Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ekonomiskt försvarbart med FLVP  (läst 7626 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Malte75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ekonomiskt försvarbart med FLVP
« skrivet: 30 oktober 2012, 23:30:31 »
Hej! Står i valet och kvalet. Måste efter bergvärmeinstallation göra något åt ventilationen i huset och har lite funderingar.

Då FTX är uteslutet eftersom huset är byggt 1930 och det inte är möjligt att dra tillluftskanaler så är mekanisk frånluft det som gäller. Har tittat på vilka alternativ det finns och har kommit fram till följande tre.

1. En frånluftsfläkt uppe på skorstenen.
2. Frånluft med värmeåtervinning typ CTC EcoVåf som förvärmer brinen till bergvärmepumpen.
3. En frånluftvärmepump som värmer vattnet i bergvärmens vattentank.

Alternativ 1 känns inte så lockande, det känns fel att bara blåsa ut varm luft ur huset och ersätta den med kall luft. Alternativ två har jag hört att det knappt ger något ökat COP-värde som tillverkarna säger. Alternativ tre har blivit förkastat av vissa förståsigpåare också då det enligt dom  inte är ekonomiskt att ha dubbla värmepumpar.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig i denna djungel och gärna argumentera för och emot de olika alternativen samt gärna tipsa om andra alternativ som jag inte nämnt.

Jag kan nämna att jag tänkt använda kanaler i skorstenen för frånluften så om den går ut på taket eller ner genom källaren har inte någon betydelse för installationskostnaden.

/M
100 m² i två plan plus komfortvärmd källare byggt 1930
Tilläggsisolerat och treglasfönster
CTC EcoPart 8.5 + CTC EcoEl 1550

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13327
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ekonomiskt försvarbart med FLVP
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2012, 08:06:17 »
Jag röstar på frånluftsmodul, alternativ 2.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9865
  • Karma +19/-4
SV: Ekonomiskt försvarbart med FLVP
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2012, 09:25:55 »
Jag skulle gå på alternativ 1 om anläggningen har ett korrekt dimensionerat borrhål. Frånluft med värmeåtervinning till köldbäraren har i sådana fall en verkningsgrad på 5-10 % räknat som minskad elförbrukning dividerat med återvunna antal kWh värme. Det är alltså ingen större skillnad mellan alternativ 1 och 2 ur återvinningssynpunkt men kostnaden för 1 är avsevärt mycket lägre.

I alternativ 3 bör totala elförbrukningen för uppvärmning inte ändras mycket så investeringen blir pengar i sjön.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ekonomiskt försvarbart med FLVP
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2012, 09:27:38 »
Beror ju lite på hur mycket du tänker ventillera. Några paxfläktar gör kanske jobbet. :)
Ja som Roland skriver. Finns nog ingen möjlighet att räkna hem en sådan installation oavsett vilket alternativ du väljer. Så frågan är hur mycket behöver du ventillera, måste du dra kanaler alls?
« Senast ändrad: 31 oktober 2012, 09:32:25 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19322
  • Karma +15/-15
SV: Ekonomiskt försvarbart med FLVP
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2012, 09:37:22 »
Har du tillräckligt med tilluft hos mig gjorde det stor skillnad med flera ventiler i väggarna samt ett till hål till skorsten. Vi har numera bra vent under den tiden huset värms men på sommaren och tidig höst drar det dåligt men då får man vädra och kostnaden är en bråkdel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ekonomiskt försvarbart med FLVP
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2012, 10:00:53 »
Skulle du välja alt.2 eller 3, skulle jag tro att värmeväxlaren bör sitta uppe på skorstenen. Sätter du den i källaren kyler du murstocken vilket kan få följden att rumsluft kondenserar ut fukt på den kalla ytan samtidigt som du tappar energi till densamma. Alt.1 tror jag du t.o.m kan sätta i botten på skorstenen utan att få negativa effekter.
Alt.2&3 är kostsamma projekt, är kanske idé att först prova med några paxfläktar på lämpliga plattser.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Malte75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ekonomiskt försvarbart med FLVP
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2012, 11:11:45 »
Har haft en vetilationssnubbe här och han sa att paxfläktar inte ger tillräcklig ventilation. Dom fungerar utmärkt för att ventilera ut fukt ur ett badrum när man duschat men som ventilation för ett helt hus är det långt ifrån tillräckligt.

Angående värmeväxlare i källaren så kan man väl dra den kalla frånluften ut genom källarväggen så man slipper kyla murstocken eller måste den mynna ut på taket?

Har bara haft bergvärme ett år och har inte riktigt koll på siffror och liknande. Det enda jag kan säga är att när det var -30 grader i vintras höll pumpen 14 grader inne utan elspets. (Körde utan el då jag inte bodde här då). Håller dock på att byta tak nu och byter ut 150 mm packat sågspån mot 240-300 mm lösull i snedtak och 400 mm ovanpå. Det lär ju göra underverk kan man hoppas.

För tillfället är den enda tilluften en gammal ventilationskanal som går ifrån vinden och ner genom väggen med öppningar i rummen den passerar. Den har mynnat ut uppe på taket förut men p.g.a. läckage så är genomföringen igentäckt. Alltså kan man säga att jag inte har någon tilluft alls. Ville inte ta upp hål för tilluft då jag inte bestämt mig till 100% för vilken ventilation jag ska ha.

Har klurat lite till och kommit fram till att jag nog trots allt skulle kunna dra kanaler för en FTX om jag kan utnyttja skorstenens ventilationskanaler för frånluft. Den går mitt i huset och har direkt kontakt med kök och toalett på nedervåningen. På övervåningen skulle man kunna dra kanalerna på vinden. Enda kruxet är vardagsrummet men det går att bygga in en kanal längs väggen i rummet ovanför utan större problem. Kan det vara ett alternativ? Jag skulle kunna göra den största delen av installationsjobbet själv, all rördragning t.ex. 

Hittills kan jag då iallafall utesluta FLPV har jag kommit fram till.
100 m² i två plan plus komfortvärmd källare byggt 1930
Tilläggsisolerat och treglasfönster
CTC EcoPart 8.5 + CTC EcoEl 1550

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ekonomiskt försvarbart med FLVP
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2012, 11:29:35 »
Har haft en vetilationssnubbe här och han sa att paxfläktar inte ger tillräcklig ventilation. Dom fungerar utmärkt för att ventilera ut fukt ur ett badrum när man duschat men som ventilation för ett helt hus är det långt ifrån tillräckligt.

Angående värmeväxlare i källaren så kan man väl dra den kalla frånluften ut genom källarväggen så man slipper kyla murstocken eller måste den mynna ut på taket?

Har bara haft bergvärme ett år och har inte riktigt koll på siffror och liknande. Det enda jag kan säga är att när det var -30 grader i vintras höll pumpen 14 grader inne utan elspets. (Körde utan el då jag inte bodde här då). Håller dock på att byta tak nu och byter ut 150 mm packat sågspån mot 240-300 mm lösull i snedtak och 400 mm ovanpå. Det lär ju göra underverk kan man hoppas.

För tillfället är den enda tilluften en gammal ventilationskanal som går ifrån vinden och ner genom väggen med öppningar i rummen den passerar. Den har mynnat ut uppe på taket förut men p.g.a. läckage så är genomföringen igentäckt. Alltså kan man säga att jag inte har någon tilluft alls. Ville inte ta upp hål för tilluft då jag inte bestämt mig till 100% för vilken ventilation jag ska ha.

Har klurat lite till och kommit fram till att jag nog trots allt skulle kunna dra kanaler för en FTX om jag kan utnyttja skorstenens ventilationskanaler för frånluft. Den går mitt i huset och har direkt kontakt med kök och toalett på nedervåningen. På övervåningen skulle man kunna dra kanalerna på vinden. Enda kruxet är vardagsrummet men det går att bygga in en kanal längs väggen i rummet ovanför utan större problem. Kan det vara ett alternativ? Jag skulle kunna göra den största delen av installationsjobbet själv, all rördragning t.ex. 

Hittills kan jag då iallafall utesluta FLPV har jag kommit fram till.
Klart du kan ha utblås genom väggen, tänk bara på att det ger ifrån sig ljud.
Att använda skorstenskanalerna till frånluft ser inte jag något problem med, måste ju funka.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19322
  • Karma +15/-15
SV: Ekonomiskt försvarbart med FLVP
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2012, 15:47:28 »
Har haft en vetilationssnubbe här och han sa att paxfläktar inte ger tillräcklig ventilation. Dom fungerar utmärkt för att ventilera ut fukt ur ett badrum när man duschat men som ventilation för ett helt hus är det långt ifrån tillräckligt.

Angående värmeväxlare i källaren så kan man väl dra den kalla frånluften ut genom källarväggen så man slipper kyla murstocken eller måste den mynna ut på taket?

Har bara haft bergvärme ett år och har inte riktigt koll på siffror och liknande. Det enda jag kan säga är att när det var -30 grader i vintras höll pumpen 14 grader inne utan elspets. (Körde utan el då jag inte bodde här då). Håller dock på att byta tak nu och byter ut 150 mm packat sågspån mot 240-300 mm lösull i snedtak och 400 mm ovanpå. Det lär ju göra underverk kan man hoppas.

För tillfället är den enda tilluften en gammal ventilationskanal som går ifrån vinden och ner genom väggen med öppningar i rummen den passerar. Den har mynnat ut uppe på taket förut men p.g.a. läckage så är genomföringen igentäckt. Alltså kan man säga att jag inte har någon tilluft alls. Ville inte ta upp hål för tilluft då jag inte bestämt mig till 100% för vilken ventilation jag ska ha.

Har klurat lite till och kommit fram till att jag nog trots allt skulle kunna dra kanaler för en FTX om jag kan utnyttja skorstenens ventilationskanaler för frånluft. Den går mitt i huset och har direkt kontakt med kök och toalett på nedervåningen. På övervåningen skulle man kunna dra kanalerna på vinden. Enda kruxet är vardagsrummet men det går att bygga in en kanal längs väggen i rummet ovanför utan större problem. Kan det vara ett alternativ? Jag skulle kunna göra den största delen av installationsjobbet själv, all rördragning t.ex. 

Hittills kan jag då iallafall utesluta FLPV har jag kommit fram till.
Om du inte har till luft så funkar det absolut inte med självdrag det orkar inte dra ner luften genom kanalen. Ska du återvinna luften till brine så bör du nog inte köra ut frånluften i skorsten bättre att dra ut den genom väggen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3680
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Ekonomiskt försvarbart med FLVP
« Svar #9 skrivet: 31 oktober 2012, 17:07:12 »
Jag har ett 200 ventrör ut genom väggen från min FTX med ljuddämpare tyvärr är det inte en ljuddämpare på inluften, eftersom vårt uterum är precis bervid så var det inte så smart..

Hade jag kunnat hade jag kanske gjort tvärtom, tagit in luften ner genom skorstenen och in FTXén, som en liten förvärmare.. Men det finns säkert någon nackdel med det också..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Malte75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ekonomiskt försvarbart med FLVP
« Svar #10 skrivet: 31 oktober 2012, 21:12:42 »
Att självdraget inte fungerar har jag full förståelse för, speciellt eftersom det inte finns något som brinner inne i huset och värmer murstocken. Sen när huset är tilläggsisolerat 90 mm och har fått 3-glasfönster så lär det ju knappast strömma in luft genom väggar och fönster.

Den egentliga anledningen till att jag tittar på FTX är att jag är lite rädd för kalldrag. Att luftkvaliteten höjs är ju inte heller någon nackdel direkt. Räcker kanalerna i skorstenen till för ventilationen eller är de för smala så att det blir för stort motstånd? Jag vet inte några dimensioner men jag antar att det finns nån vanlig storlek så att säga.

Jag har fortfarande inte fått klart för mig om förvärmning av brinen är något att fundera på. Vissa hävdar att det inte ger någon större skillnad. Det lustiga är att absolut ingen någonsin sagt något bra om den lösningen. Finns det inga med erfarenhet från något sådant?

Gällande utblås på väggen i markhöjd är ljudet inga större problem. Jag kan dra kanalerna genom källaren och låta de mynna ut på baksidan av huset i ett hörn som ligger avskiljt. Fördelen är väl att man får en viss förvärmning av inluften också om man inte isolerar kanalerna, eller är det en dålig ide ur kondenssynpunkt kanske?

Fan vilken djungel det här är!
100 m² i två plan plus komfortvärmd källare byggt 1930
Tilläggsisolerat och treglasfönster
CTC EcoPart 8.5 + CTC EcoEl 1550

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19322
  • Karma +15/-15
SV: Ekonomiskt försvarbart med FLVP
« Svar #11 skrivet: 31 oktober 2012, 21:27:31 »
Jag kör med självdrag genom en skorsten som det inte eldas i och det är hyffsat drag i den tycker jag i alla fall men det är 4 pipor som används till vent 1 i källaren 1 till köksfläkten 1 på lill toa samt 1 i sovrummet uppe. Om inte jag hade fått till det för det funkade skit tidigare hade jag satsat på en lösning med att värma brine tycker det känns bättre än att skicka varma luften rakt ut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ekonomiskt försvarbart med FLVP
« Svar #12 skrivet: 31 oktober 2012, 23:42:33 »
Om vi antar att det skulle gå att återvinna ca 12 °C vid en luftväxling på 100m3/h skulle det ge ca 400w, 9-10 kW på dygnet teoretiskt sett. Men då måste man använda returbrinet som är kallast. När energin kommer ut i jorden återladdas denna, och det är ju bra om man har ett klent uttag, men har man energi så det räcker och blir över i jorden spelar återladdningen mindre roll för värmepumpen.
Ungefär som att pumpa vatten från en brunn som aldrig sinar, ingen mening med att pumpa vatten till brunnen heller då.
Men har man ett brine som djupdyker i temp så är läget ett annat.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19322
  • Karma +15/-15
SV: Ekonomiskt försvarbart med FLVP
« Svar #13 skrivet: 01 november 2012, 09:01:52 »
Det måste väl vara bättre att ladda brine in till vp då slipper man ju en del av förlusterna som sker i backen/berget. Har för mig att fläkten som går att köpa till Nibe 1245 har nån funktion där man kan ställa så att sommartid så körs inte brine cp dvs ingen återladdning till berget det börjar man göra vid en viss utetemp antagligen eller om det var brine temp Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9865
  • Karma +19/-4
SV: Ekonomiskt försvarbart med FLVP
« Svar #14 skrivet: 01 november 2012, 09:20:00 »
Jag har fortfarande inte fått klart för mig om förvärmning av brinen är något att fundera på. Vissa hävdar att det inte ger någon större skillnad. Det lustiga är att absolut ingen någonsin sagt något bra om den lösningen. Finns det inga med erfarenhet från något sådant?

Det beror på att det inte finns så mycket bra att säga om förvärmning av köldbäraren med frånluft. Det kan vara berättigat om man har ett feldimensionerat borrhål som behöver stöttas.

I normalfallet drar den extra cirkulationspumpen och tryckfallet för ventilationsluften över värmeväxlaren ungefär lika mycket el som elförbrukningen till kompressorn minskar genom högre köldbärartemperatur. I en ny installation är det bättre att borra så pass mycket djupare att det kompenserar för den tillskottsvärme som ett frånluftaggregat skulle ha gett.

Värmepumpar säljs med ekonomiska argument, det ges kalkyler på hur mycket man kan spara. Har du någonsin sett sådana kalkyler för aggregat som värmer köldbäraren med frånluften? Säger inte det något?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!