0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
En G2:a har optimum och styr således på 8 gr delta över vp på varma sidan.Justering av hastighet går men är lite mer komplicerat. Du får gå in i Optimum-menyn och reglera konstantflöde tills du hittar rätt.Troligtvis ligger problematiken utanför vp
Det finns pengar att spara på att få värmesystemet att fungerar bättre. Finns det termostater på radiatorerna som inte är helt öppna så öppna dem helt. Om ev. radiatortermostater redan är helt öppna verkar det som det är för dålig cirkulation på radiatorvattnet. Läs av temperaturerna på in- och utgående värmebärare. Differensen när pumpen går bör vara 5-10 grader. Öka hastigheten på cirkulationspumpen om skillnaden är större än 10 grader. När det är rätt temperaturdifferens över pumpen, kontrollera att det är en märkbar temperaturskillnad mellan in- och utgående rör till de små radiatorerna. Skillnaden bör ligga över 5 grader. Stryp flödet till radiatorerna om skillnaden är mindre. Jag skulle vilja rekommendera inköp av en IR-termometer och att du ägnar lite tid åt att trimma in radiatorerna till rätt flöde. Det lönar sig. Har man väl gjort det tjänar man pengar på det under pumpens livslängd.
Ja, det handlar om i vilket ögonblick man läser av.Däremot kan jag tycka, att framledningen ligger 8 grader över börvärdet med ett integralvärde på -62, kan vara lite märkligt. Om den är fabriksinställd så starta kompressorn vid -60 och har ett par minuter på sig att komma igång ordentligt. Ändå är det så stor skillnad redan... Det tyder på dålig cirkulation. Håll lite koll på integral värdet. Kolla alla temperaturer i historiken när vp stoppat. (Tryck höger på resp. temp och du får upp en graf med de senaste 100 mätpunkterna)
Hej! Misstänker att du kör på standard värden kurva 40 och integral -60.Om din framledning ligger på ÄR värdet 43grader och börvärdet ligger på 35grader så ligger du 8grader över börvärdet på framledningen så på 1 min(-60) så kommer den räkna ner 8 steg/minut ner till 0 och då har du antagligen lite för många starter så prova ställ kurvan på 38 och se om du kommer märka någon skillnad på inomhustempen.Annars tycker jag du ska avvakta med dina radiatorer och se när det blir kallare.
Har sänkt kurvan till 39, då jag tyckte det blev lite för varmt med den på 40.Integral har jag inte rört, så den ligger nog på -60 om det är standard.En annan fråga, nu när det är runt 4-5 grader varmt ute så tycker jag att det är lite för kallt här inne. Är det Kurvan som ska ändras lite vid +5 då eller? Exempelvis ändra från 0 grader vid +5 till 1 eller 2 grader vid +5?Vid 0 grader så ändrade installatören det till +2, och när det är runt nollan ute så tycker jag det är lagom varmt inne.
Bor också i ett 40-tals hus med grova rör och stora raddar, jag hade också samma dilemma som du.Efter installtionen Feb-12 hade jag väldigt varmt, det visade sig kurvan var högt ställd.In för denna uppvärmningssäsong har jag gjort ytterligare justeringar med kurva ställd på 29c och intergralen på -190 och införskaffat en innegivare med faktor 4, jag var lite fundersam kring integralen.Nu är jag inte alls orolig, för nu har jag mellan 10-12 starter/dygn och framledning på 40-43c detta vid utetemp på -20c (Pajala),:dt:ligger stabilt på 8c.Tempen inomhus ligger runt 21.5c(innegivare).Hoppas att du kan ha någon hjälp av mina inställingar!