0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Smurfen; När det väl varit strömlöst ett tag så blir det det största problemet. Själv skulle jag gärna köpa en ångmaskin om jag kunde hitta något riktigt billigt bara för att det vore ett kul hobbymek. Finns tom nytillverkade: http://www.breding.nu/Aangmaskin.html Tillverkningen nu övertagen av http://www.vmt.nu/homepage.aspx Dock långt ifrån Julapriser. 32k för en 5 hästars. Om överdrifterna i övrigt i tråden; Hur klarade sig människor för drygt 70 år sedan innan el blev vanligt i hemmen tror ni? De agerade inte som preppers på TV med massiva vapenlager. Att det bara tagit sjuttio år för oss att gå från hushåll som klarar sig utan el till fullständigt elberoende är precis varför jag tycker fler borde titta på vad som händer om det skulle hända. För det gör det, människor dör mellan varven pga elavbrott, även om det inte är ofta. Man dör inte så ofta heller, bara en gång.
Angående sårbehandling (förstahjälpen) så har jag några flaskor av 96%, hemma i husvagnen (uppställd) osv. Fyf--n va bra det läker oavsett om man bränt arslet mot bastukamin eller skärskada!
Tyke; Jag tycker inte 70 år är länge alls, människan har funnits i hundratusen år. Utan el. Och visst har det hänt mer under de sista hundra åren än någonsin tidigare, men det bryr sig vare sig väder, jorden eller solen om som jag ser det. Och just det med hur vi i väst ofta är helt handfallna idag när elen försvinner borde väl då vara en uppmaning till alla att iaf ta reda på lite hur man ska göra eller bete sig? Huruvida folk börjar skjuta ihjäl varandra pga matbrist tar liksom inte bort behovet av att tänka efter lite? Smurfen; Då måste du ha mycket bensin hemma? En normal frisk människa överlever i ett par månader utan mat. Jag tror inte distribution och pumpar vid mackarna kommer att var vid liv så värst länge utan el?
Hej JEB .Tanken eller baktanken med att jag starta tråden var nog att väcka en tanke eller två. Gällande hur sårbara vi egentligen är i dagens samhälle. Hoppas tråden har haft någon funktion ? Om inte annat fått någon att reflektera över sitt eget leverne.Apropå hur mycket information som går förlorat över generationerna behöver jag inte gå längre än till mina barn. Likväl som jag står mig slätt mot deras kunnande inom tex datorer.70 år använde jag bara för att du använt den tidsrymden. Jag kunde lika gärna använt tidsrymden 30 år eller 200 år etc. Nu sitter vi här i nutid å slözappar mellan bonde söker fru till doobidoo osv...Samtidigt som många av oss är inne i konsumtionsbubblan, jakten på både yttre som inre framgång. Övervikten tränas bort på gym. Vikten av att ha ett hem som är Top of the line. Massor med krav som låser in oss i ett ständigt snurrande ekorrhjul. Svårt att kliva av när det snurrar så fort...Skulle nu hjulet nu stanna pga yttre omständigheter vad det nu månne vara tex ett långvarigt elavbrott mitt i smällkalla vintern i låt oss säga en månad.Så tror jag att det skulle bli väldigt stora prövningar för de flesta. Samhället har på inga vägar någon möjlighet att hjälpa alla. Tycker mig skönja hur fasaden rämnar redan nu.....med neddragningar/åtstramningar inom skola äldrevården osv...Tyke