Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.  (läst 40658 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #30 skrivet: 30 december 2004, 12:44:19 »
Tänkte bara berätta lite om mina erfarenheter när det gäller radonproblemet. Bor i ett blåbetonghus som är radonsanerat (mek.ventilation). Före saneringen så låg värdet på 500-600 bq/m3, efter montering av mek. ventilation så sjönk det till 300-400 bq/m3. Funderar nu på Permafoil (www.permafoil.com), som enligt experterna skall fungera mycket bra, för att få ner radonhalten ytterligare.
Blåbetongen avsöndrar radongas som inte är farlig i sig. Det är först när den sönderfaller till radondöttrar som strålning avges och har man då andats in gasen så sker ju sönderfallet i lungorna. Det gäller alltså att få stopp på gasen. Tänkte börja i ett sovrum för att testa hur effektiv Permafoilen är.
IVT Greenline HT C7  140 m aktiv borra.
1 1/2-plan & källare (ca 160 m2 ) byggt 1961 i Skaraborg.  2 vuxna & 3 barn

Utloggad Duracell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #31 skrivet: 08 januari 2007, 17:01:30 »
Väcker liv i en gammal tråd!

Tänkte bara nämna att jag skälv nu håller på att tapetsera rum efter rum med Permafoil.
Hade tidigare 720Bq på både över och undervåningen.
Många säger att det är svårt att få tätt men enligt en källa så får man ändå bort den procentuellt täckta ytans gasutsläpp. Vidare så känns det som att det borde vara hög effektivitet nu när det är insidan av ytterväggarna som behöver tapetseras eftersom innerväggarna är vanliga regelväggar. Det betyder ju att blåbetongens utsida är mycket mycket större än den eventuellt missade insidan. Även om då koncentrationen ökar på de ytor som inte är tapetserade så borde ju då väggarnas utsida ha med råge stå för det procentuella uytan.
Tacksam för reflektion.
Mvh Durre
Karlstad/Norrstrand. Betonghus på platta.200m2 (+30 biyta) Direktverkande el. Nocria 14. Toppennöjd!

Beatrix

  • Gäst
Beatrix
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #32 skrivet: 09 januari 2007, 15:30:24 »

när det är insidan av ytterväggarna som behöver tapetseras

Jag är ju långt ifrån en expert men är inte risken att du får fuktskador om du lägger ett tätt skikt mot yttervägg?
/B

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #33 skrivet: 09 januari 2007, 15:49:34 »
Nja inte om man lägger det invändigt!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #34 skrivet: 09 januari 2007, 18:25:19 »
Nja inte om man lägger det invändigt!

Precis, men för att förtydliga, tätskiktet ska sitta på insidan av ev. isolering.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pictorhayes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #35 skrivet: 10 januari 2007, 18:48:57 »
Hitills har det varit dåligt bet oberoende positiva erfarenheter av Permafoilen.
Rapportera gärna ditt resultat efter åtgärderna här, så vi vet om det fungerar bra!



Väcker liv i en gammal tråd!

Tänkte bara nämna att jag skälv nu håller på att tapetsera rum efter rum med Permafoil.
Hade tidigare 720Bq på både över och undervåningen.
Många säger att det är svårt att få tätt men enligt en källa så får man ändå bort den procentuellt täckta ytans gasutsläpp. Vidare så känns det som att det borde vara hög effektivitet nu när det är insidan av ytterväggarna som behöver tapetseras eftersom innerväggarna är vanliga regelväggar. Det betyder ju att blåbetongens utsida är mycket mycket större än den eventuellt missade insidan. Även om då koncentrationen ökar på de ytor som inte är tapetserade så borde ju då väggarnas utsida ha med råge stå för det procentuella uytan.
Tacksam för reflektion.
Mvh Durre

Utloggad Class3

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #36 skrivet: 10 januari 2007, 19:46:51 »
Ett hus med radon sjunker kraftigt i värde, det vet alla mäklare som säljer hus.
Oavsett vad man tror om farligheten så är det en god investering att sänka halten.

Radon är en gas som sönderfaller till metalljoner vilka är fasta partiklar. Dessa fastnar på dammpartiklar i luften och åker ner i luftvägarna där dom avger alfastrålning med hög energi till oskyddade celler. För ickerökare är risken liten för skador.

Hur som helst, en obehandlad vägg avger 5 ggr mer radon än en obehandlad.

Måla med ett par lager plastfärg och komplettera med tapet så har du ett fullgott skydd. Extra gips hjälper väl lite till. Källarvägg kan vara känslig att behandla på samma sätt p.g.a ev. fuktproblem.

Avgörande för hur mycket väggarna bidrar med till radonhalten är gammastrålningen som man mäter med en gammamätare-geigermätare.
Har du Ölandsbetong = 0,25 Usv/h så behöver du inte åtgärda byggmaterialet utan du har markradon om det är förhöjda värden.
0,5 Usv/h - då kan du komma upp emot 400 Bq/m3 och vid 1,2 Usv/h kan du få max 800-1000 Bq/m3 om ventilationen är usel.
Har du normenligt fungerande mekanisk ventilation och samtliga väggar i 0,5 Usv/h och värden runt 400 så rör det sig om markradon.

Det finns även blåbetong som är helt fri från alunskiffer och har samma värden som tegel och hålsten.

Blåbetongen står för en ganska liten del av det totala radonproblemet i landet, men den har fått alltför stor fokus.

Utloggad pictorhayes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #37 skrivet: 10 januari 2007, 22:56:47 »
Nja...håller både med och inte med om att blåbetongen fått för mycket uppmärksamhet ???
I så motto stämmer det att folk i gemen tror att Radonproblem alltid = Blåbetong. (Inte sant).
Men samtidigt så anser jag (efter att ha varit inblandad i åtskilliga saneringar) att blåbetongen ÄR ett värre
problem att åtgärda. Det är egentligen bara utrivning som är en bra metod! Förutom Radonet bidrar
ju blåbetongen i en del fall till en icke negligerbar dos gammastrålning, något som jag misstänker
kommer att uppmärksammas mer i framtiden = kan påverka prisbilden på beg. hus med blåbetong.

Kuriosa: av radondöttrarna är det den numera världsberömda metallen Polonium som är den som är
största problemet. Dom brukar fastna på TV:n och dammet på bildrutan är rejält kontaminerat med dom ;D
« Senast ändrad: 10 januari 2007, 22:58:51 av pictorhayes »

Utloggad Duracell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #38 skrivet: 11 januari 2007, 09:00:01 »
För den som är intresserad av att köpa hus så kan jag nämna att radon hus kan vara en guldgruva. Titt som tätt så blir ett hus svårsålt för att det är förhöjda värden och man kan få det för ett kanonpris. Detta var fallet för mig. Ett centralt hus i Karlstad på 230m2
Folk blir som helt livrädda när de hör ordet radon. När jag hade en genomgång med Värmlands främste Radonexpert så berättade han att det är främst markradon som kan utgöra hälsorisker eftersom värdena kan bli så höga. De svenska gränsvärdet idag ligger ju på det mycket låga värdet 200Bq och lyckas man få ner värdet under det så är det grönt ljus och man behöver inte ens prata blåbetong vid försäljning utan helt enkelt säga lättbetong som det också är.

Jag kan ju också meddela att han var mycket skeptisk till Permafoiltapet. Men jag tror starkt på Class3s råd att det bör funka lika bra med plastfärg. Det är faktiskt en sak jag är lite orolig för gällande permafoilen och det känslan att vidhäftningen inte blir 100% på baksidan av permafoiltapeten. Jag menar det blir ju bara vidhäftning exakt där våtrumslimmet hamnar men men det...det kanske blir bra. Plastfärg lär ju få 100% vidhäftning menar jag.
Mvh Durre
Karlstad/Norrstrand. Betonghus på platta.200m2 (+30 biyta) Direktverkande el. Nocria 14. Toppennöjd!

Utloggad Class3

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #39 skrivet: 11 januari 2007, 12:50:40 »
Nä, att köpa ett hus med gammastrålning över 0,5 är en risk i.o.m att gammastrålningen blir mer uppmärksammad.
Dessa hus kunde bli ett billigt äldreboende eftersom man måste bo i huset i årtionden innan det finns risk för hälsoeffekter.

I Stockholm är enligt min bedömning 90% dock från Öland, Grönhögen, lågstrålande blåbetong. Dom hade ju ett fartyg som körde ut blåbetong till Mälardalen, kanske enklare än att frakta med tåg från inre delen av landet där gammastrålningen var högre.

Med FTX system med god luftomsättning kan man få ner radonhalten i värsta sortens blåbetonghus med blåbetong även i bjälklaget. Men om det finns markradon bara lite kanske 15% så börjar det bli svårare och man måste kanske även sanera marken.


Utloggad pictorhayes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #40 skrivet: 11 januari 2007, 14:19:22 »
Mycket av den äldre bebyggelsen längs östra Sverige fram mot slutet av 60-talet är byggd med
material från Grönhögen. Senare så tog man blåbetongen från olika håll, även i östra Sverige.
Jag har sett exempel på 70-tals byggnader och kåkar från miljonprogrammen, där man använt
material från olika leverantörer i samma hus :o

Hänger inte riktigt med när du skriver 15%...procent av Totala Radonet eller vad?
Vid lätta till medelmåttliga nivåer av markradon så är det min erfarenhet att det är betydligt lättare,
och driftmässigt billigare, att komma tillrätta med än blåbetongen. I en hel del fall så har det tom.
räckt med passiva åtgärder (tätning, ventiler etc.) Annars brukar en radonsug lösa även fall med
ganska höga nivåer i dom flesta fallen. Undantag finns givetvis!

Utloggad Class3

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #41 skrivet: 11 januari 2007, 16:49:09 »
Visst är det ofta blandat men det är väldigt ovanligt med gammanivåer över 0,8 Usv/h tycker jag. Då undviker jag förstås blåbetonggettona i Skärholmen etc där man har hög gammastrålning.

Vad jag menar är att ventilation och markradon innebär problem. Markradon ska saneras med tätning och eller undertryck i marken. Det är vi nog ense om.

Jag har misslyckats med ett markradonproblem under 10 år men kunden var nöjd ändå med den sänkning vi åstadkom. I bland får man vara Mcgyver för att få bukt med problemet, när inte fler sugpunkter hjälper t.ex.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9769
  • Karma +19/-4
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #42 skrivet: 11 januari 2007, 20:11:07 »
Hjälper verkligen plastfärg? Diffunderar inte radonet genom den? Jag har arbetat en del med xenon som står raden över i periodiska systemet och den gasen löser sig bra in många organiska ämnen vilket ger hög permeation även fast den höga atomvikten ger en rätt låg diffusionskoefficient.

En fråga till med tanke på att det verkar finnas sakkunniga skribenter: Är det större problem med radon i de västra delarna av storstockholm än i de östra? En bekant som är läkare hävdar det då det tydligen är högre frekvens lungcancer i de nord- och sydvästra förorterna. Jag misstänker för min del att det beror på att andelen rökare varierar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Class3

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #43 skrivet: 11 januari 2007, 21:33:12 »
På Chalmers undersökte man radonavgång från blåbetongväggar med olika ytskikt och det är ingen tvekan om att plastfärg och tapet hjälper. Jag skulle själv kunna testa med mina radonmätare om jag vill och får tid någon gång.

Vi gör mer jobb i västerort än i östra kommuner men jag undrar om det inte är rökning ändå som är boven. Intressant ändå.

Utloggad Duracell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #44 skrivet: 12 januari 2007, 13:34:00 »
Class3
En av de frågor som jag har varit mest intresserad av och som jag skulle vilja ha siffror på. Fattar igentligen inte att det är så dålig info om det.

Till frågan alltså
Om man har en yta blåbetong och tapetserar hälften av den yta med permafoil eller plastfärg hur mycket minskar då den totala totala gassläppet från ytan?

Om man för frågans skull säger att skyddet är helt ogenomträngligt så skulle det ju betyda att om resultatet är 50% gassläpp så har koncentrationen inte ökat av den ej tapetserade ytan.

Jag misstänker ju att koncentrationen kommer öka en aning men är grymt nyfiken på hur mycket.
Mvh Durre
Karlstad/Norrstrand. Betonghus på platta.200m2 (+30 biyta) Direktverkande el. Nocria 14. Toppennöjd!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!