Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Driftsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Temperaturen låg på framledning, utan tillsats
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Temperaturen låg på framledning, utan tillsats (läst 2716 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
karlsfre
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
karlsfre
«
skrivet:
14 oktober 2012, 14:53:35 »
Citera
Vår framlednings-temperatur verkar väldigt låg, jämfört med vad jag läser i andras inlägg. Är det något som har gått sönder?
Vi har ett Thermia Atria system, med extern tillsats (olje-brännare). Vi ska byta olje-brännaren, så har stängt av tillsatsen i värmeväxlarens kontrollenhet för några dagar sedan. Nu är det riktigt kallt i huset (17 grader), fast det fortfarande är 8 grader varmt ute.
Deltat på ute-delen är 3 grader, vilket verkar OK? Men framledningen är bara 26 grader, med ett delta på 3 grader. När jag läser andras inlägg här på sajten så verkar de ofta ha högre framlednings-temperatur, även när det fortfarande är lite värme utomhus.
Integralen är väldigt låg, så det verkar som värmepumpen inte orkar dra upp temperaturen på framledningen till mer än 26 grader.
Hur hög temperatur får ni upp på framledningen utan tillsats?
Här är våra temperaturvärden:
Ute 8
Rum 21
Framledning 25 (31)
Returledning 22 (55)
Varmvatten 52 (45)
Integral -760
Brine ut 4
Brine in 7
System: vattenburen golvvärme, utedelen är vatten till luft (fläkt). Thermia Atria Duo (med separat varmvattentank och separat avfrostningstank).
PS. Min första gissning var att kompressorn är dålig, och inte orkar dra upp temperaturen. Men toppvärmningen fungerar fortfarande, imorse drog pannan upp varmvattnet till 60 grader på 30 minuter. Och eftersom vi har extern tillsats så lär det inte finnas någon elpatron i pannan.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Temperaturen låg på framledning, utan tillsats
«
Svar #1 skrivet:
14 oktober 2012, 17:35:45 »
Citera
Allt beror ju på hur stor yta du värmer, och hur stor uteffekt din värmepump kan ge.
Det är omöjligt att utifrån den info du gett oss göra en bedömning om huruvida du borde klara dig med enbart kompressordrift vid denna utetemperatur.
Hur mycket olja gjorde du av med innan installation av värmepumpen, och hur stor uteffekt har din Atria.
Går kompressorn kontinuerligt (utom vid avfrostning, om nu kompressorn skall stanna vid avfrostning - är lite osäker) eller verkar den stå still?
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
karlsfre
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
karlsfre
«
Svar #2 skrivet:
14 oktober 2012, 23:20:08 »
Citera
Halloj Rickard. Tack för svaret.
Jag tycker det verkar konstigt att kompressorn bara lyckas höja värmen tre grader (från 22 till 25 grader). Men det är klart, det beror givetvis på hur mycket vatten den värmer upp varje minut.
Svar på dina frågor: Det är ett hyfsat stort hus, runt 250 kvadrat. Och det är dåligt isolerat, huset är nämligen på Irland, där isolering inte anses särskilt viktigt. Har ingen aning om hur mycket olja som gick innan, det var de tidigare ägarna som installerade pumpen. Kompressorn går 24 timmar när det blev runt 10 grader ute. Och tyvärr har jag inte lyckats lista ut vad pumpen har för uteffekt.
Ber om ursäkt för att det blir så luddig fråga, men den här irländska pumpen verkar vara ihop-plockad av lite olika Thermia-delar. Själva pumpen ser ut som Atria inuti. Men modellnumret är 1050, vilket tyder på Diplomat. Och så står det Thermia Villa på en av komponenterna inuti lådan.
Jag är ursprungligen från Sverige, men bor numera på Irland, gift med en irländska. Men den här sajten är det bästa jag hittat när det gäller diskussioner om värmepumpar, så därför hoppas jag höra vilken temperatur och delta andra lyckas få upp sin framledning i med bara kompressorn.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
15 oktober 2012, 05:33:04 »
Citera
För att ta reda på hur bra den fungerar bör du antingen kunna säkerställa vilket flöde du har på varma sidan, då kan du med hjälp av flöde och deltaT beräkna uteffekten.
Ett annat sätt att få en hint om det fungerar som det ska är att ta reda på vilken uteffekt kompressorn har, och sedan mäta upp driveffekten vid en specifik temperatur.
En 12 kW kompressor kanske skall förbruka 3 kW vid 30 grader och 5 kW vid +55 grader, och om den gör det så är det mycket som talar för att den fungerar. (Thermia borde kunna hjälpa dig med dessa data om du frågar dem)
Finns det en installatör med kunnande och utrustning så kan han sätta in en flödesdokumenterande ventil, mäta flöde och difftemp och med säkerhet se om din maskin fungerar som den ska.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9820
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #4 skrivet:
15 oktober 2012, 10:15:02 »
Citera
Finns det ingen elpatron i pumpdelen som kan kopplas in för att ge en temperaturskillnad när en någorlunda känd effekt tillförs? Det finns elpatron i Atrian men om det är ett hopplock av delar och dockat till en panna kanske sådana saknas.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Driftsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1194
dolda: 0
användare: 15
Användare online
:
Mike
olof63
gluecifer
BiggerDigger
Börje__
johanfl
danne824
lars
alvinpalv
lubbis
malfle
bopakoster
purjo__
Josth
Zyberdude
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info