Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fel på Stiebel Eltron WPL 10 - Varning för oseriösa reparatörer och hjälp!  (läst 282452 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Handläggaren,

Jag har hört detta argument flera gånger och försökt framföra vad andra sakkunniga anser om expertens test.
Jag t.o.m. lämnar namn och nummer till företaget som ansvarar för Stiebel Eltron i Sverige och ber dig/Länsförsäkringar verifiera att testen är mer eller mindre värdelös i syfte att få en status på kompressorn, det ända svar jag får från dig och Länsförsäkringar är att expertens test säger att kompressorn är hel.

Åter igen, testen säger att kompressorn går runt men inte hur den mår! Och precis som dig och chefen är jag lekman och har då ringt och frågat sakkunniga om detta. Det tog nästan ingen tid alls.

Istället chansar du och Länsförsäkringar genom att installera en 9 år gammal kompressor som med stor sannolikhet KAN vara trasig och fortsätter att försätta mig och min familj i en ohållbar situation med kostnader och komfort.

Vad krävs det egentligen för att få dig/Länsförsäkringar att verifiera något? Det verkar som om det experten säger och gör är mer värt än vad er kund tagit reda på!

Hur mycket pengar är Länsförsäkringar beredda att lägga ut på reparationer, advokater etc istället för att hjälpa oss som är guldkunder?
Summan har ju passerat 100.000kr gränsen för länge sen.

Du och Länsförsäkringar ville driva detta som ett pilotärende, jag tycker ni ska fundera på att granska er själva och ställa er frågan om det är på detta sätt ni hjälper era kunder!

Det svar jag fick tidigare från din chef  innehöll så mycket sakfel att jag misstänker att hans beslut är taget på helt fel grunder.
Du kanske borde korrigera honom och berätta att ex. Installator aldrig någonsin har reparerat någon värmepump hos oss, ändå är det så han inleder sitt tidigare svar och räknar upp samma skada som flera skador.

Jag vill påstå att det där lilla samtalet till en eller flera sakkunniga gällande expertens test som tagit några få minuter hade varit väldigt befogat att göra, men envist vägrar du och Länsförsäkringar att verifiera testen med ex. Heatet som är specialister på Stiebel Eltron och kompressorer med R290.

Jag måste åter igen fråga vad som händer om det visar sig att företag 1 hade rätt för över två år sedan och att hela denna cirkus är gjord helt i onödan?
Jag gissar att ni med all säkerhet hittar något nytt sätt att inte hjälpa oss!
Sista raden är skriven i sarkasm, men vi förstår allvarligt inte hur Länsförsäkringar hanterat detta ärende. Inte andra heller och jag vill minnas att antal läsare nu passerat 21000 klick på värmepumpsforum gällande detta ärende och alla är rörande överens om att Länsförsäkringar varit usla mot oss. Du har ju länken och kan själv läsa vad andra anser, säg gärna till om du hittar någon som är positiv till ditt och Länsförsäkringar agerande...!

Mvh
jjonte

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Svar från chefen...


Hej jjonte

Experten har lämnat ett pris på att återställa värmepumpen - där ska allt ingå som är förutsättningen för återställandet. Det som experten vet om ärendet ska tilläggas.

Vad vi vet idag baserat på expertens undersökningar ska kompressorn fungera. Skulle den, på din fråga, vara sönder så görs åldersavdrag på ny kompressor. Avdrag görs efter 2 friår med 10%/år från det datum den installerades tills skadan anmäls (2012).

Vi har ingen dold agenda utan givit dig denna information sedan det stod klart att tidigare reparatör vägrat reklamation.

Du har fått information om hur försäkringen fungerar, vad vi kan ersätta och det är inte förändrat.

Du har all information från oss för att återställa värmepumpen.

Jag undrar vad du verkligen vill? Du kommer med nya frågor och jag svarar i princip samma varje gång.


Med vänlig hälsning

XXXXX XXXXXX
Gruppchef Byggskador
Länsförsäkringar Älvsborg
Skadeavdelningen

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag fattar inte chefens sista svar, om den gamla kompressorn är trasig kommer jag att få ett åldersavdrag när de byter ut till en ny.

Jag har ju redan en ny kompressor som inte fungerar då kylkillen missade att byta pressostater vid konverteringen.

Det är ju LF som beslutat att den nya kompressorn inte ska sitta kvar för att de stärker dem i stämningen mot företag 1 och kylkillen, därav ska en 9 år gammal kompressor tillbaka igen.
Det beslutet är taget med stöd av experten, att det är den bästa lösningen.

Är det någon som förstår vad han menar?

Han skriver dessutom att jag kommer med nya frågor och han svarar i princip samma sak varje gång, kan det vara för att han inte förstår frågorna?? Ni ser mina frågor i ovan mailkonversation.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Tycker det är dax att dra ur pluggen och sätta punkt för hela historien.
Anmäl till KO och kolla vilka andra lagliga vägar du kan gå.
Det är LF som du bör anmäla, det är de som drar ut på tiden, tid som du får betala dyrt för.
Det här är helt i monty pyton stil, att påstå att du är ansvarig fast du inte får välja reperatör är absurt.
Detta är helt i enlighet med min tidigare uppfattning om LF.
Mina föräldrar har LF och varje gång de fått krockskador så blir de runtskickade till en massa grottverkstäder med dåligt utförda reperationer som följd.
Det står alla fritt att välja, men om någon väljer LF efter den här tråden så får man skylla sig själv den dagen man behöver utnyttja deras försäkringar.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det som skrämmer mig är att de verkligen tycker att de hjälper mig!

Jag vet inte vems verklighetsuppfattning som är mest skev?

Jag är det de kallar "Guldkund" och har allt, både bank och försäkringar hos LF, jag har dessutom mitt företag hos LF. Dock har de bevisat med sitt agerande att jag inte passar dem som kund, jag har lite andra krav än vad de kan leva upp till.

Idag har ytterligare ett kylföretag bekräftat att handläggaren tillsammans med Länsförsäkringar gärna komplicerar ärenden så att deras kunder blir lidande.

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu kommer min svar till chefen, jag är riktigt arg nu och behöver skriva av mig!

Hej jjonte

Vår expert har lämnat ett pris på att återställa värmepumpen - där ska allt ingå som är förutsättningen för återställandet. Det som experten vet om ärendet ska tilläggas.

Jag upplyste Länsförsäkringar redan 2012 att mjukstartsrelät som Företag 1 klippte bort ej är ersatt med ett nytt. Jag har även berättat det för er expert men det står inte med i offerten.
Experten och Handläggaren får själva svara på varför Experten inte hade med den i offerten. Jag tror att det helt enkelt är en mänsklig miss. Men av ditt svar tolkar jag det som om Experten hade fått stå för den kostnaden själv om han av misstag missat det i offerten.


Vad vi vet idag baserat på Expertens undersökningar ska kompressorn fungera. Skulle den, på din fråga, vara sönder så görs åldersavdrag på ny kompressor. Avdrag görs efter 2 friår med 10%/år från det datum den installerades tills skadan anmäls (2012).
Det undersökningen visar enligt flera sakkunniga är att kompressorn går runt, inte hur den mår med hög temp och belastning.
Enligt testprotokollet är testen utförd med R407 på en kompressorn avsedd för R290. Enligt sakkunniga bör testen göras med det köldmedium som kompressorn är framtagen för, dvs. R290.
Dock förstår jag inte vad du menar, jag har ju redan en ny kompressor, ska den användas eller kommer Länsförsäkringar att betala för ytterligare en ny utan att den vi har används?
Vem äger den nya kompressorn? Du har ju sagt att Länsförsäkringar äger den gamla men jag gissar att Länsförsäkringar kan styra ägarfrågan lite som det passar er, typ försäkringsvilkor etc.



Vi har ingen dold agenda utan givit dig denna information sedan det stod klart att tidigare reparatör vägrat reklamation.
Reparatören har till viss del vägrat göra annat än det som Handläggaren/Länsförsäkringar muntligen beställt om det inte sker mot mer betalning.
Den frågan måste Handläggaren och Kylkillen reda ut själva, det är inget jag varken kan ta ansvar för eller har mandat att göra när det är en försäkringsskada.
Även om försäkringsvilkoren säger att jag utan inblandning gjort beställningen måste jag be Handläggaren och Kylkillen reda ut vad jag ovetandes har beställt.


Du har fått information om hur försäkringen fungerar, vad vi kan ersätta och det är inte förändrat.
Det har delvis skett under resans gång och inget vi blivit informerade om från början. Dock har vi inledningsvis blivit lovade att få ersättning för alla extra kostnader.
Jag har mail med frågor som jag skickat till Handläggaren och som jag fortfarande inte fått svar på, bl.a. frågor om elkostnaden.


Du har all information från oss för att återställa värmepumpen.
Svar nej, det var därför jag bl.a. frågade om återställning av Expertens demontering och mjukstartsrelät som inte fanns med i offerten. Det ser du själv saknas i offerten, därav en befogad fråga.

Jag undrar vad du verkligen vill? Du kommer med nya frågor och jag svarar i princip samma varje gång.
Jag vill ha en seriös och långsiktig lösning, ingen lösning som gynnar Länsförsäkringar i en stämning mot hantverkarna som jag blivit informerad om. Er Expert har uttryckligen sagt att värmepumpen är egentligen inget att hålla på med och han ville sälja en ny anläggning för 100.000kr till mig. Kylfirma 4 har sagt samma sak och lämnat en offert på ny anläggning. Kylfirma 5 sa också att det antagligen skulle bli billigare att ersätta med en helt ny anläggning. Kylfirma 6 sa samma sak, anläggningen är inget att hålla på med av kostnadsskäl. Arctic har också frågat varför Länsförsäkringar inte redan bytt ut anläggningen, Arctic står ju för största kostnaden. Läs gärna värmepumpsforum vad läsarna och experterna anser där. Alla är av samma åsikt och nu vill Länsförsäkringar installera en nio (9) år gammal kompressorn som statusen på är kraftigt ifrågasatt.
Kan du förstå att jag och alla andra undrar vad Länsförsäkringar håller på med! Har du så svårt att förstå vad jag vill efter alla mina mail? Jag vill ha en hållbar lösning som reparatörerna själva tror på istället för att försöka sälja en ny anläggning till oss. Vad ska vi med försäkringar till om vi ändå inte får hjälp? Kom inte med påståenden om att ni sagt okej till reparation tidigare. I november 2013 skrev Handläggaren att värmepumpen ska undersökas av Experten, därefter skulle Experten skicka kostnadsförslag och det gjorde han 23 januari 2014 till Handläggaren och värmepumpen med samma fel gick sönder februari 2012. Det som hänt efter Expertens offert/faktura/kostnadsförslag är att jag ifrågasatt Länsförsäkringars beslut om att sätta tillbaka en nio (9) gammal kompressorn som kan vara trasig med ett känt ventilfel.
 



Jag tycker uppriktigt riktigt synd om Experten om det visar sig att kompressorn är trasig med samma fel som Företag 1 hittade för två år sedan.
Det finns anledning att tro att Länsförsäkringar kommer att hänvisa till Expertens tidigare test.

Är kompressorn hel kommer ni att stämma Företag 1 och/eller Kylkillen.


Snart vet vi vem som hade rätt, den 9 år gamla kompressorn är snart tillbaka igen som Länsförsäkringar bestämt.
Kompressorn ser ut som jag minns när jag lämnade den hos Experten, dock är den full med hundhår och jag har ingen hund. Jag har dokumenterat med foto på hundhåren som finns på kompressorn.


Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej
Jag undrar vilket "kontor" hos LF som hanterar ditt ärende ?
Jag tror jag skall skriva till dem och säga att de för alltid stryks från listan på tänkbara försäkringsgivare om de inte tar sig samman och löser problemen.
Det är väl så att Lf och de andra bolagen ser som sin främsta uppgift att slippa göra utbetalningar. Det verkar dock som om JJonte råkat ut för sällsynt kortsynta Pettimeter-Nissar. De totala kostnaderna var väl från början nästan en struntsumma för att fixa till det hela. Nu har struntsumman antagligen växt till hundratusentals kronor om man räknar in allt.
Till pengarna kommer också all spilld tid. Man blir så trött och besviken.
Men .... Vi får trots allt elände hoppas på att en positiv lösning för Jjonte snart skymtar runt hörnet.
Vi önskar ett gott veckoslut med två Flaggdagar och Valborg och det hela.
Vi håller fortsatt tummarna.
SW
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / år.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vår vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19357
  • Karma +15/-15
Skicka en länk till den här tråden till samtliga melj addresser du hittar som har med LF att göra men du blir nog inte populär. Hade tidigare bilförsäkring hos LF och hade en skada och fick ersättning utan problem men det var kanske bara tur.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag förstår inte hur vi och LF kan ligga så ifrån varandra gällande en hållbar lösning!

Ska man som kund acceptera att få den sämsta lösningen?

Har vi för stora krav?

Jag tycker chefen haft en arrogant ton och uttalat underförståda hot bara för att försöka tvinga mig att acceptera deras lösning. "150-200.000kr är småpengar för oss, du får ingen annan lösning än din 9 år gamla kompressor". Take it or live it....

Är det någon som tycker att LF gör rätt och att vi får acceptera att få vår gamla kompressor tillbaka och stå för alla kostnader själva bara för att LF gjort en muntlig beställning där vi inte kan stämma kylkillen som LF vill?

Jag vet att LF läser denna tråd, speciellt handläggaren som gömmer sig bakom LF stora fasad, jag tror era kommentarer påverkar mer än vad ni kanske tror, ju fler kommentarer och desto större denna tråd så växer trycket mot LF!

När det gäller prestige från försäkringsbolag fungerar bara kollektivt hjälp!

Tack ni som kommenterar, det hjälper mer än ni kanske förstår!  tummenupp







Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
För er som jobbar med värmepumpar, när jag ringt runt och pratat med kylföretag har jag förstått att handläggaren och LF är riktigt jobbiga mot visa företag bara för att handläggaren och LF av någon anledning inte gillar dem, är det fler som råkat ut för det?

Jag blev ex. varnad av LF experten för ett företag som lämnat en offert till mig och som jag skickade till handläggaren på LF. Den offerten har inte jag visat för experten utan det måste handläggaren gjort.

Experten driver ett kylföretag som LF anlitar.


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Går vpn nu?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Svar nej, den går inte än. Dock är arbetet med att installera den 9 år gamla kompressorn påbörjad, blir klart i början på nästa vecka.
Då får vi svar på om den fungerar eller ej.

LF är ju som sagt 100% säkra på att den gamla kompressorn är okej eftersom expertens test säger det. Jag vågar knappt tänka på vilka anklagelser LF kommer att komma med om den är trasig...!!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
För er som jobbar med värmepumpar, när jag ringt runt och pratat med kylföretag har jag förstått att handläggaren och LF är riktigt jobbiga mot visa företag bara för att handläggaren och LF av någon anledning inte gillar dem, är det fler som råkat ut för det?

Jag blev ex. varnad av LF experten för ett företag som lämnat en offert till mig och som jag skickade till handläggaren på LF. Den offerten har inte jag visat för experten utan det måste handläggaren gjort.

Experten driver ett kylföretag som LF anlitar.
Det är nog väldigt lokalt vilka försäkringsbolag som är bra att ha att göra med.
Här i Mälardalen måste jag säga att LF är de bästa enligt min erfarenhet och sedan faller det fritt med IF och Folksam i botten.
Sättet ditt fall är handlaggt på är helt otroligt  :o  målet måste ju vara att göra kunden så skadefri som möjligt och det har de ju misslyckats med kapitalt
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Ja funkar den inte nu så är det förstås hundens fel! Hur kan LF stämma den? ::)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Man vill ju tro att en försäkring ska hjälpa en!

I detta fallet blev kostnaden ca 13.500kr för LF när de ansåg sig ha lagt ut stora belopp på kylkillen som inte gjorde sitt jobb enligt LF. Resten av summan stod Arctic för via den 10-åriga trygghetsgarantin.

Efter två år när summan lätt passerat 100.000kr för LF och 50.000kr i extra elkostnader för oss fungerar fortfarande inte värmepumpen och det har varit viktigare att stämma ett företag som från början kanske gjorde rätt när de dömde ut kompressorn.
24 januari 2014 blev det klart att LF skulle reparera värmepumpen genom att montera tillbaka den gamla kompressorn. Alltså tog det två innan LF sa okej till en reparation, dock en dålig sådan med en kompressor som kanske är trasig.

Jag skickade ett mail till handläggaren på LF november 2012 och påtalade att situationen med våra höga elräkningar är ohållbar med frågan hur LF ansåg att skadan skulle minimeras till ansvarsfrågan var utredd och klar. Jag har fortfarande inte fått svar på det mailet.

I vårt fall har inte fokus från LF legat på att hjälpa oss i första hand, det viktigaste var att stämma företag 1 som dömde ut kompressorn. Nu efter två år kanske det visar sig att företag 1 hade rätt gällande kompressorn.

"Chefen" påstår att de försökt hjälpa oss, jag är av en helt annan uppfattning!

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!