0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om avluften går under 0,5 grader finns det stor risk att avfrostning kommer att ske. På den lägsta fläkthastigheten på 310p så avfrostas säkert var och annan timme. Ökar man till steg två så sker det mer sällan och pumpen blir effektivare. Eftersom pumpen ger ca 1,5 kW plus 500 (kompressorns märkeffekt) totalt ca 2 kW, så behövs då och då tillskott med elpatron vid temperaturer nära noll och lägre.Själv har jag kopplat ner elpatronerna till 1 kW vardera men jag utnyttjar i stort sett bara en elpatron vilket brukar räcka för en maxdygn på 75 kWh. (3*24 timmar).
Ny vinter, nya spännande FLVP problem. Förra vintern krävdes några dagar elpatron för att panntempen skulle orka till >50 °C, vintern innan som var mycket kallare behövdes inte elpatronen alls. Tror det var ca -5 igår kväll (satte i nya filter igår), framledningen på endast 25 grader (fast), cirkulation endast i tilluftsbatteriet. Pumpen avfrostade, avluften var 2 grader, oblockade elpatronen för att panntempen skulle orka till >50. Är kompressorn slut? Har för mig att jag läst att avfrostning aldrig i princip ska ske med 310/410, stämmer det? Vad kan hända om det sker ofta? Har vi smuts i kanalerna eller varför avfrostning?
Nibe 310, 410, 600 och 640P fungerar så att om avluften har varit 0 °C under en period av 2tim så kör den en avfrostning. Sant är att effektiviteten ökar med högre luftflöde.
Det är nog inget fel på din 410p. Effekten räcker inte till för mig heller, elpatronen måste få tillåtelse att gå in vid behov för att hålla uppe panntempen. Men man kan ju som jag tidigare skrivit begränsa elpatrondriften så gott det går. Jag har precis samma problem med täta avfrostningar. För att kompensera kör jag LLVP och/eller eldar för att få upp förångningstemperaturen. Men när det är tillräckligt varmt inne och fortfarande minusgrader på förångningstemperaturen är det nog bara att öka fläkthastigheten för att få ut mer värme till FLVP:n. Förångningstempen ligger alltid någon eller några grader lägre än avluftstempen. Så kolla förångningstemperaturen för det är den som ej ska vara på minusgrader för att slippa avfrostningar. Är också inne på öka fläkthastigheten. Nu kör jag på reducerad ventilation (A-läge) som jag har kopplat så fläktarna går strax under normal hastighet (B-läge).
Problemet med avfrostningar är inte avfrosningen utan att pumpen står still.
Rätt säker på att kompressorn gick medan avfrostningen skedde.
Då är det ingen avfrostning.Enda sättet den kan avfrosta på är att stoppa kompressor och låta rumsluften tina förångaren mha fläkten.