0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu var inte frågan direkt ställd till dig Oskar P, utan mer generellt. Du har ju dessutom eldningsmöjlighet vilket man byggt bort i många hus idag. Många här inne har ju tänkt mer än folk i allmänhet tack vare teknikintresse.Men jag tycker ändå trådens fråga är en av de viktigare som ställts här på forumet. Elberoendet ökar och samtidigt verkar fler och fler ha tillägnat sig tanken att elnätet bara måste fungera. Och att när det väl gått åt pipan så ska man bunkra. Problemet är att i det läget kommer alla att bunkra. Tar vi bränsle så blir första frågan; Hur mycket pumpas upp vid mackarna utan el och hur mycket distribueras ut till dem utan el?Tar vi stormar så har vi det återkommande, historiskt sett, och extremerna lär väl snarare öka än minska. Det tog väl en dryg månad innan alla flesta hade el efter Gudrun? En kallfront med iskyla eller snö efter hade förmodligen orsakat betydligt fler dödsfall än stormen. Den kom i Januari så det är inte alls otänkbart. Eller två oväder efter varandra, stormarna 1969 t ex, som kom ganska tätt efter varandra. Tar vi dessutom med det Tyke nämner i första inlägget med tömda vattenmagasin och kärnkraftverk som brakar ihop så får vi ganska snabbt ett riktigt dystert scenario. Men inte alls otänkbart.
Jag borde klara mig en par månader en vinter men sedan är det slut på allt?- 20 kbm ved till vedpannan- 600 liter olja till elverket/oljebrännare- 3 st 11 kg flytgas- elverk 500W 2 st, 2kW elverk 1 st, 10kW diesel-elverk 1 stGas-spis saknas, på köplista bara jag hittar en ut-rangerad husvagn billigtJag är delägare i ett vattenverk och har i ett års tid sökt lösningar hur reservkraft skall göras till en pumpstation för att säkerställa vatten (som lagen kräver) till alla delägare i en situation när det allmänna elnätet är ur spel-> en mycket dyr sak när allt är klart!Och på samma gång är det ju förbjudet att uppbevara motorbränslen på/ i närheten av ett vattentag Och en sak som är säker den dag vi sitter utan el igen:- Ingen säljer mat i större butiker, de "kan" ju inte sälja för bokföringen stämmer inte efteråt + de "får" inte med hänvisning till skattelagstiftningen...Kvittokravet?- Banker samt bankomater stängda-> inga kontanter- Småbutiker allt vad de kan kontant så länge de har något att sälja- Bensinstationer stängs automatiskt, helt beronde på el samt kvittokravet?- Den stora stormen senaste vinter visade att all trådlös telefontrafik avstannade efter 12 timmar, fasta telefon-nätet tystnade efter två dygn. Det som var konstigt var att alla hade ADSL-nätet i skick hela veckan?? Samma telefoncentraler förmedlar?(På torsdagen var det ett stort el-fel/ kabelbrand i ett ställverk i ett större samhälle där vi handlar, företagens datanät i området låg nere efter 1 timme. Allt mörkt inkl.telefoner. Och jag vet att de har reservkraft i den telefoncentral som berördes av elavbrottet så börjar man ju fundera på vad som egentligen kan hända vid ett stort el-bortfall i större samhällen mitt i smällkalla vintern)- Reservkraftverk finns inte att tillgå, alla är i bruk redan Hur man än svänger så har man rumpan bak
skaffade mig ett dieselelverk på 8kVA med 2cyl Lister-petter motor med enormt svänghjul, dom ger en fin sinuskurva och är stabila, så jag klarar mig fint, kan köra hela huset som vanligt, utom flera plattor på spisen samtidigt som VP, men jag har vedspis också. brukar alltid ha mellan 2-400L diesel hemma i lager så även om macken är strömlös så går jag inte under. värre med dricksvattnet då som är kommunalt men där får man hoppas att dom är förberedda.
Så alla ni som tror att ni klarar er måste han en bra älgstudsare och våga sjuta folk i nöd..
Du är ju helknäpp.
Mycket möjligt, men jag tycker du är korkad som behöver frys när det är någonstans mellan -25 till -45 UTE
"Generator-el används då för kyl & frys ifall temperaturen ute inte är tillräckligt låg"Strömavbrott förekommer på sommaren också.
För att hjälpa medmänniskor i nöd är inget alternativ?
Men frågan var om det var mellan -25 till -45 i hela Sverige!!