0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om Man skaffar sig ett skapligt batteripack som man kan ladda med 16 Amp säkring mellan kl. 2400-0500. vad krävs då? Batteripacken skall vara lite större än? Batteripacken skall inte vara snålt uträknad, för att minimera "laddcykler". Ödrift. Vad säger ni? Förstår att allt hänger på energibehovet.
BlysyraDenna batteriteknik är också mogen. Dess livslängdvarierar stort beroende på applikation, urladdningshastighet och antalet urladdningscykler.Blysyrabatterier används mycket utbrett tillsammans med småskalig förnybar energiproduktion.Under 1995–2009 installerades till exempel 50 000sol-batterisystem för hemmet i Marocko, och Bangladesh har 3,5 miljoner hem sol-batterisystem.Det största problemet för många blysyrabatterier äratt de fortfarande har ett lågt urladdningsdjup (mindre än 20 procent), lågt antal livscykler (mindre än500) och kort livslängd (3–4 år).Energidensiteten är cirka 50 Wh/kg vilket generelltär lägre än för Litium-jonbatterier. Nya versioner avblysyrabatterier har dock visat på betydligt bättreegenskaper som 2800 cykler, 50 procent urladdningsdjup och en livslängd på 17 år.
Förvånande med tanke på att det ju är ganska enkel matematik.Man kan välja att räkna ut det på olika sätt.1. Multiplicera antalet timmar med antalet faser gånger spänningen fas till nolla gånger fas-strömmen.2. För trefas: Multiplicera antalet timmar med roten ur 3 gånger spänningen fas till fas gånger fas-strömmen.För laddning 23:00 till 05:00 fås alltså: Räknat för tre separata faser med 16A och 230V: 6*3*230*16 = 66,2 kWh.Alternativt 16A tre-fas 400V: 6*1,732*400*16 = 66,5 kWh.Spänningen i verkligheten varierar en del, så 230V respektive 400V är bara för exemplet.230V fas-spänning ger inte exakt 400V fas till fas, därav skillnaden på energimängden i de två exemplen.Laddningen och urladdningen har inte 100% verkningsgrad.Man får nog räkna med 5-10% förlust vid laddning respektive urladdning. Batteriet skulle alltså behöva kunna lagra någonstans mellan 61 och 64 kWh och någonstant mellan 54 och 60 kWh skulle vara möjligt att plocka ut igen. För att inte döda batteriet och för att kunna ladda med full effekt hela tiden, så skulle batteriet sedan behöva ligga mellan kanske 20 och 80% laddningsgrad, vilket innebär att batteriets kapacitet skulle behöva uppgå till minst 110 kWh och för att medge åldrig med tappad kapacitet över tid gärna ännu större.Edit:Ni får själva räkna om för klockan 00:00-05:00 om ni vill. Jag läste i farten 24:00-05:00 som 23:00-05:00.
Skulle tro att det är årtiondets största bluff...Vi i villa och andra tidningar där det konstant står att man ska spara pengar och investera i en kamin, är rena lurendrejeriet..En stor Täljstenskamin kostar som en bergvärmepump och sen ska man köpa snordyr ved för att värma upp kaminen.. Direktverkande elelement är rena lottovinsten jämfört med att elda med ved..Jag tror att vi gärna vill ha elden som värmekälla och om det har med våra gener att göra vet jag inte.. Nu finns det säkert någon som köper veden svart och eventuellt har egen skog och bor på landet där veden skulle kunna vara lönsam, men jag är ändå tveksam att ens dom kan nå lönsamhet av vedeldning..
Vidhåller du denne åsikt?
I Örebro stjäls det ved.Grannen förlorade 20 m3 förra veckan.......ingen såg när tjuvarna kom på natten....
När jag skrev det där så syftade jag på dom tidigare 10 åren och sen har det varit ytterligare 10år, inte att förglömma, MEN...Med dom vedpriser vi har idag så tjänar man storkovan på att sälja veden och köpa el för pengarna och värma upp huset med en värmepump.Ett enkelt räkneexempel.Idag kostar varje pelletssäck 100kr med ett energiinnehåll på 80kWh, om pannan eller spiskassetten har en verkningsgrad på ca 80% kostar varje kWh 1,6kr. Tittar man på databladet för Nibe 1145 så ligger scop på 4.8, det gör att jag först värmer huset billigare med pellets då elpriset är över 7,7kr/kWh. För augusti betalade vi 1,19 kr/kWh, september kan jag inte se ännu.En braskamin är dock en rätt bra backup ifall det händer något och för myseldning, vi eldade 3ggr under hela förra vintersäsongen.Bonusdottern har en vedpanna som dom inte använder och kommer kasta ut den, trots att 2 grannar bort finns en vedförsäljare, hade dom haft egen skog kanske dom skulle eldat, men nu gör deras bergvärmepump alldeles för billig värme.Har man egen skog och redan en vedpanna så skulle jag också elda med ved då och då, iallafall när det var kallare än -10, men det är nog mest för att jag är en sån dålig vedförsäljare.
Här i finland är pellets slut…
En granne köpte just 4 pall för 20 papp.
Jag har aldrig förstått att folk hugger ved i skogen och krånglar med att sälja den och sedan köper ström för pengarna.Kryper elpriset upp mot 20-30 spänn per kWh i vinter så lär det vara många som drömmer om vedpanna