Kortare driftstid fås genom att minska värdet, alltså från -60 till -50.
Då värmepumpen inte lyfter vbf lika mycket med ett högre flöde så kommer dock gradminuterna att räkna upp lite långsammare, vilket betyder att man borde behöva öka värdet för gradminuter, alltså från -60 till -70.
En IVT-ägare borde kanske hålla sig utanför en diskussion om gradminuter men ...
Om högre flöde betyder att gradminuterna räknar upp långsammare, vilket verkar rimligt med tanke på att ärvärdet då ligger närmare börvärdet, tycker jag att att man måste minska antalet gradminuter får att få samma gångtid. Jag förutsätter att parallellförskjutningen är oförändrad så det blir bara en parameter att fundera över.
Oförändrat antal gradminuter skulle medföra ökad gångtid då gradminuter = integralen av temperaturskillnaden mellan är- och börvärde över tiden. Minskar skillnaden måste tiden öka för att så samma resultat. Vilket i sin tur betyder att vill man ha samma gångtid skall gradminuterna minskas i proportion till minskningen i deltaT.
En ändringen i pumpens effekt vid konstant värmebärarflöde tycker jag inte borde påverka gradminutinställningen. Ökar effekten kommer skillnaden mellan är- och börvärde att öka vilket tar hand om effektökningen. Pumpen kommer att gå kortare tid utan att man behöver ändra gradminutinställningen. Därför tycker jag inte effektändringen kommer att påverka gradminutinställningen även när värmebärarflödet ändras utan det är bara ändringen i deltaT för är- minus börvärde som man behöver kompensera för.