0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Inget personligt mot dig Joka. Men var går gränsen? Är det ok att sno tex detta elverk ifrån den närmsta grannen som ni brukar umgås med på somrarna. Eller skulle det kännas bättre om det vore en familj som du aldrig träffat, 2 km bort som vart av med sitt elverk ? I båda fallen så finns det barn med i bilden i samma ålder som dina egna .Det som skiljer oss ifrån djuren är väl bl.a. vi kan känna empati å förstå verkningarna av vårat handlande. Men precis som du skriver så är man nog om det verkligen krisar sig, sig själv närmast å den närmaste gruppen.Tyke
Jag vet inte var den gränsen skulle gå Jag tror den är tunn i ett riktigt krisläge...Jag tror det är svårt att sätta sig in i hur man skulle betè sig i ett kris läge och jag hoppas att jag och min familj aldrig ska behöva uppleva det...Men har man just barn som fryser och svälter så tror jag att man blir rubbad och handlar i ett "nödvärn" som kan va egoistiskt...Själva stölden skulle vara fel men till en god sak, man vet det men överlevnadsinstinkten säger tvärt emot Om du hade varit utan mat tillräckligt länge så blir du knäpp, så knäpp att du skulle kunna äta upp din kompis och hans barn bara för att själv överleva...Är som sagt inte lätt att sätta sig in i den typ av situation men jag tror inte världen skulle bli så sympatisk om det blir riktig kris...
HejDet vore nåt att ha . Var förbi hovleverantören igår ( jula) såg att dom hade ett visningsex Av deras dieseldrivna elverk nedsatt med en tusing. Men ingen aning om det är någon kvalitet i en sådan.Hade man haft en liten större traktor så skulle man ju kunna investera i generator som kopplas på kraftuttaget. Plus en farmartank oxå....Tror helt klart att ni som bor ute på landet lättare skulle klara av scenarier där det krisar sig på ett eller annat sätt.Tyke
kvaliten är väl inte lysande direkt, kan man skruva så går det väl an, men ibland händer lite mer oförutsedda saker som att motorblocket sprängs i bitar, efter 50 timmars drift, har ett sånt elverk också och efter en del jusertingar och förbättringar så fungerar det bra och startar lätt i kyla trots avsaknad av elstart, men det för ett fruktansvärt oväsen då det går med 3000rpm, och något som är mycket viktigt med kina-elverken är att byta olja efter första varmkörningen, och göra rent oljesilen, den invändiga rengöringen verkar brista nåt kopiöst på fabriken. sen ska man aldrig starta dom på fullgas, några har ett tomgångsläge men vissa saknar det, då får man modifiera gasreglaget och slipa upp en extra "klack" så man får ett tomgångsläge att starta i, så motorn värms upp på låga varv innan man ger järnet!
Farsan köpte ett dieselelverk billigt till stugan, där de inte har fast el.När vi började kolla i serviceboken skulle det bytas olja var 50:e timme, och kolv var 200:e timme.De körde elverket ca 25 timmar/vecka, så det borde ha bytts kolv var åttonde vecka...Tror iofs att det gick fortfarande när de sålde stugan efter något år, men vet inte hur mycket han körde det, har för mig att det var rätt tungstartat också.
Ja har då varken elverk eller gevär så jag vet i katten hur jag ska klara mig Sparka och klösa kanske
Hmmm apropå kinamaskiner/diesel. Har en markvibbra kinamaskin diesel som verkligen inte vill starta . Har faktiskt skött servicen på den fast jag är en slarver . Har ännu inte råkat ut för sprucket motorblock. Däremot har några bultar gått tvärs av till motorn. Reglaget för fram å back pajat...Tycker det har blivit sämre komp när jag försöker dra igång den. Har antagligen något att göra med de brustna bultarna.....Vad är det man säger. Kinesiskt stål biter .Ännu en dyrköpt erfarenhet.Tyke