0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den måste vara torr, men det är ju bara att torka den.Har slangen varit utsatt för solljus så måste ytan hyvlas annars räcker det att rugga upp ytan med ett sandpapper och tvätta med T-röd eller liknande.
Har hyrt en svets nu som man bara kopplar ihop med kopplingarna som har elanslutningar. Enligt instruktionerna så verkar det busenkelt.Dock står det inget om solljus.Hmm, lite solljus har det nog varit på markslangarna..typ 10 år...Varför behövs det? Hur mkt måste man hyvla?Hur mkt måste man hyvla?Hur noga är det att det blir en jämn yta?
jag vet inte om man kan hyra.Kopplingarna har olika kontaktstycken och det är olika svetsaggregat för 230V och 50V kopplingar så man måste ha lite koll på vad man köper.
Vänta 10 min för att vara säker på att det har kallnat. Kommer inte indikatorpiggarna ut så kanske du har hyvlat lite för mycket så det inte blev tillräckligt med plast kvar för att pressa ut dom.Kändes kopplingen väldigt glapp?Svetsen kan fortfarande vara tät, provtryck så vet du.
Hmm..i instruktionen till ROLWA Svets LPT720X125, så står på slutet:"Låt alltid svetsmuffen kallna innan belastning eller omsvetsning"...Kan man svetsa om den läckande kopplingen och bara köra en gång till?
ja, men försök att lyfta slangarna så att du är säker på att det inte finns någon vätska kvar vid kopplingen.det är inte alltid det funkar, men det är värt ett försök.
Precis så gjorde jag! Spjälade den samtidigt mot en rundstav (Bräda har väl varit bättre..) och 5-6 buntband. Sedan svetsade jag på igen, men ingen indikator kom ut så jag startade om och körde 120 sek till..Den blev rätt deformerad i själva kopplingen, naturligtvis var det ändå spänningar i rören, får se i morgon om den blev tät..
Jag håller tummarna