0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
45 liter svett?
Lite lättare att få närmare rätt värde om man vet diam.
Nu har jag bara skummat igenom tråden lite snabbt men jag som kör virkesbil till mätstationer och ser vad ex en fullt lastat bil med ren björk ger i kbm till ägaren från ett skogsbolag och sen jämnför med ett likadant lass som säljs av en bonde till en privat person som betalar med svarta pengar så skulle jag tippa på att cirka 95% av alla dessa "fuleldare" betalar cirka för 45-50% luft på ett lass Bönder säljer björk på ett lass, får på cirka 15kbm om man "bonn-mäter" lasset. (bxhxl)"Kunden" betalar cirka 250kr/kbm, 250x15=3750SEK, JAG bedömmer att cirka 45% på det lasset är luft och då blir det plötsligt dyr luft som annars är gratis för oss, 3750x0,45=1687,5kr för luft Och nu talar vi om virke som är i 3-meters längder...Här är en bild på ett lass med ren björk.Jag vet ung (kan ta reda på exakt) hur många kbm det är i fastprocent på lasset.Virket är cirka 4,30cm långt skulle jag tro, lastat på bankarna som är 230cm breda och 280cm höga på bilen och 228cm breda och 300cm höga på släpet.Hur många kbm är det i fastvolym tror ni? (riktigt mätt av en virkesmätare=rätt betalt fär x-antal kbm)
Hur lastar du ? huller om buller
Mycket möjligt... men då blir det till att låna pengar. Det är jag inte så nyfiken på. Däremot är nog isolering en bit upp på dagordningen just nu...