Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fel på Stiebel Eltron WPL 10 - Varning för oseriösa reparatörer och hjälp!  (läst 282453 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
« Senast ändrad: 05 oktober 2013, 16:00:39 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här kommer lite uppdateringar. Detta brev skickades till IF och Kylföretaget.


Det uppdrag kylföretaget erhöll var att reparera jjontes värmepump. Vid kontakten med handläggaren på Länsförsäkringar trodde denne att kompressorn var trasig och behövde bytas men uppdraget till kylföretaget var dock att undersöka vari felet låg och reparera detta. Kylföretaget fick också en uttrycklig uppmaning om att bolaget skulle informera Länsförsäkringar eller jjonte om det var något annat fel på anläggningen som skulle göra reparationen dyrare än beräknat. Länsförsäkringar har på intet sätt uppmanat kylföretaget att konvertera anläggningen. Detta är något som försäkringsbolaget inte har någon teknisk kunskap om, utan har överlåtit till reparatören att avgöra.

Uppdraget kylföretaget fick var således att först felsöka anläggningen. Det har man inte gjort, utan tydligen har man istället utgått från den felrapport som företaget 1 tidigare upprättat. Det var fel att förlita sig på denna rapport. Kylföretaget har inte erhållit den rapporten varken från jjonte eller från Länsförsäkringar, utan de har uppenbarligen fått denna direkt från företag 1 som man samarbetar med.

Företag 1 felrapport sade att kompressorn var trasig och därför borde bytas. Länsförsäkringar har i efterhand låtit undersöka kompressorn av ett företag i Borås varvid det konstaterats att kompressorn inte var trasig. Felet har uppenbarligen varit något annat. Kylföretaget borde redan vid sitt första besök ha förstått att systemet läckte då det var helt tomt på gas då han kom dit för att tömma det.


På grund av att kylföretaget försummat att felsöka har man genomfört en onödig reparationsåtgärd och inte åtgärdat vad som faktiskt var fel på anläggningen.

Även om det skulle ha varit så att kompressorn skulle ha behövt bytas så har kylföretaget inte gjort ett fackmässigt arbete. Företaget XXXXXX AB har besiktigat arbetet och konstaterat följande fel.
-   Den nya kompressorn har bara satts fast med en bult av fyra.
-   Isolering hetgasrör är torr och sprucken vilket tyder på höga hetgastemperaturer.
-   Kabelförskruvningar, 3 st ca 14 dim trasiga.
-   Sugledning isolering saknas.
-   Bulb till bytt expansionsventil ej kontaktpasta och ej isolerad.
-   Högtryckspressostat från 25 bar till 18 bar.

I ert brev den 10 september pekar ni på vilken erfarenhet reparatören har av denna typ av arbeten. I själva verket är det så att han aldrig någonsin hade bytt en sådan här kompressor tidigare och att han var mycket osäker på uppgiften. Dessa uppgifter finns dokumenterade genom en inspelning i jjontes fastighet. På jjontes hus finns vid ingången till anläggningen en skylt som upplyser om att övervakning sker genom dels videoinspelning och dels ljudupptagning i huset. Inspelningen har därför inte skett i hemlighet utan varit fullt tillåten.

Inspelningen återger vad reparatören säger vid ett telefonsamtal till företag 1. Då själva telefonsamtalet inte inspelats framgår inte vad den andra personen säger. Av det som reparatören säger framgår emellertid bland annat följande.

-   Kylföretaget har aldrig tidigare konverterat en sådan här kompresor.
-   Kylföretaget är mycket osäker på installationen och försöker få råd.
-   Effekten efter konverteringen är så dålig att kylföretaget inser att kunden inte kommer att bli nöjd.
-   När kunden återkommer med klagomål avser kylföretaget att konvertera tillbaka till propangas.
-   Kylföretaget säger uttryckligen att det inte är bra att göra en sådan här konvertering.

Med hänsyn till vad som ovan anförts vidhåller jjonte att kylföretaget inte utfört ett fackmässigt arbete och orsakat både jjonte och Länsförsäkringar skada. Det finns en överväldigande bevisning för detta i form av vittnesmål från Länsförsäkringar vad uppdraget har varit, intyg från XXXXX i Borås AB om att kompressorn inte alls varit trasig. Utlåtande från XXXXX AB efter besiktning av anläggningen samt en inspelning med kylkillens egna uttalanden om arbetet.

Mot denna bakgrund kommer jjonte inte att acceptera ytterligare dröjsmål. Har kontakt inte tagits med ombudet senast den 11 oktober 2013 för att lösa detta på frivillig väg kommer ansökan om stämning att ges in mot kylföretaget. 


Mvh
XXXXX XXXXXX
En kopia av detta brev har skickats till kylföretaget.

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Detta svar skickade IF till min advokat:

XXXXX,
 
Eftersom det verkar som att större delen, eller alla delar, av er huvudmans krav avser avhjälpande av fel kan ansvarsförsäkringen inte tas i anspråk för kravet. Vi har därför meddelat vår försäkringstagare att If inte kommer att hantera ärendet framöver.
 
Vänliga hälsningar
 
XXXX XXXX XXXXX
Skadejurist LL.M.
Ansvar

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dagen efter som IF svarat skickade kylkillen nedan brev till min advokat:

Jag fick uppmaning att kontakta er ang. kompressorbytet av jjontes värmepump.

Jag blir mycket förvånad över innehållet i brevet ni skickade 4 oktober och det är inte mycket som stämmer.

Handläggaren på Länsförsäkringar beställde kompressorbyte och konvertering. Inget annat.

Anläggningen var inte tom på gas när jag först kom.

Det fanns gas kvar men jag kan omöjligt veta hur mycket gas det fanns, då jag tömde ut återstående gas ur anläggningen.

Angående XXXXX AB bedömning så fanns där inget som tyder på att jag orsakat något läckage på anläggningen vilket var

upprinnelsen till allt detta.

Jag vet dessutom inte vad ni vill med detta brevet då det inte framgår något ersättningsanspråk som jag kan ta ställning till med i brevet.

Hälsningar Kylkillen
« Senast ändrad: 20 oktober 2013, 00:26:21 av jjonte »

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter detta samtalade jag med handläggaren på Länsförsäkringar, han satt just då och läste denna tråd och var på sida 15 om jag minns rätt.

Han frågade omgående om något hänt med värmepumpen, jag blev lite överrumplad av frågan men svarade att inget hänt.

Därefter tyckte han det var dags att jag fick hjälp att reparera värmepumpen, han undrade om jag kunde tänka mig att träffa honom och den inblandade försäkringsjuristen nästa vecka.
Jag svarade självklart ja om det kunde påskynda så att jag fick hjälp att få igång värmesystemet igen, snart är ju vintern här och vi slog ju i taket med över 8000kr i elkostnad för en månad förra vintern.

Han skulle återkomma med besked gällande mötet, dock tolkade jag samtalet som om Länsförsäkringar nu skulle hjälpa mig/oss.

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Detta brev skickade min advokat till juristen på Länsförsäkringar:

Hej XXXX,
 
Jag skriver till dig med anledning av era skadeärenden XXXX-12 och XXXX-12 i ett ärende som jag tagit över från min tidigare kollega XXXXX XXXXXX.
 
Vi har under en tid fört en diskussion med IF, som haft en ansvarsförsäkring för reparatören. Nu har emellertid IF släppt honom och vi måste därför gå vidare med att stämma reparatören. Det har blivit ett långdraget ärende med hittills nedlagda 24 timmar. I ett mail med XXXXX tidigare så ville ni ha information och säga till om ni ansåg att försäkringstagaren skulle söka rättshjälp istället. Vi behöver ha er åsikt om detta.
 
Sedan måste vi också titta på relationen mellan er och försäkringstagaren. Det var nu mycket länge sedan detta hände och den aktuella värmepumpen är ju fortfarande inte i funktion. Detta var ju en skada som skulle gå på försäkringen, men efter att reparationen misslyckades så har Länsförsäkringar enligt försäkringstagaren inte velat bidra till att laga anläggningen, utan sagt att man skall avvakta tills frågan lösts med reparatören.
 
Under tiden så lider försäkringstagaren en kännbar ekonomisk skada varje månad på grund av förhöjda elkostnader och dessutom är det stora komfortproblem i huset då varmvattenkapaciteten är mycket låg. Detta är något som måste åtgärdas snarast.
 
Den kallare säsongen är redan här så försäkringstagarens uppvärmningskostader måste begränsas. Återkom till mig i ovanstående frågor så snart du har möjlighet.
 
 
 
Med vänliga hälsningar
XXXXXX XXXXXXX

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Igår kom detta svar svar från Juristen på Länsförsäkringar, jag blev förvånad när jag läste det. Det var Länsförsäkringar som ville driva det som ett pilotärende från början utan någon kostnad för oss.
Det framgår tydligt att han inte satt sig in i ärendet med de frågor och påståenden som han skriver.

Hej XXXX,
Vi tar en tid senare men först några funderingar till dig på ditt förra mejl.
 
 
1. Att IF släpper reparatören är deras ensak, men jag tror nog inte att deras försäkringsvillkor är så snäva att de inte omfattar vad som inträffat.
IF ger ju ett tämligen svävande avböjande utan att hänvisa till specifikt villkorsstöd för att undanta skadan / skadorna.
 
2. Oj har ni redan lagt ned 24 timmar. Vi skall återkomma med hur vi tänker med era framtida ombudskostnader. Jag får bara en fundering nu varför ni inte åtgärdar värmepumpen på reparatörens bekostnad (det är ju en konsumenttjänst). Kylföretaget / Företag 1 vägrar att rätta sin fel, ni tar någon annan som rättar och sedan kräver kostnader + skadestånd enligt konsumenttjänstlagen. Trots allt har ju den drabbade att begränsa sin skada.   (Ytterst via stämning).
 
3. Vi anser att det som inträffat inte direkt är försäkringsfrågor utan avtalsrättsliga problem utifrån att jjonte anlitat reparatörer ( Kylföretaget och företag 1) som åsamkat honom skada genom att inte utföra en fackmannamässig reparation av värmepumpen. Indirekt har även vi lidit skada genom att betala för en reparation som ursprungligen inte varit till nytta för jjonte. Av den anledningen har även vi anspråk mot reparatören/reparatörerna  och därför har vi i samförstånd med jjonte låtit er driva saken.
    Tyvärr står vi kvar på ”ruta 1 ”.
Jag har ingen större teknisk kunskap (utan hänvisar därför till vår handläggare) men om jag förstår det rätt har reparatören (kylföretaget och / eller företag 1) bytt kompressor som visat sig inte vara på något vis   skadad utan att förvissa sig om grundorsaken till driftstörningar på värmepumpen. Grundorsak torde var läckande köldmedia.
 
 
Hur resonerar du och jjonte överlag i ovanstående funderingar från mig ?
 
Passar på och önskar er samtliga en trevlig helg
 
Med vänlig hälsning

XXXX XXXX
Jurist / Regressansvarig
Länsförsäkringar Älvsborg
Marknadsstöd

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Svar igår från min advokat till juristen på Länsförsäkringar:

1.       Vi har inte sett hur hans försäkring sett ut, men vi torde bara kunna gå mot kylföretaget nu. sedan blir det hans ensak om han kan vända sig till sitt försäkringsbolag för att få ersättning gör det han kommer att bli ersättningsskyldig.

2.       Frågan om varför man inte bara reparerar värmepumpen på reparatörens bekostnad är lite mer komplicerad än så. Detta var ju ett arbete som täcktes av jjontes försäkring hos er. jjonte kontaktade initialt en annan reparatör (företag 1) för att utföra arbetet, men det var ni på länsförsäkringar som inte lät företag 1 utföra reparationen, för att ni tyckte att offertpriset var för högt. Det var sedan handläggaren på Länsförsäkringar som gav jobbet till Kylkillen, inte jjonte. jjonte har sedan kommunicerat med handläggaren på Länsförsäkringar om hur han skall gå tillväga för att få värmepumpen lagad. Han har då bara fått beskedet att man skall avvakta och inte uppmanats att lösa det själv.

3.       Faktiskt är det så att den reparatör som jjonte avsåg att anlita fick han inte ta för Länsförsäkringar. Företag 1 är således inte part i detta nu. Sedan var det Länsförsäkringar som gav kylkillen uppdraget, inte jjonte.
 
Det går inte att undgå att få en känsla här att Länsförsäkringar vill två sina händer här och lägga problemet i knät på jjonte. Vi får reda ut var vi står när vi talas vid.
 
Med vänliga hälsningar
XXXX XXXXXXX

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det vore kul med lite kommentarer från er...

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kylkillen påstår att handläggaren från Länsförsäkringar endast beställt ett kompressorbyte samt konvertering, inget annat.
Därför kan kylkillen enligt honom själv inte stå till svar för andra fel.

Jag har ingen aning om vad handläggaren beställde av kylkillen och tyvärr verkar inte Länsförsäkringar använda skriftliga beställningar, därför står ord mot ord nu.

Men är det som kylkillen påstår har inte en reparation beställts....
« Senast ändrad: 20 oktober 2013, 00:33:29 av jjonte »

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
Trots olustiga vändningar o kast mellan hopp och förtvivlan är du ohälsosamt kall jjonte.  tummenupp Det sista jag nu läste spred ett visst mått av beska i munnen igen dock.  dontknow

Om du kan få skaffa en ny VP nu på egen bekostnad och sedan i efterhand (när alla allt för många turer är klara mellan alla inblandade) kan få ett "bidrag" motsvarande vad lagningen egentligen skulle ha kostat på gamla pumpen så skulle jag ha nappat. Det känns som att den nuvarande pumpen blivit så misshandlad redan att det klokaste är att skaffa nytt enl ovan samt hoppas på reducering av kostnad pga ökade värme/vatten-kostnader pga segt ärende som inte är ditt fel. Sveda och värk pga försämrad/dålig/utebliven komfort. Nu är det ju kanske inte lika enkelt att lösa allt detta som att bli miljonär i det stora landet i väst för att man bränt sig på hett kaffe, men vi kan ju hoppas.  argue (Du kanske kan sälja rättigheterna för din historia till ngt filmbolag (eller Rickard?), kan ju bli en skön film för oss och en fin VP till dig!   *roflmao*  )

Vi är i mitten på oktober, det brinner i knutarna om din ekonomiska skada inte skall bli än större o komforten återigen dålig.  knUp Jag håller tummarna för dig, en fungerande VP och hjälp från alla tänkbara väntade som oväntade håll! Du har utifrån denna tråd gjort dig förtjänt av lite flyt, du har åtminstone gjort vad du kunnat om inte annat!!  huuura

Edit: Glömde nämna att den advokat du fått dig verkar riktigt vettig, saklig och på din "sida" även gentemot ditt försäkringsbolag. Hoppas betalningen kring densamme förblir enl ursprungsplan och att denne blir kvar vid din sida tills allt är ordnat och inga lösa trådar återstår.
« Senast ändrad: 20 oktober 2013, 02:29:07 av Puckonen »
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Jag har läst allt, men kan ha missat något väsentligt.

Du har alltså velat reparera din pump med hjälp av en viss firma, men ditt försäkringsbolag krävde att detta skulle göras av en annan, sedan när reparationen misslyckats vill ingen kännas vid problemet?

Detta skulle med största sannolikhet inte ha drabbat dig om du från början kunnat göra som du själv velat?
Att man skall stå upp mot firman som utfört ett undermåligt jobb är väl en sak, men skall man verkligen behöva stå upp mot sitt försäkringsbolag också, när de enligt mig faktiskt verkar ha en viss avgörande del av ansvaret att det blivit så här. Även om det för dig varit ren otur.

Hoppas det löser sig för dig, och att du får din anläggning åtgärdad på bästa sätt, och att du även får ut vad detta kostat dig extra i form av ökade omkostnader, och faktiskt även någon form av ersättning för all den tid det tagit dig att hävda din rätt. För jag tycker du har just rätt.

Vore jäkligt intressant att lyssna till ljudupptagningen...

Stå på dig tummenupp

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vi håller tummarna.
SW
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / år.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vår vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
"Det fanns gas kvar men jag kan omöjligt veta hur mycket gas det fanns, då jag tömde ut återstående gas ur anläggningen."

Är det inte just därför man använder en våg vid tömningen, så att man vet hur mycket gas det var kvar?
Ett sådant svar kan jag bara tolka som att det fick pysa en stund under tiden som kaffet dracks upp, eller att anläggningen var i princip tom med endast ett litet resttryck kvar. Ungefär så som det brukar vara efter en läcka p.g.a. dåliga lödningar eller så..
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vår advokat är fantastiskt och uttrycker sig på ett sätt som är enkelt att förstå.

Det jag börjar bli less på är att alla inblandade gör ett fruktansvärt dåligt arbete, det är lätt att kritisera kylkillen och företag 1 som bevisligen gjort fel, men det är fler som inte gjort ett korrekt arbete.

Exempel...

IF
Vars handläggare inte sätter sig in ordentligt i ärendet och lägger en massa onödig tid på att skriva saker som inte stämmer. De har nu lämnat kylkillen ensam med en konstig motivering som jag är kritisk till om det verkligen kan stämma. Om man inte är skyddad mot allvarliga fel som man gör i sitt dagliga arbete, vad ska man då med en ansvarsförsäkring till? Det handlar inte om att försöka åtgärda små enkla fel, det kylkillen gjort är så allvarligt att värmepumpen sannolikt behöver bytas ut. Men hans ansvarsförsäkring hjälper honom inte.

Länsförsäkringar
En jurist som inte satt sig in i ärendet och kommer med påståenden som inte stämmer. Ena dagen ska jag få hjälp med att få igång värmesystemet för att den andra dagen bekosta en ny värmepump själv och stämma reparatören enligt konsumentlagen. Nu tycker Länsförsäkringar dessutom att kostnaden börjar dra iväg för att driva ärendet som ett pilotärende mot reparatörerna, då vill de eventuellt göra om caset till ett vanligt ärende med rättskydd vilket innebär ännu mer kostnader för oss.
Det verkar inte som om Länsförsäkringar har en enad linje hur man ska hantera ärendet internt.
Nu skyller kylkillen på handläggaren på Länsförsäkringar som bara beställt ett kompressorbyte och en konvertering enligt honom, eftersom det inte finns någon skriftlig beställning står ord mot ord.
Här har jag mer kritik mot Länsförsäkringar än mot en liten företagare, men det ligger i bådas intresse att alltid arbeta mot skriftliga beställningar.


Företag 1
De försökte genom bedrägeri att få mer betalt än de skulle. De har även felaktigt dömt ut en kompressor som visade sig vara hel efter test.

Kylkillen
Han har gjort ett bedrövligt dåligt arbete och vägrar ta sitt ansvar. Det finns INGA tvivel att han gjort sig skyldig till flera allvarliga fel och förstört vår värmepump. Det bevisligt dåliga arbetet på värmepumpen samt de inspelningar jag förfogar över bevisar detta utan något rimligt tvivel. Det han gjort är likställt med bedrägeri.
Att han vågar utmana (försäkringsbolagen) den hand som föder honom är en gåta, antingen är han helt dum i huvudet eller bara arrogant och skiter i om han får några försäkringsjobb i framtiden.
Han skyller dessutom på företag 1 varför den hela kompressorn byttes ut, företag 1 är en av hans större uppdragsgivare och det borde ligga i hans intresse att skydda företag 1, men icke.



Nu står vi här efter 1,5 år med ett värmesystem som inte fungerar. Vi har lagt ut massor av pengar på eldriften och har inte kunnat levt ett normalt liv med varmvatten som räcker till familjens behov. Om någon ska duscha får ingen spola med varmvatten någon annanstans, då blir det kallt i duschen. Bada för barnen är bara att glömma. Jag skulle iof kunna skruva upp termostaten till elpatronen till högre än de 50 grader, med det drar ännu mer el och kostar ännu mer pengar.

Vi har hjälp försäkringsbolaget och följt deras råd hur vi ska driva ärendet. Vi har dessutom hållit nere deras kostnader.


Utan att väga in vilka exakta fel respektive bolag och personer har gjort så tycker jag att de borde vara lite mer självkritiska innan de kritiserar andra! Det är väldigt lätt att klanka ner på någon annan och inte ta sitt eget ansvar, ordspråket kallas bl.a. "kasta sten i glashus".


När vi köpte värmepumpen ingick en 10-årig garantiförsäkring, den garantiförsäkringen skulle innebära en total trygghet för oss och vi skulle inte behöva stå med en trasig värmepump eller behöva lägga några pengar på reparationer under 10 år. Nu ser man vad den försäkringen egentligen är värd...!!


Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!