för de specifika temperaturer som råder vid testförhållanden enligt EN-normen, och man kan finjustera expansionsventiler för optimal prestanda inom de temperaturintervall som gäller vid testerna.Man skulle t.o.m kunna tänka sig att det sätts in efektivare värmeväxlare, snålare cirkpumpar, exaktare tempgivare, och grövre ledningar i maskinerna för att få dem att prestera maximalt.Ingenstans ser jag att testpatrullen verifierat att de testade maskinerna är typiska i förhållande till vad som levereras ut till kund.Nu skall man väl inte vara överdrivet konspiratorisk, men man skall inte heller vara för blåögd.Det som gör att jag bli aningen konspiratorisk är den himmelsvida skillnad som presenteras mellan IVT och Bosch som i grunden är mer eller mindre samma maskiner, även om de inte är exakt likadana.
SCOP bortser jag lite från. Det jag tycker är intressant är de olika driftfallen. Det ger en rak jämförelse mellan de olika värmepumparna. Dessa siffror är testade enhetligt av myndigheterna.
Så blir det normalt inte om man har 2 graders övertemp och rumsgivarpåverkan på 4 grader så räknar styren ut att framledningen ska vara 8 grader lägre då ska det mycket till innan den startar men visst kan det inträffa men troligtvis så sällan att det inte märks på copet och det borde väl bli lika på en Ivt/Bosch eller ?
Hur är det när det är 1° övertemp, och hur ofta händer det att kompressorn startar då?Hur ofta startar din värmepump, då solen ensam värmer huset och det är typ +8° utomhus?Med 2000 liter arbetstank, så känns det som att du bränner mycket energi med COP -1. Livslängden blir dessutom kortare.
Hur kan dom ha kommit fram till att CTC EcoHeat har 1 050 kilowattimmar per år som går till spill? Så här skriver de: "Högst förluster har CTC EcoHeat 310 där 1 050 kilowattimmar per år går till spillo för att hålla temperaturen på varmvattnet."Kan ju inte vara rimligt... , eller har jag missat något?
Har inte så bra koll så jag vet inte hur ofta den startar med 1 grads övertemp. Vad gör att livslängden blir kortare.
För mig känns det bra med 2000 liters arbetstank ligger hyffsat nära börvärde och jämn värme.
Du svarade inte på min fråga varför Ivt/Bosch inte startar vid övertemp.
De Ivt/Bosch vp som var med i testet har väl den nyare typen av styr som reglerar efter framledning tycker du den funkar lika uselt som jag får intrycket att du tycker att Nibe och Thermias styr gör ?
På Nibe kan man montera en termostat som blockerar värme vid ev övertemp men det är inget som jag anser behövs eller rekomenderar men det går om man upplever det som ett problem men det kan leda till obehagligt kallras från tex fönster. Termostaten är inget som följer med i leveransen av vp så den får man köpa löst.
Om radiatorerna tillåts att svalna för mycket så kan man känna av kallras från fönster inte allt för ovanligt på anläggningar som styrs enbart efter innegivare.