0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
mjo bilden är så liten att det inte går att tyda texten som förklarar vad kurvorna är.
Nog är det bra kvalitet på loggbilderna när jag börjar ladda upp, men något händer på vägen hit.
Forumet skalar ner för stora bilder automatiskt när dom laddas upp.
I exemplet som lexus tar upp skulle då ett förhållande råda som gör att jag inte går under 25 grader och/eller i det fall det tar väldigt lång tid att komma ner till 25 så kommer inte gradminuterna forcera en start i detta läget, vilket vore fallet med GM.
Vad anser du lexus vara nackdelarna med hysteresstyr på retur och varför har så många gått till framledningsstyr med gradminuter?
En nackdel kan ses i större system där man har långa omloppstider, det finns anläggningar där man fått eltillskott för att tillskottstimern inte kan ställas upp tillräckligt mycket.
Det kan dessutom bli lite kyligt när värmebehovet är litet, om börvärdet ligger på 22 grader så kommer värmepumpen aldrig att starta innan det blir kallt inne.Det kan man naturligtvis kompensera för med en rumsgivare, eller genom att öka paralellförskjutningen en aning under sommarhalvåret, men det visar ändå på att regleringen kanske inte var perfekt.
Du får lägga till halva hysteres också d.v.s. om din pump startar vid 30°, så startar en hysterespump på 22,5°....som i ditt fall med 5° värmebärardelta.
Ja precis. När jag har 30 i bör så startar jag i dag, med framledning+GM, i normalfallet på ca 26.
En nackdel kan ses i större system där man har långa omloppstider, det finns anläggningar där man fått eltillskott för att tillskottstimern inte kan ställas upp tillräckligt mycket.Citat från: LexusTycker du att erfarenheter från Bertils 25 kW:s fastighetspump, platsar i den här tråden?
Tycker du att erfarenheter från Bertils 25 kW:s fastighetspump, platsar i den här tråden?