0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har haft en vetilationssnubbe här och han sa att paxfläktar inte ger tillräcklig ventilation. Dom fungerar utmärkt för att ventilera ut fukt ur ett badrum när man duschat men som ventilation för ett helt hus är det långt ifrån tillräckligt. Angående värmeväxlare i källaren så kan man väl dra den kalla frånluften ut genom källarväggen så man slipper kyla murstocken eller måste den mynna ut på taket?Har bara haft bergvärme ett år och har inte riktigt koll på siffror och liknande. Det enda jag kan säga är att när det var -30 grader i vintras höll pumpen 14 grader inne utan elspets. (Körde utan el då jag inte bodde här då). Håller dock på att byta tak nu och byter ut 150 mm packat sågspån mot 240-300 mm lösull i snedtak och 400 mm ovanpå. Det lär ju göra underverk kan man hoppas. För tillfället är den enda tilluften en gammal ventilationskanal som går ifrån vinden och ner genom väggen med öppningar i rummen den passerar. Den har mynnat ut uppe på taket förut men p.g.a. läckage så är genomföringen igentäckt. Alltså kan man säga att jag inte har någon tilluft alls. Ville inte ta upp hål för tilluft då jag inte bestämt mig till 100% för vilken ventilation jag ska ha. Har klurat lite till och kommit fram till att jag nog trots allt skulle kunna dra kanaler för en FTX om jag kan utnyttja skorstenens ventilationskanaler för frånluft. Den går mitt i huset och har direkt kontakt med kök och toalett på nedervåningen. På övervåningen skulle man kunna dra kanalerna på vinden. Enda kruxet är vardagsrummet men det går att bygga in en kanal längs väggen i rummet ovanför utan större problem. Kan det vara ett alternativ? Jag skulle kunna göra den största delen av installationsjobbet själv, all rördragning t.ex. Hittills kan jag då iallafall utesluta FLPV har jag kommit fram till.
Jag har fortfarande inte fått klart för mig om förvärmning av brinen är något att fundera på. Vissa hävdar att det inte ger någon större skillnad. Det lustiga är att absolut ingen någonsin sagt något bra om den lösningen. Finns det inga med erfarenhet från något sådant?