0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
WAF-faktor, vad är det?
En laddhybrid med batterier för 10-15 mil, i kombination med en effektiv diesel på 30-40 hästar tar dig utan problem mellan Umeå och stockholm i lagstadgad hastighet.För dragbilar krävs det naturligvis en kraftfullare drivning, men för en normal personbil som inte utrustas med dragkrok (75% av fordonsflottan?) så skulle det inte behöva gå många droppar diesel, och då helst biodiesel.Att gå omvägen via en generator tycker jag känns ineffektivt även om elmotorerna är effektiva i sig så innebär varje omvandling av energi en förlust.
Nej batterier till elbilar är en återvändsgränd, i alla fall med dagens teknik... Batterierna är dyra och kan inte lagra speciellt mycket energi heller. De slits ut, är känsliga, kapaciteten försämras allteftersom batteriet töms, de klarar inte kyla m.m..Nackdelarna är ganska många, men allt detta slipper man om man kan generera kraften i samma stund som den behövs med hjälp av en bränslecell eller vanlig förbränningsmotor.Något traktionsbatteri behövs inte, mer än kanske ett litet som buffert och nöddrift ett par km ifall det uppstår problem med kraftkällan.Nästan skandal att vi inte redan har sådana bilar, det är ju inte precis någon ny teknik vi pratar om...
Det man vinner är att förbränningsmotorn kan gå 15-20% effektivare (eller mer?) när den får gå på ett konstant rätt varvtal. Dessutom försvinner förlusterna i växellåda och drivaxlar om man sätter motorerna ute vid hjulen. Med motorer vid hjulen får man dessutom andra fördelar vad gäller kraftfördelning/antispinn och att fyrhjulsdrift blir enkelt och lätt (inte lätt som i enkelt, utan lätt som i låg vikt).Inga jättevinster, men alla förbättringar är ju bra...
Dagens bilar har lägre luftmotstånd än bilar från 80-talet. Inget har lämnatd åt slumpen här. En stor skillnad från 80 talet är vikten på bilarna, dagens bilar väger mycket mer. Exempelvis så väger en golf idag dubbelt så mycket som en mk1. Detta givetvis på grund av att säkerställa krocksäkerheten. Att ha 11 elmotor per hjul har redan testats.
VW XL1, 0,09 l/mil, kaross 240 kg."– Volkswagen har byggt 250 exemplar och säger inte vad den kostar. Troligtvis är den väl så dyr att det inte går att prata om det."
The XL1 has a curb weight of 795 kg (1,750 lb), and a drag coefficient of 0.186 (a similar drag coefficient to the General Motors EV1 electric car). Frontal area is 1.5 m2 giving a CdA of 0.28 m2.[14]